تاریخ انتشار: 1399/09/03 14:44
کد خبر: 50260

پاتوسی: دوست دارم پرسپولیس قهرمان آسیا شود

آیاندا پاتوسی: قهرمانی پرسپولیس در آسیا برای وجهه من و تیم های ایرانی و لیگ برتر بسیار خوب است و ثابت می‌کند لیگ ایران چه کیفیت بالایی دارد.
 پاتوسی: دوست دارم پرسپولیس قهرمان آسیا شود

آیاندا پاتوسی یکی از بهترین خارجی هایی است که به فوتبال ایران آمده و حالا در تیم فولاد خوزستان حضور دارد. او که در استقلال چهره شد و سپس با وینفرد شفر به بنی یاس امارات رفت و حالا دوباره به ایران برگشته و برای اولین بار نه به عنوان بازیکن قرضی و در نیم فصل، بلکه به عنوان خرید قطعی و از ابتدای لیگ در تیم جواد نکونام توپ می‌زند.

او که کمتر در رسانه ها ظاهر می‌شود، در گفتگوی تازه ای که با جمعی از خبرنگاران داشته، به سوالات پرتعداد آن ها پاسخ داده و نکات جالبی را مطرح است؛ از امیدواری به قهرمانی پرسپولیس در آسیا تا مقایسه سطح فوتبال ایران با دیگر لیگ ها و البته رای به دیاباته در پرسش بهترین خارجی لیگ ایران.

این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

* اولین باری است که از ابتدای فصل در تیمی ایرانی حضور داری، این اتفاق چه حسی دارد؟

خیلی حس خوبی است که من از پیش فصل کار را با باشگاه شروع کردم، خداراشکر باشگاه همه کارها را برنامه ریزی کرد تا من زود به ایران برسم و بتوانم از اولین هفته بازی کنم. سه چهار هفته است که با تیم تمرین میکنم و شرایط خوبی دارم و اینطوری میتوانم که با بازیکنان جدید هماهنگ شوم.

* فکر می‌کنی این بهترین فصلت در ایران باشد؟

من با شما موافقم و با این مربی و کادری که داریم، ما را به نمایش توانایی صددرصد ترغیب می‌کند. خوشحالم که باشگاه فولاد قراردادم را قطعی کرد و الان می‌توانم تمام تمرکزم را اینجا بگذارم.

* خبر داری که هیچ خارجی جدیدی نمی‌تواند به لیگ ایران بیاید؟

قبل از پایان فصل متوجه این قانون شدم ولی من قبل از وضع آن قانون با مربی و باشگاه در این باره صحبت کرده بودم.

* چه شد که فصل گذشته به فولاد آمدی؟

خیلی خوشحالم که آن تصمیم را گرفتم تا بتوانم در فولاد بازی کنم و خیلی خوشحالم که انتخابم فولاد بود.

* وضعیت مالی تیم های ایرانی مطلوب نیست، آیا تو هم چنین حسی را داشته ای؟

من از روز اولی که رسیدم فولاد همه پرداختی ها سر وقت بوده و در این زمینه رفتار خوبی با من می‌شد.

* با آمدن تو و فرشاد احمدزاده، وضعیت فولاد بهتر شد. حالا هم ساسان انصاری اضافه شده. فکر می‌کنی گل های بیشتری را بزنید؟

ما در تمرین در زمینه های خوبی تلاش میکنیم و علاوه بر ساسان انصاری یک وینگر هم از ذوب آهن آمده که عملکرد خوبی داشته. امیدوارم باهم گل های زیادی را بزنیم و بسازیم و فصل خوبی داشته باشیم. فکر میکنم این فصل زمان خوبی داشته باشیم.

* فارسی را چقدر یاد گرفتی؟

چند جمله ای را بلدم. مثل انشالله اما نمیتوانم صحبت کنم و بیشتر متوجه می‌شوم.

* در تیم با چه کسی هم اتاق هستی؟

با موسی (کولیبالی) هم اتاقم. قبلا با ایوب والی هم اتاق بودم و فقط با زبان بدن صحبت می‌کردیم. با فرشاد انگلیسی هم صحبت می‌کردیم اما موسی و شیمبا هم خارجی هستند و خیلی به من کمک می‌کنند. کلا هر کمکی لازم باشه از این سه کمک می‌خواهم.

* اگر قرار باشد یک نفر را به میهمانی در خانه ات دعوت کنی، چه کسی را انتخاب می‌کنی؟

فکر میکنم فرشاد احمدزاده (با خنده).

* بهترین خارجی لیگ ایران از نظرت کیست؟

من خودم را از این دسته کنار می‌گذارم و دیاباته را انتخاب می‌کنم چون بازی اش را دیده ام و با قایدی هماهنگ است. شیمبا بازیکن باکیفیتی است و موسی کولیبالی هم بازیکن خوبی است. همین سه نفر.

* قبلا گفته بودی پاس گل دادن را بیشتر دوست داری. درست است؟

گل زدن هم لذت بخش است و برای این که اسم سر زبان ها بیفتد خوب است. من اگر با بازیکن تک به تک باشم و ببینم بازیکنی موقعیتی بهتر دارد، ترجیح میدهم پاس بدهم تا او موقعیت صددرصد را تبدیل به گل کند. پس اولویت با برد است و اگر با پاس گل بتوانم به این هدف کمک کنم، خیلی خوب است.

* آمار فصل پیشت در فولاد چگونه بود؟

به خاطر کرونا چهار بازی کردم و دو گل زدم. سه بازی را بردیم و یکی را باختیم.

