//
کدخبر: ۳۷۲۰۰۳ //
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمانشاه مطرح کرد؛

چند راهکار ساده برای جلوگیری از بروز حوادث تلخ در فصل سرما

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری صفر تا صد راهکار های جلوگیری از حادثه «دودکش» در فصل سرما را تشریح کرد.

چند راهکار ساده برای جلوگیری از بروز حوادث تلخ در فصل سرما
به گزارش فرتاک نیوز،

مهندس فرهاد فرهودی با بیان اینکه گاز مونوکسید کربن بی‌رنگ، بی‌بو، بسیار سمی و کشنده است، اظهار داشت: با انجام چند راهکار ساده، اما مهم می‌توان از بروز حادثه‌های دلخراش گاز گرفتگی مخصوصا در فصل سرما جلوگیری کرد.

وی افزود: شهروندان هنگام نصب بخاری مسیر دودکش را حتما باید چک کنند که مسدود نباشد و همچنین باید از کلاهک‌های به شکل H استفاده شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: سرد بودن لوله بخاری نشانه عدم خروج گاز است، بلافاصله باید مسیر لوله بخاری، زانوها و دریچه بررسی و در عدم صورت گرم بودن لوله، باید بخاری را خاموش و تا زمان رفع عیب، از آن استفاده نشود.

فرهودی ادامه داد: خوابیدن در فاصله نزدیک با وسایل گازسوز، خطر گاز گرفتگی را بیشتر می‌کند و امکان جدا شدن اتصالات لوله بخاری نیز به هنگام جابه جایی افراد و برخورد با وسیله گازسوز وجود دارد.

وی تاکید کرد: به هیچ عنوان نباید از اجاق گاز برای گرم کردن منزل استفاده کرد چرا که نداشتن حفاظ شیشه‌ای و خارج نشدن گاز مونواکسید کربن از محیط، جان افراد را تهدید می‌کند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری کرمانشاه گفت: استفاده از شومینه نیز به دلیل نداشتن شیشه محافظ توصیه نمی‌شود و خطر گاز گرفتگی را بیشتر می‌کند.

فرهودی در پایان با بیان اینکه تنگی نفس، تهوع، سرگیجه و درد در قفسه سینه از مهم‌ترین علائم گازگرفتگی است، گفت: هنگام مواجه با فرد دچار مسمومیت باید او را در فضای باز قرار داد تا اکسیژن کافی به ریه‌ها برسد و اگر امکان انتقال فرد به بیرون از منزل وجود نداشت باید حوله‌ای را با آب سرد مرطوب کرده و روی دهان و بینی فرد قرار داد تا نیرو‌های امدادی برسند.

در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۹ مورد حوادث گازگرفتگی و نشت گاز به سازمان آتش نشانی اعلام شده که در این حوادث ۴ نفر فوت و ۸ نفر دچار مصدومیت و مسمومیت شدند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۲۰۰۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان