تاریخ انتشار: 1398/01/07 11:42
کد خبر: 105437

حساس‌ترین تورنمنت امسال آسیا در راه است

تیم فوتبال المپیک ایران با وجود تساوی و حضور در رتبه دوم گروه C رقابت ها توانست به دور آخر مسابقات مقدماتی المپیک 2020 توکیو برسد.
حساس‌ترین تورنمنت امسال آسیا در راه است

تیم فوتبال زیر 23 سال ایران در دوره مقدماتی مسابقات المپیک و در مسابقاتی که به طور متمرکز در تهران و ورزشگاه آزادی برگزار می شد سرانجام توانست جواز صعود به مسابقات قهرمانی آسیا را بگیرد. تیم امید ایران حالا برای صعود به المپیک باید در تورنمنتی که تقریبا تمام تیم های بزرگ آسیا در آن حضور دارند به یکی از مقام های اول تا سوم برسد.

گروه دشوار در تایلند؟

درست که تیم ملی ایران با صعود به مرحله آخر مقدماتی المپیک 2020 کار مهمی انجام داد اما این تیم حالا پا به میدانی بزرگتر گذاشته است. در این دوره از رقابت های علاوه بر تایلند میزبان که به عنوان سرگروه A مسابقات از الان وضعیتش مشخص است بقیه تیم ها براساس نتیجه ای که در رقابت های قهرمانی آسیا 2018 در رده زیر 23 سال کسب کرده اند سیدبندی و قرعه کشی انجام خواهد شد. با این وصف و با توجه به اینکه تیم ایران در رقابت های سال 2018 که در چین برگزار شد حضور نداشت به عنوان سرگروه در  مسابقات 2020 حضور نخواهد داشت.

رقابت های قهرمانی زیر23 آسیا هر دو سال برگزار می شود و این بار مسابقات مردان که در ژانویه سال 2020 برگزار می شود رقابت های مرحله نهایی مقدماتی المپیک 2020 هم هست.

بازیکنان متولد 1997 به بعد

هر تیم می تواند در این دوره از رقابت ها حدداقل 18 و حداکثر 23 بازیکن را در لیست خود قرار داده و به تایلند ببرد. شرط حضور بازیکنان نیز در این تیم این است که متولد 1 ژانویه 1997 به بعد (کوچکتر) باشند.

قوانین صعود

قوانین صعود از مرحله گروهی این رقابت های نیز مثل جام جهانی است به طوری که از هر گروه چهار تیمی دو تیم برتر به مرحله  حذفی صعود می  کنند. در صورت تساوی شدن امتیازات تیم ها در گروه نیز ابتدا بازی رودررو مدنظر قرار می گیرد و بعد از آن تفاضل گل سپس تعداد گل های زده لحاظ می شود.

قهرمانی با طعم المپیک

این سومین دوره از رقابت های قهرمانی زیر 23 فوتبال مردان آسیا است و در سه دوره قبل تیم های عراق(2013)، ژاپن (2016) و ازبکستان (2018) در این رقابت ها به مقام قهرمانی رسیدند. تیم ملی ایران در سال 2016 در حالی که در گروهی که قطر میزبان هم حضور داشت به مقام دوم رسید در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه سه بر صفر مغلوب ژاپنی شد که در نهایت به مقام قهرمانی رسید. در سال 2013 نیز تیم ملی ایران در یک گروه فوق العاده دشوار در این رقابت ها با ژاپن، استرالیا و کویت همگروه شد و در نهایت با یک برد و یک مساوی و یک باخت و 4 امتیاز پایین تر از ژاپن و استرالیا در رده سوم گروه قرار گرفت.

حالا تیم امید یا زیر 23 ساله های ایران یک ماموریت ویژه و بزرگ دارد. اینکه بعد از سال ها فوتبال ایران را در رده ملی و در سطح قاره صاحب یک عنوان کند هرچند رسیدن به فینال یا قهرمانی شاید با توجه به قدرت تیم های حاضر در این مرحله و نحوه صعود تیم ملی ایران کمی رویایی به نظر می رسد. با این وجود زلاتکو کرانچار و تیمش در حالی در دی ماه سال 98 به تایلند می روند که برای صعود به المپیک باید به مرحله نیمه نهایی رقابت ها رسیده و بتوانند یکی از سه تیم اول قهرمانی زیر 23 سال آسیا باشند.

رقبای جدی

قطر ، بحرین ،عراق،امارات،اردن،  ازبکستان، کره شمالی، کره جنوبی، ژاپن، چین، ویتنام، استرالیا، ایران، سوریه، عربستان و تایلند شانزده تیمی هستند که بازی های مرحله آخر مقدماتی المپیک 2020 در تایلند حضور خواهند داشت. نگاهی به لیست تیم ها نشان می دهد تمامی مدعیان اصلی و تیم های بزرگ آسیایی در این تورنمنت حاضر هستند و به نظر می رسد بهترین تیم ها هم روی سکو و به المپیک می روند.تیم های کره جنوبی، ژاپن، ایران، عربستان و استرالیا 5 قدرت اصلی فوتبال آسیا در کنار قطر قهرمان تازه قاره ، ازبکستان قهرمان دوره قبل مسابقات زیر 23 سال آسیا ، چین، ویتنام و تایلند که در فوتبال سرمایه گذاری جدی کرده اند ، سطح این رقابت ها در حد یک جام ملت های کوچک در قاره آسیا بالا برده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4mpv85

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


تقدیر رئیس فدراسیون فوتبال از حرکت زیبای شفر و بیرانوند + عکس