//
کدخبر: ۳۸۳۳۱ //

بانک ها مجبور به افزایش نرخ سود هستند

مدیرعامل بانک مسکن با بیان این که ۷۰ درصد دارایی های نظام بانکی کیفیت ندارد گفت: بانک ها مجبور به افزایش نرخ سود هستند.

 بانک ها مجبور به افزایش نرخ سود هستند
به گزارش فرتاک نیوز،

محمد هاشم بت شکن در دومین روز از بیست و هفتمین همایش سیاست های پولی و ارزی در  میزگرد سیاستی مطالبات غیرجاری، دارایی های مجمد و راه کارهای اصلاح ترازنامه بانک ها به ایراد سخنانی درباره ریشه ها و علل واقع نگرانه این حوزه پرداخت و اظهار داشت: طبق آمار دریافتی از بانک مرکزی تا پایان اردیبهشت ماه جمع دارایی های نظام بانکی هزار و 700 هزار میلیارد تومان و مانده تسهیلات نظام بانکی با کسر مطالبات مشکوک الوصول هزار هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به سخنان رییس کل بانک مرکزی گفت: طبق اعلام آقای سیف 45 درصد دارایی های نظام بانکی منجمد است. با احتساب مجموع دارایی های نظام بانکی این نتیجه حاصل می شود که 765 هزار میلیارد تومان از دارایی های بانکها منجمد است.

مدیرعامل بانک مسکن به سخن دیگر رییس کل بانک مرکزی مبنی براینکه 50 درصد تسهیلات عموما امحال یا تقسط یا تجدید است اشاره کرد و گفت: مجموع این تسهیلات با دارایی های منجمد معادل 1265 هزار میلیارد تومان از کل دارایی های نظام بانکی می شود.

وی اذعان داشت: بنابراین 70 درصد دارایی های نظام بانکی بی کیفیت است که یا جریان نقدی ندارد یا ضعیف است.

این فعال بانکی در همین ارتباط با طرح این پرسش که در این حالت چه انتظاری از بانک ها برای عمل به وظایف و کاهش نرخ سود وجود دارد؟ گفت: مقامات بالادستی عمدتا خروجی را نگاه کرده و می گویند چرا نرخ بالاست؟ درحالی که اینها دلایلی دارند.

بت شکن به اظهارات روز گذشته وزیر اقتصاد درباره تخلفات سودی بانک ها اشاره و تصریح کرد: این مشکلات به معضل جریان نقدی دارایی ها برمی گردد. چسبندگی رو به پایین نرخ های سود هم همین است.

به گفته مدیرعامل بانک مسکن، بانک ها در تنگنای مالی با این سیاست کار می کنند.وقتی هزینه تجهیز منابع بالا می رود باید به کسب و کارهایی تسهیلات داده شود که ریسک بالایی دارد. دوم اینکه نباید تسهیلات بدهند و به سمت سرمایه گذاری بروند که اینطور نسبت تسهیلات به سپرده ها کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: وقتی هزینه تجهیز منابع بالا می رود بانک ها مجبورند کارهای دیگری انجام دهند تا هزینه های خود را تامین کنند.

 

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۳۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان