//
کدخبر: ۴۵۷۴۳۲ //
آشپزی| قِشْطلیّه

دسر لبنانی فوق العاده | طرز تهیه قِشْطلیّه !

همراهان همیشگی امروز با طرز تهیه قِشْطلیّه در خدمت شما هستیم.لطفا تا انتها با ما باشید.

دسر لبنانی فوق العاده | طرز تهیه قِشْطلیّه !
به گزارش فرتاک نیوز،

قِشْطلیّه یه دسر لبنانیه که اسم دیگه اى هم داره و بعضیا به اون لیالی لبنان میگن ، اکثر کشورهاى عربى اینو درست میکنن ولى اصالتا به لبنان برمیگرده.بعضیا این دسر رو با عسل سرو میکنن و بعضیا با شربت ، سلیقه ایه خودم همیشه با شربت سرو میکنم.

آردى که تو این دسر استفاده میشه آرد سمولینا یا به ترکى ایرمیک و به عربى سمید هستش که هیچ جایگزینى نداره ولى خوشبختانه اخیرا لوازم قنادى فروشهاى معتبر این آرد رو میفروشن ، البته از ترکیه بصورت قاچاقى وارد میکنن! و هر چند وقت یکبار با کمبودش تو بازار مواجه میشیم.

مواد لازم برای قشطلیه:

شیر:  1 لیتر

آرد سمولینا : 3/4 پیمانه

خامه صبحانه :  200 گرم (یک پاکت)

شکر : نصف پیمانه

تخم مرغ :  1 عدد

وانیل :  نوک ق چ

گلاب : 2 تا 3 ق غ

پودر نارگیل :  حدود 1 پیمانه

شربت یا عسل :  به میزان لازم

مغز پسته :  براى تزیین

طرز تهیه:

شیر و آرد سمولینا رو میریزیم تو قابلمه و میزاریم رو حرارت ملایم و هم میزنیم میزاریم کم کم گرم بشه.تو فاصله اى که شیر گرم میشه تخم مرغ و وانیل رو با همزن چند دقیقه اى میزنیم تا کمرنگ و کشدار بشه.

وقتى شیر شروع کرد به ریز جوشیدن، شکر و تخم مرغ زده شده رو کم کم اضافه میکنیم.به هم زدن آروم ادامه میدیم تا یه کم غلیظ بشه. تقریبا مثل فرنى یا یه کم غلیظتر.یکى دو دقیقه قبل از خاموش کردن گلاب رو اضافه میکنیم.

از روى حرارت برمیداریم و به ظرف سرو منتقل میکنیم، یه مقدار از حرارت که افتاد میزاریمش تو یخچال تا کامل سرد بشه و ببنده . ( حداقل 3 ساعت )قبل از اینکه بخواییم سرو کنیم از یخچال درش میاریم و روشو یک لایه خامه میزنیم، خامه رو بهتره قبلش با چنگال یه کم بزنیم تا صاف و یکدست بشه.

بعد روى خامه رو کاااامل پودر نارگیل میپاشیم.حالا براى تزیین روش میتونید به سلیقه خودتون از هر چیزى استفاده کنید، معمولا خلال پسته میریزن.

خب حالا موقع خوردن ، برشى از اونو میزارین تو بشقاب و روشو با یه چیز شیرین مثل شربت خنک یا عسل میل کنین ، چون در اصل یه دسر شیرینه که اون مقدار شکر تو دستور براش مناسب نیست.

طرز تهیه شیره یا همون شربت هم مثل تمام شربتهاست ، به این صورت که یک پیمانه شکر رو با نصف پیمانه یا کمى بیشتر، آب میجوشونیم تا قوام بیاد، یکى دو دقیقه قبل از خاموش کردن کمى آبلیمو یا جوهر لیمو میریزیم تا شکرک نزنه، در صورت تمایل میتونید کمى زعفرون هم بهش اضافه کنید. فقط حواستون باشه زودتر شربت رو درست کنید تا موقع خوردن سرد و خنک شده باشه.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۷۴۳۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان