//
کدخبر: ۴۵۷۱۰۱ //

چگونه از ایمنی آسانسور خود مطمئن شویم؟

همه ما عادت داریم که برای رفت و آمد در ساختمان های بلند، بدون نگرانی از آسانسور استفاده کنیم. زیرا از ایمنی این دستگاه ها اطمینان داریم و می دانیم که بدون رخ دادن حادثه خاصی به طبقه مورد نظر خواهیم رسید.

چگونه از ایمنی آسانسور خود مطمئن شویم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

ایمنی آسانسورها مبحث بسیار مهمی است که سازندگان آسانسور به آن توجه زیادی می کنند. زیرا افراد عادی مستقیما با این دستگاه ها ارتباط دارند و در صورت نبود ایمنی کافی حوادث و سوانح مختلف باعث آسیب های جانی و خسارات مالی زیادی می شود. برای تامین ایمنی آسانسورها، شرکت های سازنده استانداردهای مختلف ایمنی را در تولید و نصب این سیستم ها رعایت می کنند.

در این مطلب می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می توانیم از ایمنی آسانسور خود مطمئن شویم.

عوامل موثر در ایمنی آسانسور

انواع تجهیزات ایمنی آسانسور

آسانسورهای ایمن از تجهیزات ایمنی کاملی برخوردارند. برخی از تجهیزات ایمنی آسانسورها در هنگام تولید و راه اندازی، روی سیستم نصب می شوند. با وجود این تجهیزات، آسانسور با ایمنی و بدون خطر به جابجایی افراد می پردازد. چنانچه این تجهیزات روی سیستم آسانسور نصب شده و عملکرد مطلوبی داشته باشند، می توانیم تا حدود زیادی از ایمنی آسانسور مطمئن شویم.

در ادامه به برخی از تجهیزات مهم ایمنی در آسانسورها اشاره کرده ایم.

  • گاورنر

گاورنر یکی از تجهیزات مهم ایمنی در آسانسورهاست که به منظور تامین ایمنی این دستگاه ها استفاده می شود. این قطعه در مواقع پارگی سیم بکسل ها یا سرعت بیش از حد کابین، با عملکرد خود مانع از سقوط آسانسور می شود. گاورنر از طریق یک دنده ایمنی روی کابین و سیم بکسل ها، سرعت کابین را کنترل کرده و آن را کاهش می دهد. در این حالت از سقوط آسانسور جلوگیری می کند.

  • سوئیچ کنترل بار (اورلود)

سوئیچ کنترل بار یا اولود، سیستمی است که در بالای کابین نصب می شود و در صورتی که بار کابین بیش از میزان مجاز باشد، سیگنال هایی را به تابلو فرمان ارسال می کند. در این هنگام تابلو فرمان، برق موتور را قطع کرده و از حرکت کابین جلوگیری می کند. این سیستم از آن جایی اهمیت دارد که اضافه بودن بار آسانسور بیش از حد مجاز، یکی از عللی است که می تواند باعث سقوط کابین شود.

  • فتوسل

فتوسل سنسور یا حسگری است که در پشت درب های کابین نصب می شود. اگر مانعی در مسیر درب ها وجود داشته باشد، این سنسور فرمانی صادر می کند تا از بسته شدن درب ها جلوگیری شود. در این صورت اگر افرادی در مسیر حرکت درب های کابین باشند، فتوسل با جلوگیری از بسته شدن درب ها، از بروز سانحه جلوگیری می کند.

  • ترمز ایمنی

ترمز ایمنی یا پاراشوت یکی از مهم ترین تجهیزات ایمنی آسانسور بوده که به شکل یک قطعه مکانیکی است. این قطعه یا در بخش بالایی آسانسور نصب شده یا این که در قسمت زیر یوک کابین یا وزنه تعادل قرار می گیرد. کارکرد این ترمز به این صورت است که وقتی سرعت آسانسور از حد مجاز بالاتر برود، این ترمز فعال شده و باعث توقف کابین یا وزنه تعادل می شود. ترمز ایمنی با توجه به نوع آسانسور می تواند به شکل تدریجی یا ناگهانی سرعت کابین را کاهش دهد.

  • سیستم نجات اضطراری

گیر کردن آسانسور به علت قطع برق و محبوس ماندن کاربران در داخل کابین اتفاق بسیار ناخوشایندی است که باعث ترس و اضطراب زیادی در آن ها می شود. اما وجود سیستم نجات اضطراری در این مواقع به کمک کاربران محبوس در کابین آمده و با عملکرد خود کابین را به نزدیک ترین طبقه هدایت می کند. پس از رسیدن کابین به طبقه، درب آن باز شده و کاربران از آن خارج می شوند. سیستم نجات اضطراری از یک باتری برخوردار است که قابلیت شارژ شدن دارد. این باتری در مواقع قطعی برق، انرژی لازم برای هدایت کابین به نزدیک ترین طبقه را تامین می کند.

