//
کدخبر: ۱۸۴۲۸۷ //

تغییرکاربری تطبیقی میراث صنعتی، الگویی برای خلق فرصت‌های جدید درون شهرها

شهردار تهران گفت: تغییرکاربری تطبیقی میراث صنعتی، الگویی برای خلق فرصت‌های جدید درون شهرها است.

تغییرکاربری تطبیقی میراث صنعتی، الگویی برای خلق فرصت‌های جدید درون شهرها
به گزارش فرتاک نیوز،

پیروز حناچی عصر امروز در نخستین همایش کیفیت در فضاهای معماری و شهری اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در تجهیز مجدد میراث صنعتی مورد توجه است، تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها و نگاه میراثی داشتن به شهرها، محرک توسعه شهر است.
شهردار تهران با اشاره به برخی از آثار تاریخی از جمله کارخانه کبریت زنجان افزود: چنین بناهایی علاوه بر اینکه عامل توسعه شهر بودند به خاطر مسائل زیست محیطی متوقف شده و از شهرها خارج شدند.
وی یا اشاره به اینکه خروج صنعت از کلان‌شهرها امری طبیعی است، گفت: در همین راستا بحث حفاظت از میراث صنعتی شکل گرفته و فعالیت آن آغاز شد.
حناچی با اشاره به اینکه تداوم شخصیت لایه به لایه شهر و پایداری حس مکان، کیفیت برنامه‌ریزی طراحی و معماری و ارزش‌های زیباشناسانه، نمایش تاریخ فناوری و ارزش فنی و علمی به دلیل ویژگی‌های ساختاری، مهندسی از اهداف فعالیت کمیته میراث صنعتی است، گفت: در واقع وقتی سخن از استفاده فرهنگی از یک فضای صنعتی در میان است تیت مدرن شهر لندن مشهورترین نمونه از تغییر کاربری در این زمینه محسوب می‌شود.
شهردار تهران با بیان اینکه نیروگاه برق باترسی نیز که متروکه باقی مانده بود امروز تبدیل به ورزشگاه باشگاه چلسی شده است، تصریح کرد: از دیگر موفق‌ترین نمونه‌ها برج‌های گاز سابق است که به مجموعه فرهنگی مسکونی تجاری وین تبدیل شده است که البته آجرنماهای نمای بیرونی آن دست نخورده باقی مانده است.
وی با اشاره به اینکه تبدیل محوطه روستا نشین کارخانه کاغذی به یک پارک بوتانیک نیز از دیگر تغییر کاربری‌های انجام شده است، اضافه کرد: تبدیل راکتور هسته‌ای از کار افتاده به پارک تفریحی نیز از دیگر موارد تغییر کاربری است.
حناچی در ادامه به تاریخچه ورود صنعت به ایران اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۷۱ کشتارگاه تهران به فرهنگسرای بهمن امروزی تبدیل شد.
شهردار تهران گفت: همچنین کارخانه ریسندگی خورشید نیز  تبدیل به کتابخانه ملی کرمان شده است که از بناهای فاخر استان است.
وی همچنین به تبدیل کارخانه چرم‌سازی خسروی به دانشگاه هنر تبریز اشاره کرد و گفت: تبدیل کارخانه نساجی اقبال به پارک علم و فناوری یزد، همچنین کارخانه کبریت سه ستاره نیز به موزه صنعت زنجان از دیگر نمونه‌های تغیر کاربری است.
حناچی با اشاره به اینکه تغییر کاربری تطبیقی میراث صنعتی، الگویی برای خلق فرصت‌های جدید درون شهرها است، اضافه کرد: در کشور بناهای بسیاری در این حوزه وجود دارد که با تغییر کاربری بسیار زیبا شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۴۲۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان