//
کدخبر: ۱۰۳۳۲۶ //
در پاسخ به فارس اعلام شد:

تلاش برای بومی‌سازی تولید واگن‌های مترو تا ۵۵ درصد/ امکان افزایش ظرفیت تولید واگن مترو تا سه برابر

مدیرعامل واگن‌سازی تهران با بیان اینکه در حال حاضر با 30 درصد ظرفیت کار می‌کنیم و امکان تولید تا 3 برابر این ظرفیت را داریم، گفت: تلاش می‌کنیم در بومی‌سازی تولید واگن‌های مترو و قطار حومه‌ای به رقم 55 درصد برسیم که برای واگن‌سازی رقمی مناسب است.

تلاش برای بومی‌سازی تولید واگن‌های مترو تا 55 درصد/ امکان افزایش ظرفیت تولید واگن مترو تا سه برابر
به گزارش فرتاک نیوز،

 مجتبی گلشنی بعد از ظهر امروز در حاشیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی به خبرنگاران گفت: از سال 82 فعالیت شرکت واگن‌سازی تهران آغاز شد و در دو زمینه کلی تولید واگن‌های شهری و حومه و همچنین نگهداری واگن‌های شهری و حومه کارها ادامه یافت.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از هزار دستگاه واگن برای متروی تهران و یک صد دستگاه واگن برای متروی مشهد ساخته و تحویل داده‌ایم.

مدیرعامل واگن‌سازی تهران ادامه داد: در بومی‌سازی قطعات واگن 30 درصد هر واگن را بومی‌سازی کرده‌ایم که در این حوزه در حال پیشرفت هستیم.

گلشنی ادامه داد:‌در قالب قرارداد تازه‌ای مبنی بر تولید 630 دستگاه واگن جدید تلاش می‌کنیم بومی‌سازی واگن‌ها به 55 درصد افزایش یابد.

وی یادآور شد: هیچ یک از واگن‌سازان دنیا همه قطعات لازم برای ساخت این واگن را خود نمی‌سازند و برخی قطعات را از بیرون تامین می‌کنند.

مدیرعامل واگن‌سازی تهران با بیان اینکه در تعمیر و نگهداری واگن در حال حاضر کل واگن‌های متروی تهران را تعمیر و نگهداری می‌کنیم، گفت: 5 تعمیرگاه دوره‌ای، در کیلومترهای 30هزار، 60هزار و 120 هزار تعمیرات دوره‌ای روی واگن‌ها انجام می‌دهند.

گلشنی با بیان اینکه 200 دستگاه واگن حومه‌ای در خط ریلی تهران- کرج فعال داریم، گفت: به دنبال زنجیره تامین بوده‌ایم و توانمندسازی را دنبال کرده‌ایم.

وی گفت: در حال حاضر با 30 درصد ظرفیت در یک شیفت کاری فعال هستیم و اگر سفارش‌ها افزایش یابد می‌توانیم تا سه برابر تولید کنیم.

مدیرعامل واگن‌سازی تهران تاکید کرد: ما شریک چینی برای تامین قطعات داریم و در این حوزه مشکلی نداریم.

گلشنی با انتقاد از عدم سرمایه‌گذاری بانک‌های ایرانی در صنعت ریلی گفت: ضرورت دارد واحدهای تامین سرمایه و بانک‌ها بابت توسعه حمل و نقل ریلی تسهیلات مناسب در این حوزه ارائه دهند.

* تولید تراورس بتونی با استفاده از مصالح و متخصصان داخلی

بنابراین گزارش همچنین یکی از مدیران شرکت تولید کننده تراورس بتونی در این نمایشگاه به بومی‌سازی تولید این تراورس‌ها اشاره کرد و گفت: ما به عنوان شرکت دانش‌بنیان تولید تراورس بتونی را انجام می‌دهیم و محصول مورد نیاز راه‌آهن را تولید می‌کنیم. ضمن آنکه از دانشگاه مونیخ آلمان گواهینامه روسازی خطوط ریلی را دریافت کرده‌ایم.

آرش میرابیان افزود: در حال حاضر تراورس‌هایی تولید می‌کنیم که برای خطوط باری با وزن 25 تا 30 تن و برای خطوط مسافری با سرعت 300 کیلومتر در ساعت مناسب است و این ما را از وابستگی به کشورهای خارجی رها کرده است.

مدیرعامل شرکت تولید کننده تراورس گفت: در حال مذاکره با کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان هستیم، همچنین مذاکراتی با کشورهای CIS داشته‌ایم تا صادرات تراورس را انجام دهیم.

میرابیان گفت:‌همچنین تفاهم نامه‌ای با رئیس اتحادیه راه‌آهن روسیه امضا کرده‌ایم تا صادرات این محصول به روسیه انجام شود.

وی بیان کرد:‌در حال حاضر این تراورس‌ها در پروژه‌هایی نظیر خط آهن بافق- زرین‌شهر اصفهان به طول 450 کیلومتر، خط آهن قزوین- زنجان، راه‌آهن میانه- تبریز، خط آهن ملایر- کرمانشاه و پروژه‌های بازسازی و تعمیرات ریلی کشور استفاده می‌شود.

میرابیان با اشاره به کاهش وابستگی به خارجی‌ها بابت تولید این تراورس‌های بتونی گفت: صادرات این محصول هم درآمد ارزی مناسبی برای کشور دار. ما 300 نفر اشتغالزایی مستقیم و 2 هزار نفر اشتغال‌زایی غیرمستقیم ایجاد کرده‌ایم و با تلاش برای داخلی‌سازی تولید تراورس، تکیه بر توان داخل را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه روزانه ظرفیت تامین تراورس در 3 کیلومتر خط آهن را داریم گفت: سالانه 750 عدد تراورس در شرکت بریس تولید می‌شود.

میرابیان گفت:در هر 60 سانتیمتر خط آهن یک عدد تراورس و در هر کیلومتر خط آهن 1660 عدد تراورس به کار گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 14 میلیارد تومان از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ساخت طلب داریم، گفت: تحریم‌ها مشکلی برای ما ایجاد نکرده است. از نظر مصالح برای تولید تراورس مشکلی نداریم و فولاد به کار گرفته در این تراورس‌ها از فولادی خاص است که در کشور تولید می‌شود. بنابراین هیچ دست نیازی به سوی خارجی‌ها دراز نکرده‌ایم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۳۳۲۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان