تاریخ انتشار: 1397/12/29 09:42
کد خبر: 106063

مروری بر اتفاقات ورزشی خبرساز سال ۹۷

ورزش ایران در سال ۹۷ روزهای چالش برانگیزی را تجربه کرد و اتفاقات عجیب و جالبی برای رشته‌های فوتبالی و غیر فوتبالی افتاد. از صحبت درباره سپردن نیمکت تیم ملی به زیدان و مورینیو تا سریال‌های استعفای رسول خادم. اتفاقات خبرساز سال ۹۷ که برای مدتی رسانه‌ها و اذهان عمومی را درگیر خود کردند و واکنش‌های متفاوتی را در پی داشتند.
مروری بر اتفاقات ورزشی خبرساز سال ۹۷

این اتفاقات خبرساز که بخشی از ورزش ایران در سال ۹۷ را رقم زد، ذهنیت متفاوتی را در عموم ایجاد کرد و افرادی را بیش از پیش محبوب کرد و اشخاصی دیگر به دلایل مختلف و منفی از چشم افتادند.

علی دایی خواست ثواب کند، کباب شد!

شاید کمتر کسی به اندازه علی دایی بود که دلش به حال مردم زلزله می‌سوخت اما شهریار فوتبال ایران حتی موقع ثواب کردن هم کباب شد. عادت بر این بود که خبرساز شدن آقای گل فوتبال ملی برای بحث و جدل با اهالی فوتبال باشد اما دایی این بار به دلیل کار خیرش و واکنش عجیب اداره آگاهی خبرساز شد. اداره آگاهی در اقدامی غیرمنتظره از دایی خواست تا بابت پول‌هایی که طی یازده ماه برای مردم زلزله‌زده کرمانشاه جمع‌آوری کرده بود توضیح دهد. دایی نیز این احضاریه را منتشر کرد که با واکنش تند رسانه‌ها و مردم همراه شد و در پایان هم ملی‌پوش سابق ایران به عنوان مطلع در اداره آگاهی حاضر شد.

جنگ ایموجی‌ها!

به احتمال زیاد کسی علی کریمی را به خاطر عملکرد نوسانی‌اش با سپیدرود در سال ۹۷ در خاطر نگه ندارد اما جنجال‌های جادوگر با کارلوس کی‌روش و فدراسیون فوتبال ایران، تمام قابی است که کریمی از خود در سال ۹۷ به جا گذاشت. انتقاد به مسائل مالی فدراسیون، ایراد گرفتن به بازنشستگی مهدی تاج، علی کفاشیان و محمدرضا ساکت، شفافیت مالی فدراسیون در قراردادهای بسته شده با اسپانسرها و شرکت‌های مختلف، اعتراض به عملکرد غیرفنی کی‌روش در تیم ملی و مسائل مختلف دیگر از جمله جنجال‌هایی بود که شماره ۸ سابق تیم ملی در سالی که گذشت ایجاد کرد. جدل‌هایی که حتی پای‌شان به رسانه ملی هم باز شد ولی سرانجامی هم نداشت.

خداحافظ مرد پرحاشیه

مرد پرحاشیه پرتغالی روزهای پرفراز و نشیبی را در آخرین سال حضور روی نیمکت تیم ملی پشت سر گذاشت. سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران با وجود مسابقات ملی مهم، همواره صحبت‌های جنجالی‌اش با رسانه‌ها خبرساز می‌شد و دعوای ادامه‌دار او با سرمربی پرسپولیس یعنی برانکو ایوانکوویچ حتی به سال ۹۷ هم کشیده شد. دعواهای کی‌روش که چه قبل از جام جهانی و چه قبل از جام ملت‌ها فضای تیم ملی را به حاشیه می‌برد، شامل بسیاری از فعالان فوتبالی ایران می‌شد و برای او برانکو با علی کریمی یا وزیر ورزش و جوانان فرقی نمی‌کرد. هر کسی که خواسته یا صحبتی، چه غلط و چه درست، بر خلاف تصورات او داشت با این مربی وارد چالش می‌شد و تا مدت‌ها ترکش این جنجال‌ها قابل حس بود. این چالش‌ها و جنجال‌ها در آخر کار دست کی‌روش داد و همکاری مرد پرتغالی پس از هشت سال با فوتبال ایران قطع شد.

