//
کدخبر: ۲۲۱۳۹۷ //

نشست تپه چُغاگاوانه مربوط به دوران پیش از تاریخ و یکی از گنجینه‌های فرهنگی ایرانِ ورجاوند در اسلام‌آباد غرب

تپه چُغاگاوانه مربوط به دوران پیش از تاریخ و تاریخی است و در اسلام‌آباد غرب کرمانشاه جای دارد که یکی از گنجینه‌های فرهنگی ایرانِ ورجاوند است. در این محوطه به یافت بنایی از عصر آهن دو (حدود 900 – 800 پیش از میلاد) انجامید و در تپه چُغاگاوانه 56 لوح گلی سالم و 28 قطعه شکسته هم به دست آمد که به خط میخی نوشته شده و مربوط به سدۀ 18 و 19 پیش از میلاد است.

نشست تپه چُغاگاوانه مربوط به دوران پیش از تاریخ و یکی از گنجینه‌های فرهنگی ایرانِ ورجاوند در اسلام‌آباد غرب
به گزارش فرتاک نیوز،

نشست علمی چغاگاوانه گنجینۀ فرهنگی ایران در اسلام آباد غرب را انجمن علمی باستان‌شناسی ایران، انجمن ایرانی تاریخ، انجمن تاریخ اسلام،  گروه باستان‌شناسی کشور، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گروه پژوهشی باستان‌کاوی تیسافرین، اداره میراث فرهنگی - صنایع دستی  گردشگری استان کرمانشاهبا میزبانی دانشگاه پیام‌نور اسلام‌آبادغرب پنج‌شنبه راس ساعت 9  تا 12 با حضور؛ پروفسور مسعود گلزاری، پروفسور کامیار عبدی، دکتر مهرداد ملکزاده، دکتر سجاد علی بیگی، دکتر سجاد دادفر و  دکتر نظام علی دهنوی دبیر این نشست تشکیل خواهد شد.

111_5

تپه چُغاگاوانه مربوط به دوران پیش از تاریخ و تاریخی است و در اسلام‌آباد غرب کرمانشاه جای دارد که یکی از گنجینه‌های فرهنگی ایرانِ ورجاوند است.

کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه به یافت بنایی از عصر آهن دو (حدود 900 – 800 پیش از میلاد) انجامید و در تپه چُغاگاوانه 56 لوح گلی سالم و 28 قطعه شکسته هم به دست آمد که به خط میخی نوشته شده و مربوط به سدۀ 18 و 19 پیش از میلاد است.

در کف یکی از اتاق‌ها پیکرک به احتمال خدابانویی به طول 7 سانتی متر و یک مهر استوانه‌ای با 3 ردیف خط میخی بابلی یافت شد که بر آن بانویی با لباس چین دار بلند و کلاه گرد نقش بسته که در برابر یکی از خدایان ایستاده ‌است. نوشتۀ مهر چنین است: «شمی توم دختر نوری ری خدمتگزار خدای ادد».

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۱۳۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان