تاریخ انتشار: 1399/01/12 23:05
کد خبر: 66381

رازگشایی از پرونده‌ای که می‌تواند باعث تعلیق فوتبال ایران شود

با انتخاب مهدی محمدنبی به‌عنوان سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال، پای ای‌اف‌سی به‌ جنگ قدرتی که در فدراسیون شکل گرفته بود باز شد.
رازگشایی از پرونده‌ای که می‌تواند باعث تعلیق فوتبال ایران شود
عصر نهم فروردین خبر انتصاب نبی به‌عنوان سرپرست دبیرکلی در سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفت تا مقدمه‌ چالش‌ها در فوتبال ایران بنا گذاشته شود. از آن روز خبرهایی مبنی بر غیرقانونی بودن انتخاب صاحب کشوی جادویی فدراسیون فوتبال به گوش می‌رسید و این احتمال مطرح می‌شد که نهادهای بالادستی مانند ای‌اف‌سی و فیفا با اطلاعاتی که به آن‌ها خواهد رسید به این پرونده‌ ورود می‌کنند و باتوجه به اساسنامه ایراداتی را به این تصمیم مطرح خواهد کرد.

تنها چند روز کافی بود تا این احتمال رنگ حقیقت به خود بگیرد و این نهادها به پرونده انتخاب مهدی محمدنبی ورود کنند. در نامه ای‌اف‌سی که متن آن منتشر شده، این موضوع صراحتا بیان شده است که تا پیش از آنکه فدراسیون فوتبال توضیحات خود را ارائه دهد این کنفدراسیون ابراهیم شکوری را به‌عنوان سرپرست دبیرکلی فدراسیون می‌شناسد.

ای‌اف‌سی باتوجه به سه بند اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران خواستار توضیح درباره انتخاب نبی شده است؛ کنفدراسیون فوتبال آسیا در ابتدا با اشاره به بند 60.1 اساسنامه فدراسیون فوتبال اعلام کرده است که انتخاب دبیرکل به «پیشنهاد رئیس» و با «تصویب اعضای هیات رئیسه» صورت می‌گیرد. همچنین در قسمت دیگری در نامه ای‌اف‌سی آمده که در بند 38.1.6 اساسنامه فدراسیون فوتبال این موضوع ذکر شده که یکی از اختیارات رئیس فدراسیون فوتبال «پیشنهاد» عزل یا نصب دبیرکل به هیات رئیسه است.

ای‌اف‌سی قسمت دیگری از نامه خود با اشاره به اینکه در بند 60.2.6 آمده است که دبیرکل فدراسیون فوتبال نباید در هیچ باشگاه‌های فوتبال مدیر باشد، اما مهدی محمدنبی در زمان انتصاب نبی عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس بوده است.

تشکیل جلسه هیات رئیسه فدراسیون برای انتخاب نبی؟

طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال برای رسمیت پیدا کردن جلسه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال باید این دو-سوم از 9 نفر عضو هیات‌رئیسه در آن حضور داشته باشند، اما طبق اعلام سایت فدراسیون فوتبال پس از خروج مهدی تاج و علی کفاشیان، اعضای هیات رئیسه به هفت نفر رسیده و غیبت تنها دو عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال باعث از رسمیت افتادن جلسات می‌شود، اتفاقی که یکی از اعضای هیات رئیسه معتقد رخ نداده است.

عبدالکاظم طالقانی، عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال پیش از این مدعی شد که «یکی از درون هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با رفتارها و کارهایی که انجام‌ می‌دهد باعث ایجاد تبعاتی برای فدراسیون فوتبال می‌شود و ممکن است اتفاقات تلخی برای فوتبال ایران بیفتد».

این عضو هیات رئیسه همچنین تایید می‌کند که جلسه حضوری میان اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال برگزار شده است و او درباره این موضوع می‌گوید: «ای‌اف‌سی از ما مستنداتی خواسته است، ما هم تصمیم قانونی گرفتیم و مستندات ارائه می‌کنیم و مشکلی از این بابت نخواهیم. برای همه اعضای هیات رئیسه نامه فرستاده شده است و شش نفر از هیات‌رئیسه در ساعت سه بعد از ظهر روز پنج‌شنبه (هفتم فروردین) در آکادمی ملی فوتبال جلسه داشتیم و من تنها آقای ممبینی را ندیدم.»

اما هدایت‌الله ممبینی دیگر عضو هیات رئیسه فدراسیون پیش‌تر این اظهارات طالقانی را رد کرده است و اعلام کرده «برای انتخاب دبیرکل فدراسیون یا سرپرستی دبیرکل فدراسیون، رئیس مجموعه یا سرپرست فعلی باید با اعضای هیات رئیسه جلسه بگذارد و فرد مورد نظرش را به هیات رئیسه پیشنهاد دهد منتهی اصلا جلسه‌ای برگزار نشده که چنین اتفاقی رخ دهد و ما از طریق خبرگزاری‌ها در جریان انتخاب آقای نبی به عنوان دبیرکل جدید قرار گرفتیم».

همچنین آخرین نامه‌ای که از سوی ابراهیم شکوری، سرپرست وقت دبیرکلی فدراسیون فوتبال به اعضای هیات رئیسه ارسال شده است، نامه لغو جلسه 28 اسفند 1398 فدراسیون فوتبال است و در کنار این موضوع فدراسیون تا پیش زمان جلسه‌ای که طالقانی ادعا می‌کند تشکیل شده است، تعطیل بوده و در آن زمان ابراهیم شکوری در خارج از تهران حضور داشته است و نمی‌توانسته نامه‌ای را به اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ارسال کند. از طرف دیگر محمود شیعی بعد از اینکه یک‌بار به هیات رئیسه فدراسیون فوتبال دعوت نشد، دیگر روی خوش به اهالی فدراسیون نشان نداده است و سعی کرده فاصله خود را با آن‌ها حفظ کند و این موضوع این ادعا را پررنگ‌تر از هر زمانی دیگری می‌کند که هیات رئیسه فوتبال بعد حاضر نشدن او و ممبینی به حد نصاب نرسیده است.

همچنین طبق نامه‌ای که اخیرا از طرف ای‌اف‌سی به فدراسیون فوتبال ارسال شده است، از آن‌ها تقاضا شده تا مستندات خود را شامل دعوت‌نامه به امضای ابراهیم شکوری و صورت‌جلسه آن جلسه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال که منجر به انتخاب نبی شد را برای این کنفدراسیون ارسال کنند.
یکی دیگر از موارد مورد بحث دیگر به‌عنوان «سرپرست دبیرکلی» برمی‌گردد که امیرمهدی علوی سخنگوی فدراسیون در مصاحبه خود پس از انتخاب مهدی محمدنبی تاکید کرد که گزینش سرپرست دبیرکلی برعهده رئیس فدراسیون است، اما این اتفاق با رای هیات رئیسه رقم خورده است. ادعایی که درستی قسمت دوم آن با ارائه مدارکی به کنفدراسیون فوتبال آسیا مشخص خواهد شد و قسمت اول آن طبق اساسنامه رد می‌شود، چراکه در اساسنامه نه اسمی از «سرپرست دبیرکلی» آمده و نه این اجازه به رئیس فدراسیون داده شده تا این سمت را خودش انتخاب کند. تنها در ماده 38 اساسنامه که اختیارات رئیس فدراسیون در آن ذکر شده است «تعیین سرپرست کمیته‌ها» بر عهده رئیس فدراسیون قرار گرفته است، نه دبیرکلی. 

فدراسیون فوتبال تعلیق خواهد شد؟

در طول سال‌های گذشته فدراسیون فوتبال چندین بار در آستانه تعلیق پیش رفته و جز یک بار همواره سعی کرده است با رفتارهایی که از خود نشان داده است این خطر را از خود دور کند و تیغ تیز فیفا را از گردن خود دور نگه دارد.

در این مورد هم نامه‌نگاری‌های آینده فدراسیون فوتبال با ای‌اف‌سی و نهادهای دیگر می‌توان تعیین‌کننده باشد و اگر فدراسیون فوتبال نتواند این نهادها را قانع کند هیچ بعید نیست که طعم تعلیق را برای دومین بار در سال‌های اخیر بچشد و قدرت از دستان افراد حاضر در آن خارج شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3gq69n

اخبار مرتبط



آخرین اخبار



شهرداری نوشهر پرهوادارترین تیم لیگ دسته سوم شناخته شد+عکس
بعد از اعلام نتایج نظرسنجی در سایت فرتاک ورزشی؛