ایمنی آسانسور

  • کلید اضطراری آسانسور

کلید اضطراری که در داخل کابین و در قسمت کلیدها نصب می شود می تواند یکی دیگر از تجهیزات ایمنی آسانسور باشد. از این کلید به منظور اعلان خطر و نجات جان کاربران داخل کابین استفاده می شود. با فشردن این کلید می توان شرایط اضطراری را به مسئولین ساختمان به منظور انجام اقدامات فوری اعلام کرد. این کلید باید از سایر کلیدها متمایز باشد تا کاربران بتوانند به راحتی آن را تشخیص داده و در مواقع اضطراری استفاده کنند.

  • ضربه گیرها یا بافرها

ضربه گیرها یا بافرها از جمله دیگر تجهیزات ایمنی در هر سیستم آسانسوری هستند که در مواقع سقوط کابین کارایی خود را نشان می دهند. بافرها یا ضربه گیرها قطعاتی از نوع فنری، هیدرولیکی یا پلاستیکی هستند که با قابلیت جمع شوندگی، شدت ضربه ها را به طرز قابل توجهی کاهش می دهند. این تجهیزات در کف چاهک آسانسور و روی یک سطح بتنی نصب می شوند. در مواقعی که کابین دچار سقوط شده و تجهیزاتی همچون ترمزها قادر به توقف آن نباشند، ضربه گیرها می توانند بسیار موثر عمل کنند.

  • سیستم تراز طبقه مجدد

یکی دیگر از تجهیزاتی که نصب آن برای ایمنی آسانسورها الزامی است، سیستم تراز طبقه مجدد است. این سیستم در مواقعی که کابین در طبقه توقف می کند، وارد عمل می شود. به این صورت که پس از توقف آسانسور، بین کف کابین و کف طبقه اختلاف ارتفاع ایجاد می شود. در این شرایط سیستم تراز طبقه مجدد فعال شده و با حرکت دادن کابین، کف آن را با کف طبقه همسطح یا همتراز می کند. این سیستم از نظر راحتی و ایمنی کاربران در هنگام استفاده از آسانسور اهمیت زیادی دارد.

  • سیستم قفل درب طبقات

قفل درب طبقات آسانسور به نحوی ساخته شده است که بلافاصله پس از حرکت کابین به طور خودکار درب طبقه را قفل می کند. این قفل زمانی باز می شود که کابین به طور کامل توقف کرده و با کف طبقه همتراز شود. در غیر این صورت از باز شدن درب جلوگیری می کند تا حادثه ای برای کاربران ایجاد نشود.

سرویس و نگهداری منظم آسانسور

علاوه بر تجهیزات ایمنی که باید در آسانسورها وجود داشته باشند، سرویس و نگهداری منظم آسانسورها نیز به منظور تامین ایمنی این سیستم ها اهمیت زیادی دارد. وقتی آسانسور به طور دوره ای و منظم سرویس و نگهداری شود، تمام تجهیزات آن از جمله قطعات ایمنی مورد بازدید قرار گرفته و عملکرد آن ها کنترل می شود. در این شرایط اگر هر کدام از تجهیزات ایمنی خراب بوده و عملکرد درستی نداشته باشد، مورد تعمیر یا تعویض قرار می گیرد. پس باید به سرویس و نگهداری آسانسورها به منظور تامین ایمنی این سیستم ها اهمیت زیادی داده شود.

رعایت استانداردها و ضوابط مربوطه

در تولید و نصب آسانسورها استانداردها و ضوابطی وجود دارد که باید توسط شرکت های سازنده رعایت شوند. رعایت این استانداردها و الزامات می تواند باعث شود تا آسانسور پس از تولید و نصب، سیستمی ایمن محسوب شود. پس در بررسی ایمنی یک آسانسور بررسی رعایت استانداردها و الزامات مربوطه در ساخت و نصب آن اهمیت زیادی دارد.

آسانسور

شرکت اوکسین لیفت، طراح و مجری آسانسورهای باکیفیت و ایمن

شرکت اوکسین لیفت، برندی پیشرو در صنعت آسانسور و تجهیزات وابسته است که در تولید انواع آسانسورها فعالیت می کند. آسانسورها و بالابرهایی که این شرکت تولید می کند از نظر ایمنی در سطح بالایی قرار دارند. شرکت اوکسین تلاش می کند تا در مراحل طراحی، تولید و نصب آسانسورها معیارها و استانداردهای ایمنی را رعایت کرده و سیستم های تولیدی را مجهز به انواع تجهیزات ایمنی کند. این شرکت پس از نصب آسانسورها، انجام اقدامات سرویس و نگهداری آن ها را نیز با توافق کارفرما برعهده می گیرد تا سیستم ها به طور دوره ای و منظم مورد سرویس قرار گیرند. در این صورت آسانسورها به طور منظم از نظر عملکرد تجهیزات مختلف مورد بازرسی و کنترل قرار می گیرند و در صورت وجود مشکل یا ایراد، فورا اقدامات لازم برای رفع آن ها انجام می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۷۱۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان