تاریخ انتشار: 1402/01/09 15:51
کد خبر: 8532

منهای ورزش| ورزش در دوران قاعدگی؛ فواید و مضرات را بدانید

ورزش در دوران قاعدگی موضوعی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.
منهای ورزش| ورزش در دوران قاعدگی؛ فواید و مضرات را بدانید

همه خانم‌ها حدود ۱ هفته از هر ماه را در دوران قاعدگی می‌گذرانند. در این میان افرادی که به باشگاه رفته، به طور منظم یا حرفه‌ای ورزش می‌کنند ممکن است در دوران پریود نگران چگونگی انجام تمرینات خود باشند. آیا دوره قاعدگی روی روند تناسب اندام تاثیر خواهد گذاشت؟ اصلا آیا در زمان قاعدگی ورزش را باید به طور کامل کنار گذاشت؟ با ما همراه باشید؛ ورزش در دوران قاعدگی موضوعی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

فواید ورزش در دوران قاعدگی

شما نباید مزایای ورزش را به دلیل اینکه پریود شده‌اید کنار بگذارید. دوره قاعدگی از نقطه نظر هورمونی یک دوران کاملا پیچیده است. در تمام طول چرخه قاعدگی هر دو هورمون پروژسترون و استروژن به پایین‌ترین حد خود می‌رسند. به همین دلیل فرد احساس خستگی خواهد داشت و انرژی کمتری را در خود حس خواهد کرد. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که ورزش در دوران قاعدگی باعث احساس انرژی و سرخوشی بیشتر خواهد شد. اما انجام بعضی تمرینات قطعا سودمند خواهد بود. مهم‌ترین فواید ورزش در دوران پریود به شرح زیر است:

کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

بسیاری از خانم‌ها در روزهای منتهی به پریود خود و همچنین در طول سیکل قاعدگی دچار نوسانات خلقی شده و احساس خستگی زیادی دارند. در این حالت ورزش‌های هوازی منظم می‌توانند به کاهش این علائم کمک کنند.

تجربه افزایش قدرت

دو هفته اول چرخه قاعدگی به دلیل سطوح پایین هورمون‌های زنانه، خانم‌ها ممکن است افزایش قدرت بیشتری را تجربه کنند.

افزایش ترشح اندورفین

اندروفین‌ها به وسیله هیپوتالاموس از غدد مخاطی ترشح شده و درد را تسکین می‌بخشند. ورزش می‌تواند اندورفین طبیعی بدن را افزایش دهد. در این صورت خلق و خو نیز بهبود خواهد یافت و در واقع فرد احساس بهتری خواهد داشت. تاثیر اندروفین در کنترل درد موجب می‌شود تا فرد پس از ورزش احساس درد کمتری در عضلات خود داشته باشد.

کمک به بهبود خلق و خو

ورزش در دوران قاعدگی می‌تواند با افزایش گردش خون در بهبود روحیه فرد نقش موثری داشته باشد. گرفتگی عضلات، سردرد و کمردرد ناشی از پریود را می‌توان با بعضی از تمرینات ورزشی تا حدودی بهود بخشید.

 ورزش در دوران قاعدگی؛ فواید و مضرات را بدانید

تسکین دوره‌های دردناک قاعدگی

به قاعدگی دردناک دیسمنوره می‌گویند. بانوانی که در دوران پریود قاعدگی پردردسری را تجربه می‌کنند و درد زیادی را متحمل می‌شوند، به خوبی می‌دانند که این علائم تا چه حد می‌تواند ناخوشایند باشد. تحقیقات نشان داده است که خوشبختانه با انجام ورزش‌های سبکی مانند پیاده‌روی می‌توان به کاهش این علائم کمک کرد.

آیا ورزش در دوران قاعدگی اثر منفی دارد؟

هیچ دلیل علمی وجود ندارد که در طول دوره قاعدگی تمرینات ورزشی نباید صورت گیرد. کاملا برعکس شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش در این دوران می‌تواند مفید باشد. بنابراین توصیه عاقلانه این است که در دوران پریود همچنان به تمرینات ورزشی خود ادامه دهید اما از شدت دادن به تمرینات بپرهیزید و هرکجا احساس خستگی کردید، ورزش را متوقف نمایید.

ورزش‌های شدید یا طولانی مدت ممکن است در زمان قاعدگی برای بدن مفید نباشند. این بدان معنا نیست که باید تمرینات عادی خود را متوقف کنید، اما باید محتاطانه عمل نمایید. نتایج یک مطالعه نشان داد که ۶۰ دقیقه ورزش متوسط ​​تا شدید در طول قاعدگی باعث التهاب ناشی از ورزش می‌شود. از این رو در این دوران انجام تمرینات سبک پیشنهاد می‌شود.

