تاریخ انتشار: 1395/05/18 12:38
کد خبر: 269171

غارنوردان ایرانی خبرساز می شوند/ غار جوجار

غارنوردان ایرانی دست به کار بزرگی خواهند زد.
غارنوردان ایرانی خبرساز می شوند/ غار جوجار

به گزارش فرتاک ورزشی، آغاز اکسپدیشن با اعزام یک تیم پنج نفره جهت استقرار بیس کمپ و انجام اقدامات اولیه و تجهیز بیس کمپ برای ورود تعداد 40 نفر غار نورد داخلی و خارجی که از برگزیدگان این رشته از کشور های مختلف می باشند و از سال گذشته پس از انجام اولین اکسپدیشن داخلی درخواست شرکت در ادامه این برنامه را اعلام کرده بودند و پس از کسب مجوز حضور، در این برنامه شرکت خواهند نمود.

 

 

 

 

 

این برنامه برای مدت 20 روز طراحی شده است که مقدمات آن از سالهای گذشته در حال آماده سازی می باشد و برخی از امکانات آن همانند آیفون غار و هامک برای اولین بار در اکسپدیشون سال گذشته توسط غار نوردان ایرانی طراحی و ساخته شد و تاعمق 806 متری اکتشاف و نقشه برداری انجام گردید و در سال جاری این عملیات در غار جوجار و تعدادی از غارهای منطقه ادامه خواهد یافت و نشانی دقیق آن به شرح زیر می باشد:

ایران - کرمانشاه – فلات پرآو – غار جوجار

غار «جوجار» یکی از غارهای قدیمی و شگفت‌انگیز استان کرمانشاه است.

غار جوجار در فلات شمالی «پراو» در قسمت شمال غرب قله «شاآودالان» در استان کرمانشاه قرار گرفته است.

در پیرامون این غار محوطه زیبا و چشمه‌سارهای گوارا و دایمی وجود دارد که محل تفریح کوهنوردان است.

در گذشته دهانه غار جوجار به‌صورت هولناکی با قطر زیاد رو به آسمان قرار گرفته و با شیب نسبتاً تندی از سوی شرق به پایین کشیده شده و از جهت‌های دیگر با سوراخ‌ها و حفره‌های عمود به دهانه اصلی غار ختم شده بود. اکنون دهانه غار با شیب ملایم و پلکانی با سنگ‌های صاف و صیقلی و رسوباتی که از شستن خاک بیرون به درون غار ایجاد شده تا حدود 50 متر قابل دسترسی برای عموم است.

غار «جوجار» با عمق 568 متر، پس از غار «پراو» با عمق 752.5 متر در رده دوم عمیق‌ترین غارهای ایران قرار گرفته است.

هنوز غارنوردان ایرانی و حتی خارجی نتوانسته‌اند تا عمق نهایی این غار شگفت انگیز استان کرمانشاه بروند.

این غار با ساختاری متفاوت از بسیاری غارهای عمودی موجود در کشور در بیشتر قسمت‌های خود نیاز به استفاده از تکنیک‌های کار با طناب داشته و حتی در قسمت‌هایی نیاز به صعود از معابر یخی را دارد.

در انتهای بسیاری از فرودها، با حوضچه‌های مملو از آب سرد مواجه می‌شویم که عبور ایمن از آنها تنها با بهره‌گیری از طناب و تکنیک‌های تراورس میسر است.

این غار شگفت انگیز استان کرمانشاه همواره مورد توجه غارنوردان داخلی و خارجی برای ورزش غارنوردی بوده است.

وجود غارهای شگفت انگیز در استان کرمانشاه به عنوان بخشی از جاذبه‌های طبیعی این استان می‌تواند به توسعه گردشگری دیار سنگ و آب کمک دوچندان کند.

غار «جوجار» کجاست؟ (+عکس)

غار «جوجار» کجاست؟ (+عکس)

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3z6zjz

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


تصاویر/ دیدار آلومینیوم اراک مقابل بعثت کرمانشاه