//
کدخبر: ۴۴۵۳۵۰ //

آیا آمریکا، پای ایران را به جنگ باز می‌کند یا خیر؟

به نظر می‌رسد جنگ به وضع قبل برنمی‌گردد و تمام نمی‌شود، چه‌بسا تا یک ماه دیگر همچنان ادامه یابد. به‌خاطر اینکه رژیم اسرائیل در مخمصه مانده و از مقاومت وحشت دارد.

 آیا آمریکا، پای ایران را به جنگ باز می‌کند یا خیر؟
به گزارش فرتاک نیوز،

۱۲۰ روز از جنگ غزه می‌گذرد، جایی که هنوز رژیم صهیونیستی نتوانسته است به اهداف و برنامه‌های مدنظر خود در این نبرد ظالمانه دست یابد. سعدالله زارعی معتقد است این جنگ تا یک ماه دیگر همچنان ادامه می‌یابد و صهیونیست‌ها تصمیمی مبنی بر تن دادن به مصالحه و کوتاه آمدن این جنگ ندارند. رژیم اسرائیل در مخمصه مانده، از مقاومت وحشت دارد و بدون هدف‌گذاری همچنان آن را ادامه می‌دهد.

جنگ غزه در حالی وارد صدوبیستمین روز خود شده که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، رژیم اسرائیل در این جنگ نابرابر با وجود حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا و هم‌پیمانانش، جز کشتار مردم بی‌دفاع و غیرنظامیان که بخش عمده‌ای از آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، به هیچ‌یک از اهداف خود دست نیافته است.

تنها دستاورد رژیم صهیونیستی در این مدت، نسل‌کشی و شهادت بیش از ۲۸ هزار و مجروح کردن بیش از ۷۰ هزار نفر دیگر است؛ موضوعی که با واکنش‌های جهانی روبه‌رو شده و بیش از یکصد کشور جهان به موج اعتراض‌های ضد صهیونیستی پیوسته‌اند. عملیات طوفان الاقصی که از هفتم اکتبر ( ۱۵ مهرماه ) با غافلگیری دستگاه نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی از سوی نیروهای حماس آغاز شد، تاکنون بازتاب گسترده‌ای در محافل سیاسی و رسانه‌ای جهان داشته و همچنان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تحولات و رویدادها در حوزه جهان اسلام و منطقه مورد توجه افکارعمومی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد دست‌کم در ۹۲ کشور جهان، بیش از چهار هزار تجمع، تظاهرات و راهپیمایی از سوی اقشار مختلف در حمایت از مردم ستمدیده فلسطین و در محکومیت جنایتهای رژیم اسرائیل برگزار شده است و کشورهایی چون آفریقای جنوبی، مکزیک، اسپانیا، شیلی و... در روابط خود با رژیم اسرائیل تجدیدنظر و حتی اقدام به برگزاری دادگاه محاکمه مقامات صهیونیستی به‌عنوان جنایتکار جنگی نیز کرده‌اند. با گذشت چهار ماه از جنگ غزه در گفت‌وگو صبح‌نو با سعدالله زارعی، تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا، بیشتر ابعاد این موضوع را بررسی می‌کنیم.

به نظر شما با گذشت ۱۲۰ روز از جنگ غزه، آیا رژیم صهیونیستی به اهداف خود در غزه دست پیدا کرده است یا خیر؟

با توجه به اینکه طی چهار ماه گذشته نتوانستند اهداف خودشان را دنبال کنند و قصد تن دادن به مصالحه و کوتاه آمدن در این جنگ هم ندارند، باید گفت اسرائیلی‌ها در فضای سیاسی به دنبال این هستند تا بعضی از نگرانی‌هایشان را برطرف کنند. به این منظور چانه‌زنی‌ها و سخنانی که با اما و اگر همراه است را بیان می‌کنند؛ اما واقعیت این است که جنگ در غزه از سوی رژیم اسرائیل به بن‌بست رسیده است و امیدی ندارد که از طریق ارتش خودش دستاوردی داشته باشد.

