//
کدخبر: ۳۴۶۴۵۳ //

ساماندهی سایت زباله ازمطالبات بحق مردم شهرسرابله/تنها شهرداری مسئول نیست کارگروه پسماند باید پای کاربیاید

نبود سایت زباله در سرابله با ۵۵ سال قدمت شهری یکی از چالش‌های این شهر و روستاهای همجوار است که مشکلات عدیده‌ای برای مردم به وجود آورده و ساماندهی آن اکنون یکی از دغدغه‌ها و مطالبات شهروندان سرابله ای است.

ساماندهی سایت زباله ازمطالبات بحق مردم شهرسرابله/تنها شهرداری مسئول نیست کارگروه پسماند باید پای کاربیاید

 به گزارش فرتاک نیوز؛ پس از چندین دهه است  وعده وعید مسوُولان مبنی بر ساماندهی  سایت زباله شهرسرابله، مشکلات آن همچنان پابرجا و تلاش برای رفع این معضل تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

هرچند بارها این معضل شهری از سوی رسانه‌های مختلف بازتاب داده شده است اما مسوُولان تنها با وعده‌های رنگین خلاص شدن از این وضعیت را به آینده نزدیک موکول کرده‌اند؛ آینده‌ای که مشخص نیست کی از راه می‌رسد!

سردرگمی شهرداری وعدم همکاری دیگر مسولان در دفن و کنترل پسماندها بر همگان مشهود و اعتراض پیوسته مردم را به همراه داشته و دارد و تا به امروز شاهد اقدامی عملی در رفع این چالش نبوده ایم و تنها به برگزاری چندین جلسه و دورهمی بسنده شده است.

متاسفانه دود این زباله‌ها نه تنها در چشم ساکنان این شهر می‌رود و زندگی را برای آن‌ها دشوار کرده است بلکه رهاسازی زباله‌ها در محیط غیراستاندارد و پیرامون شهر علاوه بر آلوده کردن محیط زیست، حیات وحش و گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه را نیز به مخاطره انداخته است. 

این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان امروز با استفاده از فناوری‌های روز با بازیافت زباله‌ها و مصرف آن در بخش‌های دیگر از آن منبع درآمد جدیدی آفریده اند و دیگر معضلی به‌ نام دفع غیراصولی پسماندها ندارند؛ بلکه توانسته‌اند طلای کثیف را به ابزاری برای توسعه شهرهای خود تبدیل کنند اما در ایران متاسفانه پسماندها به‌ دلیل نبود برنامه و فرهنگ تولید و بازیافت آن همچنان به شکل یک معضل و تهدید برای بهداشت عمومی باقی مانده ‌است.

این معضل سال‌هاست که در  شهر سرابله خودنمایی می‌کند و تنها کاری که شهرداری این شهر در این حوزه انجام می‌دهد جمع‌آوری بیش از دهها تن زباله از سطح شهر و رهاسازی آن در منطقه‌ای در حاشیه این شهر است که به‌ دلیل نبود سیستم بازیافت زباله‌ها  هر از گاهی به  اقدام به سوازندن آن می شود که این عمل خود بسیار خطرناک است؛ چراکه با سوزندان زباله‌ها که بخش انبوه آن‌ها از مواد پلاستیکی تشکیل شده است، دیوکسین تولید می‌شود که کشنده‌ترین گاز است و در حالت عادی در طبیعت وجود ندارد اما در اثر سوختن پلاستیک در طبیعت به‌وجود می‌آید

 اگر برای تکمیل  سایت دفن زباله سرابله که سابقه آن به پنج ده پیش برمی گردد هر سالی یک قدم عملی برای این سایت انجام می گرفت امروز شاهد چنین مشکل و معضلات زیست محیطی در این شهر نبودیم.

هرچند که نباید تمام کاسه وکوزها راسر  شهرداری سرابله بشکنیم زیراشهرداری با معرفی چند مکان برای ساخت سایت دایمی زباله درسطح شهرستان پیگری های انجام داده است و حتی از سوی مراجع مربوطه مکانهای مربوطه تایید شده ولی باز هم بدلایل نامعلومی  مخالفت های با شهرداری انجام گرفت که قادر به ساخت وراه اندازی سایت دراین مکانهای تعین شده نگردیده ودر این خصوص پیگیرها و جلساتی برای ساماندهی سایت زباله شهر سرابله برگزار شده اما این تلاش ها  به نتیجیه مطلوب نرسیده واین معضل هم اکنون پابرجاست.

واقعیت این است شهرداری سرابله عیلرغم پیگیری های فراوان هنوز نتیجه ای نگرفته وقطعا نیازمند همکاری کارگروه پسماند ودیگر مراجع می باشد از  مسوُولان انتظار می رود به زودی راهکاری برای این حل مشکل سایت  ارائه کنند که مطالبه جدی مردم این  شهراست.

رها سازی زباله در شهر سرابله بدلیل نبود سایت  علاوه بر خسارت جبران ناپذیری به طبیعت   ومحیط زیست چهره زشت و نازیبایی  از ظاهر شهر به نمایش گذاشته و آلودگی همزمان آب و خاک و هوا، ایجاد مشکلات تنفسی برای شهروندان، نشت فلزات سنگین موجود در زباله و شیرابه به داخل خاک و آبهای سطحی و زیر زمینی از مهمترین مشکلات  رها سازی  زباله هرچند وقت درمکان ها سیار است.

درحقیت رها سازی زباله ونبود سایت منجر به تجمع سگ های ولگرد و حشرات مزاحم و هجوم آنها به داخل شهر، سرایت آتش جایگاه دفن زباله به داخل جنگل های اطراف وا نتشار بوی بد زباله و پلاستیک در منطقه وسیعی از جغرافیای منطقه گردیده است

کلام آخر اینکه نباید تمام تقصیرها رابه گردن شهرداری سرابله بیندازیم وشورا و شهرداری رامقصر بدانیم زیرشهردار وشورا برای ساخت وراه اندازی سایت زباله به وظایف قانونی خود عمل کرده و همانطوریکه استاندار محترم درسفر روززپنج شنبه خود به سرابله درجلسه شورای اداری به پیگیری کارگروه پسماند شهرستان در ساماندهی سایت زباله  تاکید داشتند انتظار می رود ضمن همکاری وپیگیری جدی کارگروه با شهرداری این معضل برای همیشه حل شود.

 

نویسنده گزارش: ایرج فریادیان

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۶۴۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان