تاریخ انتشار: 1398/04/28 23:24
گفت‌وگوی اختصاصی با عباسی‌آرند، مدیرعامل ایرانسل؛
کد خبر: 93430

شفاف‌سازی درباره اسپانسر مشترک استقلال و پرسپولیس

مدیرعامل ایرانسل می‌گوید نه تنها تمام تعهدات‌شان را به استقلال و پرسپولیس پرداخت کردند، بلکه از این باشگاه‌ها طلبکار هم هستند.
شفاف‌سازی درباره اسپانسر مشترک استقلال و پرسپولیس

به گزارش "ورزش سه"، دکتر بیژن عباسی‌آرند مهمان ویژه امروز غرفه مجموعه فراکاو «ورزش سه، آنتن و تماشا» در نمایشگاه الکامپ بود و در گفت‌وگویی اختصاصی پیرامون نحوه حمایت مالی از استقلال و پرسپولیس، پرداخت‌ها به این دو باشگاه، نوع قراردادها و ... صحبت کرد که مشروح این مصاحبه را در زیر می‌خوانید:

 

* بحث اصلی در بین جوامع فوتبالی این است که ایرانسل اتفاقاتی در باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس رقم می‌زند و آیا این فعالیت‌ها به سود این دو باشگاه است یا خیر؟

مجموعه ایرانسل تقریباً از سال ۹۶ و قبل از شروع لیگ هفدهم قراردادی را با دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بست و در قالب آن قرارداد، سامانه هواداری راه‌اندازی شد تا هواداران باشگاه‌ها در قالب این سامانه از تیم‌های محبوب خود حمایت کنند؛ طبق این قرارداد مبالغی از طریق سامانه از سوی هواداران به باشگاه‌ها کمک شد و مجموعه ایرانسل نیز به غیر از کسر عوارض قانونی و یک سری مباحث مالیات، تقریبا بخش عمده‌ای را به این دو باشگاه پرداخت کرده است؛ خوشبختانه فکر می‌کنم اگر عدد و رقم‌هایی که طی دو فصل اخیر به این دو باشگاه پرداخت نمی‌شد، آنها در اداره کردن خود مشکلات جدی پیدا می‌کردند ولی ابهامی که وجود دارد، در نوع توافق‌های دیگر است.

 

* آن شرکت‌ها مجزا از ایرانسل هستند؟

شرکت‌های دیگری هستند که این وسط ایفای نقش می‌کنند؛ باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس علاوه بر این قراردادی که با ما دارند، یک سری قراردادهایی هم با دیگر شرکت‌ها بسته‌اند که تحت عنوان مجری اسپانسرینگ مطرح شده است؛ این شرکت‌ها تعهد دارند که در قالب توافقی که با باشگاه می‌کنند، یک درآمد را برای باشگاه‌ها به وجود آورند؛ معمولا در قراردادهای آنها کف و سقفی در نظر گرفته شده است ولی به دلایل مختلف ممکن است آن درآمد ایجاد نشود و بعضاً باشگاه‌ها مدعی مطالبه و طلب از شرکت مجری اسپانسر می‌شوند.

 

* ایرانسل به تعهدات خود عمل کرده است؟

ایرانسل در طول دو سال گذشته که این قراردادها را با باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس داشته، به طور کامل به تعهدات خود عمل کرده است و پرداخت سهم باشگاه‌ها از سامانه هواداری و هم مبالغی را به صورت علی الحساب و پیش پرداخت در قالب یک سری پرداخت‌هایی بین دو فصل داده تا باشگاه‌ها بتوانند جذب بازیکن و مربی داشته باشند؛ البته در طول قرارداد نیز انتظار اینکه این قراردادها تسویه شود، وجود دارد؛ در حالی که اکنون هنوز بخش عمده‌ای تسویه نشده است.

 

* در واقع شما تا قبل از این فصل تعهد خود را به شرکت اسپانسر پرداخت می‌کردید تا آن شرکت به همراه سایر درآمدهایی که از برندهای استقلال و پرسپولیس به دست می‌آورد، آن را بین دو باشگاه توزیع کند. درست است؟

واقعیت این است که بخشی از پرداخت‌ها براساس درخواست خود باشگاه‌ها، در قالب پرداخت از شرکت اسپانسری بوده است؛ مخصوصا در شروع کار ولی پس از آنکه مشکلاتی پیدا کردند، ما دیگر پرداخت‌ها را مستقیما به خود باشگاه‌ها داشتیم و پرداختمان به حساب خزانه‌داری خود باشگاه‌ها است تا آنهایی که مستقیماً پرداخت می‌کنیم و این موضوع، چنین شبهه‌ای در بحث شرکت‌های واسطه و اسپانسری را تا حدی کم می‌کند.

 

* برای فصل جدید شنیده شده شرکتی که در دو سال گذشته این کار را انجام می‌داد، حضور ندارد؛ آیا این موضوع درست است؟

در جلسه با وزیر محترم ورزش، از ایشان درخواست کردیم تا ما قرارداد مستقیم داشته باشیم که در پرداخت‌های ما به باشگاه ها شفافیت وجود داشته باشد؛ این موضوع مورد موافقت قرار گرفت و برای فصل جدید پرداخت‌های ما به طور مستقیم به خود باشگاه‌ها خواهد بود، اما طبیعتاً باشگاه‌ها به خاطر اینکه از دیگر محل‌ها نیز مثل بلیت‌فروشی و دیگر تبلیغات هم کسب درآمد کنند، طبیعتاً با شرکت‌های دیگر نیز قرار داد امضا می‌کنند ولی فعلاً فعالیتشان ارتباطی با ایرانسل ندارد، مگر آنکه آن باشگاه‌ها نیز بخواهند در این عرصه از ایرانسل خدماتی بگیرند؛ اخیرا درخواست‌هایی شده تا ایرانسل در این حوزه‌ها نیز مشارکت کند.

 

* رئیس هیأت مدیره باشگاه استقلال اخیرا گفت‌وگوی مفصلی درباره مطالبات‌شان داشت و در واقع درباره مطالبات اسپانسر و باشگاه حرف زد که عددی بالای ۳۰ میلیارد تومان بود؛ این بدهی مربوط به شرکت اسپانسرینگ است؟

این مطالبه از همان شرکت است وگرنه ایرانسل هیچ بدهی به استقلال و پرسپولیس ندارد و حتی غیر از بدهی از این دو باشگاه، طلب هم دارد؛ یعنی بر اساس درخواستی که از ناحیه وزارت ورزش برای حمایت از باشگاه‌ها شد، ما به صورت علی الحساب به روش پیش پرداخت از محل منابع خودمان، به این باشگاه‌ها پرداختی داشتیم و امیدوار هستیم در طول اجرای قراردادمان، این مطالبات تسویه شود؛ آن چیزی که رئیس هیأت مدیره استقلال مصاحبه کرده، ظاهراً مربوط به همان تعهدی بود که استقلال با آن شرکت مجری خود توافق کرد و قرار بود در جدول لیگ آن درآمد ایجاد شود ولی آن اتفاق نیفتاد.

 

* شما برای عدد حمایت مالی سالیانه مبلغ مشخصی دارید یا اگر مشارکت ها بیشتر شود حمایت ها نیز افزایش پیدا می کند؟

ما دقیقاً در قراردادمان ذکر می‌کنیم که بر اساس مشارکت مردم حمایت خواهیم داشت هر مبلغی که مردم در آن سامانه هواداری حمایت کنند ما درصد خیلی کمی از این که برای بحث ملاحظات قانونی اتفاق بیفتد، مابقی مبلغ را به باشگاه‌ها پرداخت می‌کنیم اتفاقاً ما از سال پرداخت فصل فوتبالی ۹۷-۹۶ به صورت دقیق و ریز با اسناد پرداخت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و همچنین وزارت ورزش دادیم.

 

* با بعضی تحرکات به ویژه در فضای مجازی، فعالیت‌های منفی درباره اسپانسر مطرح می‌شود که شاید یک بخشی از آن به خاطر بی‌اطلاعی از برخی مباحث دارد، به کار شما، کسب درآمد و همچنین درآمد باشگاه‌ها لطمه زده است.

متاسفانه برخی مواقع از روی ناآگاهی و بی‌اطلاعی، مباحثی در فضای مجازی موارد مطرح می‌شود که شاید هواداران عزیز در جریان آن قرار ندارند و از آن موضوع تلقی می‌شود که از یک باشگاه خاص بیشتر حمایت و پرداخت پول می‌شود یا مثلاً مبالغ باشگاه‌ها به آنها پرداخت نمی‌شود یا حتی تعهداتی اسپانسر داشته و انجام نداده، اما ما طبق قراردادمان کاملا شفاف و بر اساس مبالغی که از طریق سامانه هواداری جذب می‌شود، عین آن مبالغ را در قالب قرارداد به باشگاه‌ها پرداخت می‌کنیم و به هر دو باشگاه نیز می‌دهیم که حسابهای کاملاً جداگانه‌ای دارند، اما بعد از آن در فضای مجازی موضوع یا مصاحبه‌ای که شاید اطلاعی از جزئیات قرارداد ما ندارند، مطرح می‌شود و هواداران تصور می‌کنند که اسپانسر دو باشگاه به تعهدات خود عمل نکرده است.

ما تلاش کردیم با ارائه اطلاعات مالی این شفاف‌سازی را برای اعضای هیأت مدیره، مدیران عامل و تیم اجرایی باشگاه‌ها کاملاً ایجاد کنیم؛ ایرانسل به‌عنوان یکی از اسپانسرهای دو باشگاه تعهدات خود را انجام داده ولی شاید سایر اسپانسرها و شرکت‌های مجری و وابسته به هر دلیلی توافقی با باشگاه‌ها دارند که ما بعضاً از آنها بی اطلاع هستیم و بین آنها و باشگاه اتفاق افتاده است و آن توافق عملی نمی‌شود؛ به همین دلیل در فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال مباحثی را مطرح می‌کنند.

 

* شاید نیاز است شما به هواداران باشگاه اعلام کنید که اسپانسر اصلی خود آنها هستند و در واقع کاری که ایرانسل می‌کند کمک به جمع‌آوری و توزیع آن است.

ما تلاش کردیم از زبان مدیران عامل دو باشگاه این موضوع اتفاق بیفتد و با مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره هر دو باشگاه جلسه داشتیم، وضعیت قراردادشان را شفاف‌سازی کردیم و‌ از آنها خواستیم در کانال های ارتباطی خود با تماشاگران این موضوع را به طور شفاف بیان کنند که خوشبختانه تا حدی این کار انجام شده ولی جای کار بیشتری دارد.

 

* از حضور در عرصه فوتبال رضایت دارید؟ شاید فعالیت در فوتبال به خاطر این هیاهویی که در آن است، اصولاً اسپانسر یا سرمایه‌گذار را فراری می‌دهد و یکی از دلایل آن عدم نتیجه‌گیری و شفافیت باشد.

فکر می‌کنم عرصه ورزش و به ویژه فوتبال جذاب است؛ ایرانسل نیز با توجه به اینکه خود را بیشتر با قشر و نسل جوان نزدیک‌تر می بیند، علاقه‌مند است طبق علاقه جوانان فعالیت کند؛ بعضی مواقع شاید فوتبال جزو معدود سرگرمی‌ها و علایق تماشاگران باشد و ما دوست داریم در این عرصه خدمت کنیم و به مشترکین خودمان در این عرصه نزدیکتر شویم؛ از این جهت علاقه‌مندی داریم وگرنه هیچ درآمد خاصی برای مجموعه ایرانسل به جهت اینکه بگوییم درآمدی از محل این سامانه برای ایرانسل باشد، وجود ندارد و طبق رقمی که به باشگاه‌ها و وزارت ورزش دادیم، این موضوع مشخص است؛ البته فعالیت در این عرصه حواشی زیادی دارد و بعضی مواقع اذیت هم می‌شویم؛ بعضی مواقع حواشی از سوی هواداران عزیز هر دو باشگاه که شاید به دلیل عدم اطلاع از قراردادهای ما باشد، به صفحه مجازی شرکت و حتی خود من کشیده می‌شود و تماشاگران مواردی را مطرح می‌کنند، اما ما به آنها احترام می‌گذاریم و تلاش می‌کنیم اگر اجازه داده شود در این عرصه بمانیم.

 

* چه افقی را پیش روی ایرانسل متصور هستید؟

ایرانسل تجربه موفقی از مشارکت سهامداران خارجی با سهامداران ایرانی در ورود به عرصه رقابت توسعه خدمات و سرویس و ارائه سرویس بهتر به مردم دارد؛ الان ایرانسل به‌عنوان اپراتور بزرگ دیتای کشور سرویس‌های دیتای خیلی خوبی به مردم ارائه می‌دهد و ما نیز امیدوار هستیم این روند با حضور بنده در این عرصه ادامه پیدا کنند و توسعه یابد؛ تلاشمان این است تا با مشارکت نسل جوان‌تر و به ویژه شرکت‌های استارتاپی بتوانیم در حوزه سرویس‌های دیجیتال نیز در آینده سرویس‌های جذاب تری برای مردم ارائه دهیم.

 

* مسائل اقتصادی اخیر روی خدمات، فعالیت و نرخ‌های شما چه تاثیری گذاشت؟

طبیعتا بخش عمده‌ای از هزینه‌ها، مخصوصاً بحث سرمایه‌گذاری و توسعه ما ارزی است؛ به همین دلیل افزایش نرخ ارز توان ما را در توسعه بیشتر محدود می‌کند ولی با این وجود تلاش ما این است تا سرویس‌هایی که به مردم ارائه می‌دهیم، تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور قرار نگیرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4b58xd

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


آنالیز گرافیکی بازی پرسپولیس - استقلال