به نظر می‌رسد جنگ به وضع قبل برنمی‌گردد و تمام نمی‌شود، چه‌بسا تا یک ماه دیگر همچنان ادامه یابد. به‌خاطر اینکه رژیم اسرائیل در مخمصه مانده و از مقاومت وحشت دارد، بدون هدف‌گذاری به جنگ ادامه می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود رژیم صهیونیستی شاید تا یک ماه دیگر این روال را ادامه دهد.

آیا رژیم صهیونیستی به جنگ پایان خواهد داد؟

اینکه رژیم اسرائیل به این جنگ پایان خواهد داد یا خیر به بحث‌های سیاسی بستگی دارد که باید منتظر ماند و دید که آیا در وضعیت بهتری وجود خواهد داشت یا خیر؟ باید دید رژیم اسرائیل نسبت به مسائل پیرامونی خود با عقل و منطق حوصله برخورد می‌کند؟

اخیرا شاهد سفر وزیر خارجه انگلیس به عمان و همچنین سفر نماینده سازمان ملل در امور یمن به تهران بوده‌ایم. آیا می‌توان گفت این سفرها برای متوسل شدن به تهران و مسقط برای پایان تنش‌ها و درگیری‌ها در غزه و یمن باشد؟

اینکه این سفرها به چه صورت و برای چه منظوری در منطقه صورت گرفته است، نمی‌دانم. ما نمی‌دانیم در دیدارهایی که با یکدیگر داشتند، چه گفتند یا شنیدند. معمولا اینگونه سفرها در منطقه زیاد است و دائما رفت‌وآمدهای دیپلماتیک صورت می‌گیرد. اینکه برای پایان تنش‌ها، به ایران متوسل شده باشند، خبری نداریم.

اما آن‌گونه که رسانه‌های غربی گزارش می‌دهند، گویا در پاریس مشغول گفت‌وگوهایی هستند، یک سیاهه هم تهیه کرده‌اند و با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. تاکنون هیچ کدام از طرفین جنگ، چه حماس و یا رژیم صهیونیستی از محتوای سیاهه راضی نیستند و هنوز چیزی به‌صورت دقیق روشن نیست.

با این وجود سیاست ایران درباره تحولات منطقه چه خواهد بود؟

طرف ایرانی می‌گوید؛ جنگ تمام شود و نظامیان صهیونیستی از غزه خارج شوند. ایران معتقد است بلافاصله پس از آن امدادرسانی شروع شود و کشورها مسئولیت بپذیرند و غزه از این حالت بحرانی خارج شود.

اخیرا ارتش اسرائیل نیرو و تجهیزاتی به سمت لبنان اعزام کرده است، آیا احتمال وجود جنگ در این منطقه از غرب آسیا وجود دارد؟

بعید می‌دانم. نظامیان اسرائیلی که نتوانسته‌اند با انگشت کوچک‌تر مقاومت در غزه مقابله کنند، هوس کنند وارد معرکه با بازوی مقاومت در جنوب لبنان شوند.

به نظر شما آیا آمریکا، پای ایران را به جنگ باز می‌کند یا خیر؟

کارها و اقداماتی که آمریکا در روزهای اخیر انجام داده و به پایگاه‌هایی در سوریه و عراق حمله‌ور شده است، بیشتر انعکاسی بود از کاری که در پایگاه آمریکایی در اردن صورت گرفت. این اقدام موجب شد وادار به واکنش شود. آمریکایی‌ها می دانند که توسعه جنگ، سبب آسیب‌پذیری آنها می‌شود. اطراف ایران ۲۰ پایگاه ثابت آمریکایی به مانند پایگاه بحرین وجود دارد و آنها ۶۰ پایگاه شناور در اطراف ما دارند. اینها اهدافی است که آنها را آسیب‌پذیر می‌کند. بعید است به دنبال جنگ با ایران باشند. اینکه آمریکا اقدام عاقلانه‌ای در پیش نگرفته است، باید گفت؛ احتمال دارد این اقدامات منجر به توسعه جنگ شود.

آیا حملاتی که آمریکا به انصارالله یمن داشته است، ادامه خواهد یافت یا خیر؟

به نظر می‌رسد تا زمانی که جنگ در غزه و تجاوزات ارتش صهیونیستی در این منطقه وجود دارد، این تنش‌ها و درگیری‌ها در دریای سرخ، خلیج عدن و تنگه باب‌المندب ادامه یابد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۵۳۵۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان