تاریخ انتشار: 1395/06/13 18:41
کد خبر: 263660

برنده های بزرگ نقل و انتقالات

الاخره پس از کش و قوس های فراوان، بازار نقل و انتقالات تابستانی فوتبال اروپا به پایان رسید
برنده های بزرگ نقل و انتقالات

به گزارش سرویس فوتبال خارجی فرتاک ورزشی،برنده ها و بازنده های بازار نقل و انتقالات تابستانی فوتبال اروپا از سوی سایت Goal برگزیده شدند. به اعتقاد این وبسایت معتبر، باشگاه های بوروسیا دورتموند، یوونتوس و منچستر یونایتد سه برنده اصلی بازار نقل و انتقالات بودند اما رئال مادرید، میلان و پاریسن ژرمن سه بازنده این بازار لقب گرفتند. اما چرا برنده ها، برنده شدند و بازنده ها، بازنده؟

ابتدا به سراغ ۳ برنده بزرگ بازار نقل و انتقالات تابستانی می رویم، در صدر برنده ها نام یک تیم آلمانی می درخشد! بوروسیا دورتموند و خریدهایی هوشمندانه.

برنده نخست) بوروسیا دورتموند

دورتموند پس از فروش چند ستاره کلیدی همچون متس هوملس، هنریک مخیتاریان و ایلکای گوندوعان در ابتدای بازار نقل و انتقالات، به شدت مورد انتقاد هوادارهای متعصب باشگاه قرار گرفت اما به تدریج و با درایت هانس یواخیو واتسکه رئیس این باشگاه، تبدیل به مقصدی برای حضور مستعد ترین چهره های نو ظهور فوتبال اروپا شد. چهره هایی همچون امره مور ملقب به مسی ترکیه و عثمان دمبله ملقب به نیمار فرانسوی به دورتموند پیوستند تا شور و حرارت جوانی به رگ های این تیم تزریق شود. سپس توماس توخل برای افزایش تجربه تیم خود به سراغ بازیکن هایی رفت که سابقه حضور در لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا یا جام جهانی را داشتند. بدین ترتیب، مارک بارترا پس از کسب تجربه در بارسلونا، رافائل گوئررو پس از حضور درخشان و قهرمانی در یورو ۲۰۱۶ همراه با تیم ملی پرتغال و آندره شورله مهاجم ارزشمند تیم ملی آلمان پیراهن دورتموند را پوشیدند.

سباستین روده و ماریو گوتسه نیز مسیری مشترک را پیموده و از بایرن مونیخ به دورتموند ملحق شدند. شاید بازگشت گوتسه به دورتموند به مذاق بسیاری از هوادارهای متعصب زنبورها خوشایند نبود اما بدون شک از لحاظ فنی، خرید گوتسه همچون باز گرداندن یک جواهر با ارزش به ویترین موزه دورتموند محسوب می شود. این که گوتسه در بایرن موفق بود یا نه موضوع این بحث نیست اما هیچ کس شک ندارد که گوتسه دوران با شکوهی را در دورتموند سپری کرد و اکنون آخرین فرصت برای بازگشت به طلایی ترین روزهای پسر طلایی فوتبال آلمان فرا رسیده است. حفظ پیر امریک اوبامیانگ ماشین گلزنی دورتموند یکی از بزرگ ترین دستاوردهای این باشگاه بود. اگر دو ماه پیش می خواستیم چنین مطلبی را بنویسیم، بدون شک دورتموند در صدر فهرست بازنده ها قرار می گرفت اما آنها با درایت توماس توخل و خریدهای هوشمندانه وی به صدر جدول برندهای نقل و انتقالات تابستانی جلوس کرده اند.

برنده دوم) یوونتوس

چه طور می شود که تیمی دو بازیکن بزرگ همچون پل پوگبا و آلوارو موراتا را از دست بدهد اما باز هم در فهرست برنده های بازار نقل و انتقالات حضور داشته باشد. موراتا که یکی از ستاره های یوونتوس در لیگ قهرمانان اروپا بود و حضور درخشان وی در آن تورنمنت باعث سود ۱۰ میلیون یورویی باشگاه ایتالیایی شد، مطابق یکی از بندهای قرارداد، به رئال مادرید برگشت. پل پوگبا و انتقال ۱۰۰ میلیون یورویی او به منچستر یونایتد نیز برای همه علاقه مندهای فوتبال آشنا است. جالب این که پوگبا نیز همچون موراتا پس از جدایی از یوونتوس به باشگاه سابقش بازگشت. او ۴ سال قبل به ازای مبلغی در حدود یک میلیون یورو به بیانکونری پیوست ولی اکنون با شکستن رکورد نقل و انتقالات تاریخ فوتبال و سود ۹۹ میلیون یورویی باشگاه یوونتوس بابت خرید وی طی ۴ سال، راهی اولدترافورد شد.

بدین ترتیب، یوونتوس ماند و ۹۹ میلیون پشتوانه مالی فقط بابت فروش یک بازیکن. بلافاصله بپه ماروتا آستین های خود را بالا زد و شاه مهره های بازار نقل و انتقالات سری آ یعنی میرالم پیانیچ و گونزالو هیگواین را شکار کرد. بزرگ ترین هنر یوونتوس به جز خرید بازیکن، تأمین رضایت خاطر لئوناردو بونوچی مدافع ملی پوش خود بود که بالاخره در تورین ماندگار شد. مارکو پیاتسا یکی از مستعد ترین بازیکن های جوان فوتبال اروپا از دینامو زاگرب خریداری شد تا اسلحه پنهان بیانکونری در خط حمله باشد. برای ایجاد توازن بین نشاط جوانی و عامل تجربه، یوونتوسی ها اقدام به خرید دنی آلوز ۳۳ ساله از بارسلونا کردند. دنی آلوز ملی پوش برزیلی که یکی از بهترین بازیکن های بارسلونا طی فصل گذشته به ویژه در رقابت های لا لیگا بود، اکنون تجربه ای کاملاً متفاوت را در آخرین سال های دوران فوتبال خویش به دست می آورد. مهدی بن عطیه مدافع مراکشی که هرگز در بایرن مونیخ به موفقیتی دست پیدا نکرد، با اتخاذ تصمیمی درست به فوتبال ایتالیا برگشت ولی این بار به جای بیانکونری فریولانی به بیانکونری تورین پیوست. کارشناس های فوتبال اعتقاد دارند که او جانشین آندریا بارتزالی در مواقع ضروری خواهد بود.

برنده سوم) منچستر یونایتد

حضور منچستر یونایتد در این فهرست را بیش از ژوزه مورینیو باید به عملکرد ژرژ مندس ربط داد. ژرژ مندس یکی از قوی ترین مدیر برنامه های فوتبال اروپا است که به علت روابط بسیار نزدیک وی با مورینیو سرمربی منچستر یونایتد، کمک شایانی به آقای خاص در خرید بازیکن های مطرح طی تابستان جاری کرد. سه بازیکن نخبه از طریق مینو رایولا و ژرژ مندس به جمع شیاطین سرخ اضافه شدند از جمله پل پوگبا که به ازای ۱۰۰ میلیون یورو از یوونتوس به منچستر یونایتد پیوست. اغلب هوادارهای باشگاه بابت پرداخت چنین پولی نگران و نا راضی نیستند بلکه ولخرجی های تیم محبوبشان را به بزرگ بودن یونایتد ربط می دهند.