* وقتی هم برگشتی به نظر به شدت اضافه وزن داشتی؟

قوانین کرونا در آفریقای جنوبی سفت و سخت بود و من هم با وضعیت بدنی ام وزن اضافه کردم. این برای من قابل درک بود و می‌دانستم فولاد به من نیاز دارد، من با نکونام صحبت کردم و او من را باور داشت و من سعی کردم سرخورده نشوم و قوی تر از قبل برگردم. چیزهایی که گذشته را کنار بگذارم و برگردم و برای تیم مفید باشم و هواداران را خوشحال کنم.

* آیا در کشورت تمرین هم کرده بودی؟

فقط در داخل خانه تمرین کردم چون نمی‌توانستم به خارج از خانه بروم. چهار-پنج ماه هم پرواز خروجی‌ نداشتیم! هرکسی راجع به فصل قبل من صحبت کند، به او می‌گویم که این فصل را نگاه کند.

* فولاد فصل پیش سوم شد، عملا این فصل باید نتیجه بهتری بگیرید. نظر خودت چیست؟

خیلی مسیر طولانی ای مانده اما ما تلاشمان را برای بهترین رتبه می‌کنیم، نمی‌دانم اول می‌شویم یا دوم و این را با عملکرد بازیکنان خواهیم دید و تمام بازیکنان تمام تلاششان را خواهند کرد.

* آیا قهرمان خواهید شد؟

ما سعی می‌کنیم بهتر باشیم و بازی به بازی بیشتر تلاش کنیم اما نمی‌توانیم بگوییم که لیگ را خواهیم برد یا این که دوم خواهیم شد. نباید اعتماد به نفس کاذب داشته باشیم و باید بیشتر تلاش کنیم چون ممکن است برعکس عمل کند. اما تلاش میکنیم بهتر از فصل قبل نتیجه بگیریم.

* خودت چطور؟ چند گل و پاس گل خواهی داد؟

من قبلاً یک شرطی با دوستم در این باره بستم، باید این را در درونم نگه دارم و اگر برنده شدم، آن را خواهم گفت (با خنده). نمیخواهم اعداد را بگویم تا افراد بگویند که این توهم زده!

* این فصل در لیگ قهرمانان هم حضور دارید.

خیلی خوب است که باید با فولاد در لیگ قهرمانان آسیا بازی کنیم، من همیشه به هموطنان و دوستانم در آفریقای جنوبی میگویم که لیگ ایران یکی از چغرترین لیگ هایی است که در آن بازی کرده‌ام. من خیلی خوشحال بودم وقتی دیدم پرسپولیس و استقلال تیم های قطری را شکست دادند. این خیلی خوب است برای وجهه ایران و وجهه من که در این لیگ بازی می‌کنم تا هموطنانم بدانند لیگ ایران معتبر است.

* تو در تیم ملی هم بازی کردی. آیا امیدواری دوباره دعوت شوی؟

بله، یه گل هم زدم. آخرین بازی ام دو سال پیش بود و صددرصد امیدوارم که دوباره در تیم ملی آفریقای جنوبی بازی کنم. الان ۲۷ ساله هستم و وقتی با ملی پوشان صحبت میکنم میفهمم که شانس خوبی برای بازی در تیم ملی دارم.

* در پست تو چه کسی در آفریقای جنوبی بازی می‌کند؟

بازیکنی که بازی می‌کند، در اندرلخت بلژیک حضور دارد، اما او چند پسته است. چند بازیکن هم از لیگ آفریقای جنوبی حضور دارند. اگر آفریقای جنوبی بداند که لیگ ایران از لیگ آنجا سطح بالاتری دارد، شانس من هم بیشتر می‌شود. من در هر دو لیگ بازی کردم و از نظر من لیگ ایران سطح سخت تری است اما آن ها این را نمی‌دانند.

* قراردادت با کیپ تاون به کجا رسید؟

خدا را شکر تمام شد.

* یک بار هم مقابل نیمار بازی کردی.

نیمار بازیکن مورد علاقه من است و خوشحالم که جلوی او بازی کرده ام. نیمار و رونالدو بازیکنان مورد علاقه من هستند.

* سبک بازی ات شبیه کیست؟

فکر میکنم اینیستا. من چون مدل بازی ام بین شماره ۸ و ۱۰ بوده، سعی کردم مدل بازی ام را شبیه اینیستا کنم. اما هرچه پیش رفت مثل شماره ۱۰ ها شدم. مدل و سبک اینیستا را خیلی دوست دارم.

* بهترین هم تیمی ات در ایران چه کسی بوده؟

الان با فرشاد. همدیگر را خوب میفهمیم و کار با او راحت است. وقتی کنار هم هستیم میتوانیم به هم کمک کنیم تا موقعیت بسازیم و گل بزنیم. کنار شیمبا بودن هم راحت است و او بازی من را می‌فهمد.

* در خط حمله بازیکنان خوبی دارید، این کار را برایت سخت نمیکند؟

همین مهم است، الان همه این بازیکنان شانس بازی دارند و ما همه تلاش می‌کنیم که بازی کنیم.

* آقای برانکو گفت فوتبال ایران در حال آماتور شدن است، نظر تو چیست؟

میدانیم که شرایط مالی قطری ها، اماراتی ها و عربستانی ها بهتر است و سطح فوتبال عربستان هم بالاست اما من هر موقع بازی ها را می‌بینم، تیم های ایرانی تیم های عربستانی را شکست می‌دهند. من در امارات بودم و باید بگویم سطح بازی در ایران خیلی بهتر است، هرچند که وضعیت مالی در آن طرف بهتر است.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2lyxzr

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


آذری:مذاکره با بازیکنان را شروع کرده ایم ولی اصول را زیر پا نمی‌گذاریم