تاریخ انتشار: 1401/02/28 22:11
کد خبر: 21800

فوتبال ایران و بحران روسیه-اکراین؛فرصتی که نباید از دست داد

در این برهه از زمان با توجه به شرایط بحرانی کشورهای روسیه و اکراین، به نظر می رسد فوتبال ایران باید بهترین بهره را ببرد.
فوتبال ایران و بحران روسیه-اکراین؛فرصتی که نباید از دست داد

محمد هادی حیدرزاده؛ پدیده جنگ و بحران‌های مرزی همواره یکی از رویدادهای سخت و عذاب آور برای بسیاری از مردم جهان بوده به طوری که کمتر شخصی در کره زمین موافق این اتفاق و بی‌خانمان شدن شهروندان کشورهای درگیر جنگ میباشد.اما بسیاری از دولت‌ها،جریان‌ها و مجموعه‌های حقیقی و حقوقی در حوزه ملی و بین‌الملل در کنار کمک به حل مناقشه و‌حمایت از اوارگان احتمالی،لاجرم سعی در بهره‌مندی از فرصت‌های این واقعه نامیمون دارند.
در مناقشه اخیر روسیه -اکراین، فرصت‌های متنوعی در حوزه‌های اقتصادی، دیپلماسی، گردشگری، حمل و نقل، انرژی برای ایران به عنوان یکی از بازیگران اصلی منطقه و همسایه جنوبی کشور روسیه به وجود آمد که متاسفانه به علت کم توجهی و همچنین محدودیت‌های حاصل از تحریم‌ها  نتوانست از آنها استفاده بهینه نماید.

یکی از ظرفیت‌های بکری که کماکان می‌توان به عنوان یک فرصت به ان نگاه کرد، بهره‌مندی از لیگ ۱۶ تیمی دو کشور روسیه و اکراین می‌باشد،تیم‌هایی هم‌چون دینامو مسکو، لکوموتیو مسکو، زنیت سن‌پترزبورگ در روسیه و دیناموکیف در اکراین همواره جزو تیم‌های سرسخت و قابل احترام در مسابقات اروپایی بوده‌اند، هم‌چنین دو کشور مورد اشاره مقصد تعداد زیادی از بازیکنان خارجی هم‌چون بازیکنان ایرانی سردار آزمون، سعید عزت اللهی و‌میلاد محمدی که از لیگ روسیه به لیگ‌های معتبر آلمان، دانمارک و بلژیک ترانسفر شدند هم‌چنین الهیار صیادمنش و شهاب زاهدی در لیگ اکراین بوده است.

باتوجه به ظرفیت‌های فوتبالی دو‌کشور که به آن اشاره شد و یادآوری این نکته که روسیه میزبان دور قبل مسابقات جام جهانی فوتبال بوده است، حال فوتبال روسیه به علت تحریم‌های سختگیرانه فیفا و فوتبال اکراین به علت شرایط جنگی و آسیب شدید زیرساخت‌ها بلاتکلیف  و عملا ورشکسته بوده و فرصت مناسبی برای بهره‌مندی لیگ برتر فوتبال ایران از آن میباشد.

وضعیت لیگ ایران هم که به علت بحران اقتصادی و شرایط تحریمی از رونق مناسبی از منظر نقل و انتقال بین‌المللی برخوردار نبوده ونظر به اینکه یکی از شاخص‌های رنگینگ لیگ‌های حرفه‌ای تعداد بازیکنان و مربیان خارجی شاغل در آنها می‌باشد، لذا حضور مربیان و بازیکنان با کیفیت روس و اکراینی با هزینه‌های معقول و مناسب می‌تواند به رونق لیگ برتر از لحاظ کمی و‌کیفی کمک کند و احتمالا در ارتقائ جایگاه آن، که هم اکنون در جایگاه ۵۱  لیگ‌های جهان است کمک نماید.

باتوجه به محدودیت‌های مالی و جابجایی ارز که عمده مشکل قراردادهای خارجی لیگ برتر ایران می‌باشد، بالحاظ نمودن مراودات خاص اقتصادی و سیاسی  مابین ایران و روسیه ،نحوه قرارداد مالی بازیکنان و‌مربیان روسی را می‌توان براساس واحد پولی ملی دوکشور(روبل-ریال) مورد بررسی قرار داد.

این اتفاق که کلیت آن میبایست در چند نشست یا سمینار با حضور همه کارشناسان وذی‌نفعان،فرصت‌ها و تهدیدهای آن مورد بررسی قرار گیرد .فرصت‌هایی هم‌چون بهبود کمی و کیفی لیگ برتر با حضور بازیکنان و مربیان با کیفیت همراه قراردادهای معقول و مناسب مالی به علت بازار ورشکسته فوتبال دو  کشور که موجب ایجاد رقابت دربازار نقل و انتقال و رفع انحصار و شکستن قیمت کاذب بازیکنان و مربیان داخلی می‌شود و تهدیدهایی همچون حضور دلالان و تبانی‌های احتمالی را به دنبال خواهد داشت.

علی‌ایحال مقایسه کمی و کیفی این دو بازار جدید با بازیکنان بی‌کیفیت تاجیک و ازبک و...که جدیدا در لیگ ایران  مشغول به کار شده‌اند، اررزش بررسی این پیشنهاد را دوچندان می‌کند.

                 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/45apmo

آخرین اخبار