هنریک مخیتاریان ملی پوش ارمنستانی و یکی از بهترین بازیکن های فصل گذشته بوندس لیگا از دورتموند به منچستر یونایتد پیوست و همان مسیری را پیمود که شینجی کاگاوا چند سال قبل طی کرده بود. مخیتاریان در کلیه رقابت های فصل گذشته، ۲۱ گل برای دورتموند به ثمر رساند. منچستر یونایتد باید به خود ببالد که یکی از بهترین بازی سازها و پاسورهای فوتبال اروپا را به خدمت گرفته است. سومین شگفتانه مینو رایولا و شرکاء برای هوادارهای منچستر یونایتد، کسی نبود جز زلاتان ابراهیموویچ ۳۴ ساله که بوی گل می دهد. زلاتان به هر جایی برود، کامیابی، شعف، نشاط و قهرمانی را با خود به آنجا خواهد برد. با این که زلاتان به عنوان بازیکن آزاد به منچستر یونایتد پیوست ولی دستمزد بالایی را از این باشگاه می گیرد. اریک بایی مدافع سابق ویارئال شاید کم سر و صدا ترین خرید تابستانی شیاطین سرخ بود اما طی همین مدت کوتاه، عملکرد بسیار خوبی در خط دفاعی تیمش داشته و شاید مدت ها پس از ظهور وینسنت کمپانی، مجدداً یک مدافع درجه یک در لیگ برتر رونمایی شود.

و اما بازنده ها؛ در صدر جدول بازنده های بازار، رئال مادرید خودنمایی می کند که به طور سنتی، همواره در زمره برنده های ولخرج قرار داشت!

بازنده نخست) رئال مادرید

باید پرسید رئال مادرید کجایی؟ دقیقاً کجایی؟

کهکشانی ها این بار سعی کردند که چندان روی لقب خود مانور ندهند. آنها برای تکمیل کهکشان خود به نام پل پوگبا نیاز داشتند اما همچون بارسلونا پای خود را از رقابت برای خرید هافبک فرانسوی گران قیمت یوونتوس کنار کشیده و پارچه سفید را به نشانه مسالمت آمیزی بالا بردند تا منچستر یونایتد بدون رقیب، سر کیسه را شل کند و پوگبا را به اولدترافورد باز گرداند. تنها نام جدید در فهرست این فصل رئال مادرید کسی نیست جز آلوارو موراتا که او هم در حقیقت بر اساس یک بند قراردادش با یوونتوس و علی رغم میل باطنی به سانتیاگو برنابئو برگشت تا جانشینی مناسب برای کریستیانو رونالدو باشد. البته موراتا در یوونتوس ثابت کرد که چه مهاجم تراز اولی بوده و ارزش های او بسیار بیشتر از این است که بتوان وی را یک بازیکن جانشین نامید.

مارکو آسنسیو ۲۰ ساله هم شروع خوبی در فصل جدید داشت اما هرگز نمی توان وی را جانشین کریس رونالدو یا گرت بیل در طول فصل دانست. با این که زین الدین زیدان سرمربی رئال مادرید علاقه چندانی به حامس رودریگز مهاجم کلمبیایی تیمش ندارد اما با توجه به درخواست فلورنتینو پرز رئیس باشگاه ترجیح داد که این بازیکن گران قیمت را نگهدارد. بدون شک رئال مادرید از بازیکن های بزرگی برخوردار بوده اما عدم خرید بازیکن در یک فصل طولانی و بازی های فرسایشی پیش رو یک ریسک بزرگ برای این تیم محسوب می شود. باید منتظر ماند و دید که آیا این انفعال در بازار نقل و انتقالات باعث پشیمانی زیدان و پرز خواهد شد یا خیر.

بازنده دوم) میلان

همچنان مذاکرات دنباله دار بین سیلویو برلوسکونی و یک کنسرسیوم چینی بر روی جزئیات واگذاری باشگاه میلان وجود دارد و شاید یکی از دلایل انفعال روسونری در بازار نقل و انتقالات تابستانی به همین موضوع مربوط شود. هوادارهای میلان در این روزها هیچ دلخوشی جز یادآوری خاطرات شیرین سال های طلایی تیم محبوبشان را ندارند. اوضاع یکی از قدرت های سنتی فوتبال اروپا بسیار نگران کننده است و میلان با حضور در رده هفتم جدول فصل گذشته سری آ، حتی در رقابت های لیگ اروپا نیز حضور ندارد. ترکیب کنونی میلان چندان امیدوار کننده نیست و وینچنزو مونتلا پس از یک دوران نسبتاً موفق در فیورنتینا، اکنون همه آبرو و اعتبار فوتبالی خود را به پای تیم نصف و نیمه میلان گذاشته است.