البته کی‌روش در سال ۹۷ تنها نکات منفی داشت و رکوردشکنی این مربی در تیم ملی در تاریخ جام‌های جهانی به نظر نمی‌رسد تا مدت‌ها قابل دست یافتن باشد. تیم کی‌روش علی رغم هم‌گروهی با تیم‌های بزرگی همچون اسپانیا، پرتغال و مراکش توانست ۴ امتیاز کسب کند و حتی تا دقیقه ۹۰ دیدار آخر برابر پرتغال هم این شانس وجود داشت که ایران صعود کند اما ضربه طارمی فقط چند سانتی‌متر با صدرنشینی ایران در گروه مرگ فاصله داشت. در جام ملت‌ها نیز شاگردان کی‌روش علی رغم بازی‌های باثباتی که در مرحله گروهی، یک هشتم نهایی و یک چهارم نهایی انجام دادند، تنها به دو اشتباه فردی باختند تا حسرت ایران برای قهرمانی آسیا ۴۴ ساله شود.

مصاحبه‌ای که نیمکت تیم ملی را لرزاند

از خبرسازترین کارهای کی‌روش در سال ۹۷ مصاحبه او علیه مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان بود. مصاحبه‌ای که نشان می‌داد سرمربی پرتغالی با وزیر ورزش و جوانان به مشکل خورده است و جرقه جدایی او از تیم ملی را زد. این مصاحبه کی‌روش " از زمانی که رهبر معظم انقلاب آن پیام را در راستای تبریک و تحسین تیم ملی دادند، وزارت ورزش و جوانان از آن به بعد کاملاً برخلاف و علیه من عمل کرد. در آخر فقط یک واقعیت وجود دارد و آن خواسته وزارت وزیر ورزش و جوانان است که نمی‌خواهد کی‌روش در ایران باشد. هیچ وقت از تیم ملی و بازیکنانش حمایت نشد و تمام برنامه‌های آماده‌سازی ما به‌هم خورد. به نظر من اگر این تفرقه‌ها به وجود آمده مسئولیتش با ایشان بوده است." و همچنین صحبت‌های معاون وزیر ورزش پس از بازدید از اردوی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا کارلوس کی‌روش را به شدت شاکی کرد. این صحبت‌ها رابطه این دو را شکراب کرد تا سرانجام این کی روش باشد که بر سر مذاکره برای قبول هدایت تیم دیگری را بنشیند.

تیمی که برای بچه‌ها نبود

انتقال سردار آزمون از روبین کازان به روسیه خر خوبی برای فوتبال دوستان ایرانی بود اما سردار فوتبال ایران ماه‌ها قبل حاشیه‌ساز شده بود. تاکتیک سرمربی تیم ملی و دفاع مقابل تیم‌های قدرتمندی چون اسپانیا، پرتغال و مراکش و استفاده از ضدحمله‌ها باعث شده بود تا آزمون در جام جهانی وظایف تاکتیک داشته باشد اما این مذاق هواداران فوتبال در ایران خوش نیامد و نامهربانی‌هایی علیه مهاجم شماره ۲۰ تیم ملی ه وجود آمد. سردار آزمون نیز در واکنشی احساسی به این موضوع ضمن ابراز علاقه به خانواده‌اش، تصمیم به خداحافظی از تیم ملی گرفت. تصمیمی که باعث شد بسیاری از کارشناسان از او انتقاد کنند و وی را هنوز جزو بازیکنان باتجربه و پخته تیم ملی به حساب نیاورند. البته آزمون با صحبت‌های کی‌روش خیلی زود از تصمیم خود پشیمان شد و دوباره در جام ملت‌های آسیا لباس تیم ملی را بر تن کرد.