بهترین ورزش‌ها در دوران پریود

حالا که دانستید ورزش در دوران قاعدگی می‌تواند مفید باشد، این سوال مطرح می‌شود که کدام ورزش‌ها بهتر است انجام شوند؟ به ویژه در چند روز اول پریود ممکن است درد و خونریزی زیادی داشته باشید. به همین دلیل تمرینات باید ملایم انجام شوند. به گفته بعضی از پزشکان بهترین ورزش در طول دوره قاعدگی ورزشی است که دوست دارید آن را انجام دهید. چند روز که از دوره قاعدگی گذشت می‌توانید شدت تمرینات را کمی بالا ببرید. انجام ورزش‌های زیر در دوران پریود به خانم‌ها توصیه می‌شود:

پیاده روی سبک

در سیکل قاعدگی تمرینات هوازی را با شدت پایین انجام دهید یا وقتی مقداری از آنها را انجام می‌دهید، عقب‌نشینی کنید. پیاده‌روی یک ورزش ایده‌آل در این دوران است. نتیجه یک تحقیق نشان داد که اگر در دوران پریود خود هر روز پیاده‌روی سبک انجام دهید، عملکرد ریه‌ها در طول این دوران بهبود خواهد یافت. به جز پیاده‌روی دیگر ورزش‌های هوازی سبک را نیز می‌توانید انجام دهید.

تمرینات قدرتی سبک

ترکیب تمرینات قدرتی و کاردیو برای دوران پریود بسیار مناسب هستند. با توجه به پتانسیل افزایش قدرت در دوران قاعدگی می‌توانید در حالت کاملا ملایم تمرینات قدرتی را انجام دهید. بدنسازی و وزنه‌برداری از جمله ورزش‌های قدرتی به حساب می‌آیند.

یوگا و پیلاتس در دوران پریود

دو تا سه روز قبل از اینکه دوره قاعدگی آغاز شود، زمان خوبی برای انجام تمریناتی همچون یوگا و پیلاتس است. این ورزش‌ها می‌توانند به آرامش بدن کمک کرده و علائمی مانند گرفتگی عضلات، حساس شدن سینه‌ها و دردهای عضلانی را که در سندرم پیش از قاعدگی (PMS) معمول هستند، تسکین بخشند.

چه ورزش‌هایی در دوران قاعدگی مناسب نیست؟

در دوران قاعدگی از انجام بعضی از تمرینات ورزشی بهتر است اجتناب شود. بسیاری از خانم‌ها می‌توانند با اعمال تغییرات خیلی جزئی در برنامه ورزشی خود، همچنان به ورزش در دوران قاعدگی ادامه دهند. متخصصان توصیه می‌کنند که در دوران قاعدگی شدت و مقدار تمرینات ورزشی بهتر است کاهش یابد. اما هرگز نباید تمرینات خود را متوقف کنید. اگر در دوران پریود به طور غیر عادی احساس خستگی می‌کنید، تمرینات کاردیو و استقامتی را باید کاهش دهید. همچنین گاهی نیز لازم است تا در این دوران تمرینات مهارتی و تمریناتی که نیاز به دقت زیاد دارند، حذف شوند. بهتر است در مورد ادامه تمرینات خود در دوران پریود با مربی ورزشی خود نیز مشورت نمایید.

 ورزش در دوران قاعدگی؛ فواید و مضرات را بدانید

ورزش در دوران قاعدگی در طب سنتی

در طب سنتی نیز به خانم‌ها توصیه می‌شود تا در دوران قاعدگی شدت تمرینات ورزشی خود را کاهش دهند. پیاده‌روی با شدت پایین یکی از بهترین تمرینات ورزشی در دوران پریود است که از لحاظ طب سنتی نیز قابل تایید است. همچنین می‌توان از بعضی از نرمش‌های سبک نیز استفاده کرده و آنها را در منزل انجام داد. در انجام هر نوع ورزش در دوران پریود این نکته باید مد نظر قرار گیرد، که به محض احساس خستگی غیر معمول، تمرینات باید قطع شوند یا مقداری استراحت صورت گیرد و بعد تمرینات از سر گرفته شوند.

کلام آخر

در نهایت این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که ورزش در دوران قاعدگی برای شما باید به چه نحوی باشد. شاید علائم سندرم پیش از قاعدگی برای شما پیش نیاید و به راحتی بتوانید به تمرینات معمول خود ادامه دهید. شاید هم جزء افرادی باشید که درد و ناراحتی زیادی را در دوران پریود متحمل می‌شوند؛ بنابراین باید شدت تمرینات خود را کاهش دهند. در بعضی از موارد نیز لازم است تا در روزهای ابتدایی پریود، ورزش به طور کلی از برنامه روزانه خانم‌ها حذف شود. در این زمینه با پزشک یا مربی ورزشی خود نیز مشورت کنید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3e5zv3

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


منهای ورزش| استحمام در دوران قاعدگی/ ضرر دارد یا ندارد؟

پاسخ به سوال‌های جنسی که خجالت می‌کشید بپرسید
رابطه جنسی| مشکلات جنسی| دانستنی‌های جنسی