جان لوکا لاپادولا ستاره فصل پیشین سری ب، گوستاوو گومز مدافع وسط، خوزه سوسا آرژانتینی و لئونل وانجونی تنها چهره های جدید روسونری محسوب می شوند که هیچ کدام از اعتبار فوق العاده ای برخوردار نیستند. هوادارهای میلان حق دارند که نگران وضعیت تیم خود باشند به ویژه هنگامی که در بسیاری از دقایق بازی مقابل ناپولی، یک حریف دست و پا بسته نشان می دادند. بدون شک بازگشت میلان و اینتر به روزهای اوج به سود کل فوتبال ایتالیا و سری آ خواهد بود هر چند که عملکرد نراتزوری در بازار نقل و انتقالات بهتر از همشهری اش به نظر می رسد.

بازنده سوم) پاریسن ژرمن

طی چند سال اخیر که دلارهای نفتی وارد باشگاه پاریسی شده، همگان نام پاریسن ژرمن را با پول و ولخرجی می شناسند اما عملکرد این باشگاه طی چند ماه اخیر بسیار عجیب بوده است. ابتدا مسئولان باشگاه پس از فتح ۳ گانه داخلی، اقدام به برکناری لورن بلان کرده و به جای او، اونای امری مربی اسپانیایی و موفق فصل گذشته سویا را به خدمت گرفتند. تصمیمی که بیشتر در شأن مدیریت باشگاه های فوتبال حوزه خلیج فارس بود تا لو شامپیونه! سپس در بازار نقل و انتقالات تابستانی بر خلاق چند فصل اخیر، پاریسن ژرمن بسیار منفعلانه ظاهر شد. آنها زلاتان ابراهیموویچ را از دست دادند که همه هویت فنی پاریسی ها طی چند فصل اخیر بود. آن گاه به بهانه حضور ادینسون کاوانی و سپردن جای زلاتان به وی، هیچ مهاجم جدیدی را خریداری نکردند.

البته حاتم بن عرفا پس از یک فصل رؤیایی در نیس و به عنوان بازیکن آزاد به پارک دو پرنس رفت اما بن عرفا یک بازی ساز فانتزی است و نمی توان وی را یک گلزن نامید یا از او انتظار گلزنی های فراوان داشت. در ضمن، بن عرفا بازیکن کم سنی نیست و با توجه به حضور پاریسن ژرمن در لیگ قهرمانان اروپا و ۳ جام داخلی، به تنهایی قادر به رهبری تیمش در میانه زمین نخواهد بود. خسه رودریگز بازیکن نیمکت نشین رئال مادرید هم به جمع یاران اونای امری اضافه شد ولی فعلاً به علت مصدومیت قادر به همراهی تیم جدیدش نیست. این که خسه بتواند در پاریسن ژرمن جا بیفتد، بسیار مبهم است و تنها به هنر اونای امری در نحوه بازی گرفتن از او بستگی دارد. گرگورژ کریچوویاک هافبک فصل گذشته سویا یکی از بهترین خریدهای پاریسن ژرمن محسوب می شود اما نمی توان از او انتظار داشت که در پست هافبک دفاعی بازی بکند. جیووانی لو سلسو آرژانتینی با این که جزو خریدهای تابستانی پاریسن ژرمن است اما فعلاً به طور قرضی در کشورش حضور خواهد داشت و توماس مونیه بلژیکی پس از ۵ سال حضور مداوم در کلاب بروخه، هنوز راهی طولانی تا تبدیل شدن به یک مدافع راست تمام عیار در بالاترین سطح فوتبال اروپا را در پیش دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2lb5ae

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


آنچلوتی: روزی به رئال بر می گردم