تاریخ انتشار: 1395/06/20 08:59
کد خبر: 262360

چه کسی دربی را سوت می زند؟/ داور دربی 83 را بشناسید

تیم داوری المپیکی ایران از سوی کمیته داوران برای بازی سرخابی‌ها درنظر گرفته شده است.
چه کسی دربی را سوت می زند؟/ داور دربی 83 را بشناسید

علیرضا فغانی شهرآورد 83 را سوت می‌زند. از کمیته داوران خبر می‌رسد داوران فینال المپیک برای بازی سرخابی‌ها انتخاب شده اند.

هنوز یک بازی تا بازی شهرآورد باقی مانده است، اما از قرار معلوم در اتاق فکر کمیته داوران برای بازی استقلال و پرسپولیس تصمیم گرفته‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند در این شرایط حساس سوت بازی شهرآورد را به داوران فینال المپیک بدهند تا از دل این بازی مساله‌ای بیرون نیاید.

از ابتدای فصل شاید یکی از انگیزه‌های داوران برای قضاوت‌های بدون نقص حضور در بازی شهرآورد باشد. خصوصا داورانی که در لیست بین‌المللی جایی ندارند و نمی‌توانند در بیرون از مرزهای ایران خودی نشان دهند و ترقی کنند!

در چنین شرایطی سقف آرزوهای خود را در بازی مهم سرخابی‌ها پیدا می‌کنند، اما هر بار هم کمیته داوران به دلیل شرایط حساس شهرآورد تصمیم می‌گیرند که این بازی را به یکی از داوران بین‌المللی بسپارند. شاید هم به همین دلیل است که ترکی با هفت بار قضاوت در شهرآورد رکورددار است.

اما چند وقت پیش اتفاقی برای جامعه داوری افتاد که باعث شد هر کدام از پیشکسوتان داوری سینه ستبر کرده و مدعی شوند که علیرضا فغانی کشف آنها بوده است. فغانی و کمک‌های ایرانی‌اش در بازی‌های المپیک مجوز حضور در فینال را گرفتند و عملکردشان در این بازی تحسین همه را برانگیخت. برای فغانی که طی دو سال گذشته قضاوت‌هایش در ایران به دور از حرف و حدیث نبوده!

حضور در چنین ماراتنی می‌توانست افتخار بزرگی باشد و به اثبات شایستگی‌هایش کمک کند. شاید همین جا بود که فوتبالی‌ها روی رفتار خود با این داور کمی تامل کردند و به این فکر فرو رفتند که انتقادات تندی که به او دراین سال‌ها شد دور از انصاف و بیش از حد بوده است.

تصور فوتبالی‌ها با قضاوت فغانی در برزیل تا حدود زیادی نسبت به این داور عوض شد و همین نکته کلیدی، کمیته داوران را به فکر انداخت که در این شرایط فغانی را هم با جامعه فوتبالی آشتی دهند و حساسیت‌ها را نسبت به او کم کنند.

 به این ترتیب نخستین انتخاب آنها برای بازی شهرآورد فغانی است. انتخاب این داور که نفر اول بین‌المللی است می‌تواند چند نکته را در دل خود داشته باشد.

نخست اینکه این داور را با تیم‌های استقلال و پرسپولیس آشتی می‌دهد. نکته بعدی اینکه این بازی بزرگ هدیه‌ای است به گروه داوری که در المپیک خیلی خوب ظاهر شدند و شاید دلیل دیگر آن هم حساسیت بیش از حد شهرآورد 83 است که می‌تواند با حضور داور بزرگی مثل فغانی به خوبی اداره شود و اگر هر اشکالی در این بازی به وجود آید فوتبالی‌ها نمی‌توانند به توانایی داور و انتخابش ایراد بگیرند.

اما در لابه‌لای تمام نکات مثبتی که این انتخاب هوشمندانه می‌تواند داشته باشد، نکات منفی هم دیده می‌شود که ذکر این نکات خالی از لطف نیست.

نخست اینکه فغانی در طی این سال‌ها به رنگی بودن متهم بوده و هواداران استقلالی روی این داور حساس هستند و انتخاب او بدون حرف نخواهد بود و مساله بعدی این است که اطرافیان این داور به این نکته اشاره می‌کنند که او تمایل چندانی به قضاوت چنین بازی‌هایی ندارد و از حرف و حدیث‌های احتمالی که به وجود می‌آید هراس دارد اما با توجه به تمامی نکات مثبت و منفی که ذکر شد تا به این لحظه نفراول انتخاب کمیته داوران برای قضاوت شهرآورد فغانی است و اگر اتفاقی پیش نیاید او قضاوت این بازی را برعهده می‌گیرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2lmg9k

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


انصاری: میخواهم در دربی هتریک کنم