بازگشت امپراطور با قلب شیر

یک از اتفاقات جذاب سال ۹۷ در دی ماه رخ داد. افشین قطب با دل شیرش و پس از ۱۰ سال به ایران بازگشت تا هدایت یک تیم ایرانی را برعهده بگیرد. سرمربی فعلی فولاد خوزستان که به خاطر قهرمانی لیگ برتر با پرسپولیس، لقب امپراطور را از هواداران این تیم گرفته بود به لیگ ایران آمد تا تقابل‌های لیگ هجدهم بیش از پیش جذاب شود. البته قطبی در اواخر سال نیز با علی دایی مشکل پیدا کرد و به نظر می‌رسد چالش جدیدی در فوتبال ایران به وجود بیاید.

عابربانک هم دادگاهی شد!

بالاخره پای "آقای عابر بانک" به دادگاه باز شد تا پاسخگوی اتهاماتش باشد. او که از حامیان و پشتوانه‌های مالی باشگاه پرسپولیس و عموماً فوتبال و برخی فوتبالیست‌های خاص بود، حالا با رفتنش به زندان و جلسه دادرسی، به احتمال زیاد پای بسیاری از فوتبالی‌ها را به دادگاه باز خواهد کرد.

در عکس دست‌نوشته‌هایی که از هدایتی در جلسه دادگاه منتشر شد، یکی از شیوه‌های دریافت وام و پرداخت بدهی‌اش مشخص شده بود که معلوم شد این پرسپولیسی روی حمایت و کمک هواداران سرخ‌های پایتخت برای پرداخت بدهی‌اش حساب کرده است. مرد خبرساز مهمانی‌های پرسپولیسی‌ها هنوز روند دادگاه و پاسخگویی‌اش به اتهاماتش را می‌گذارند و به نظر می‌رسد این اتفاق به سال ۹۸ نیز کشیده شود.

ستاره شمالی ایران در قلب بریتانیا

سال ۹۷ برای وینگر بی‌حاشیه تیم ملی سال خیلی خوبی بود. پس از صعود به جام جهانی با تیم ملی، جهانبخش در اردیبهشت ۹۷ موفق شد عنوان آقای گلی لیگ هلند را به دست آورد؛ دستاوردی که تاکنون هیچ لژیونر ایرانی موفق به کسب آن در فوتبال اروپا نشده بود و البته اگر بدسلیقگی هلندی‌ها نبود، او می‌توانست بهترین بازیکن فصل ۱۸/۲۰۱۷ اردویژه را به دست بیاورد. اتفاق خوب بعدی برای جهانبخش که نه تنها در فوتبال ایران بلکه در فوتبال انگلیس و اروپا خبرساز شد، پیوستن این وینگر ایرانی به برایتون انگلیس و تبدیل شدن به گران‌ترین خرید تاریخ این باشگاه با ۲۲ میلیون دلار شد. البته مصدومیت و جام ملت‌های آسیا مانع از جا افتادن جهانبخش در تیم جدیدش شد اما عملکرد خوب او در بازی‌های اخیر برایتون دوباره باعث شده تا جهانبخش به ترکیب اصلی برایتون برگردد و به دنبال نخستین گلش برای آلبیونی‌ها باشد.

رؤیای نصفه و نیمه پرسپولیس

رؤیای سرخ‌ها نصفه و نیمه ماند. سال‌ها کری خوانی استقلالی‌ها برای پرسپولیس به دلیل ۲ قهرمانی و ۲ نایب قهرمانی در فرمت جدید لیگ قهرمانان آسیا انگیزه این تیم را برای کاری که تیم‌های ایرانی در ۱۰ سال اخیر نتوانسته بودند انجام دهند افزایش داد. رسیدن به فینال آسیا با وجود هزینه‌های زیاد تیم‌های عربی مثل السد، العین و الدحیل سخت‌تر از گذشته به نظر می‌رسد اما کامبک مقابل الجزیره امارات و الدحیل قطر و بازی منطقی مقابل السد، پرسپولیس برانکو را با وجود محرومیت یک ساله از سرخ‌ها از خرید بازیکن به فینال فرستاد. شاید اگر بی‌دقتی، سهل‌انگاری و خستگی بازکنان پرسپولیس نبود، آن‌ها به جای کاشیما لقب قهرمان آسیا را با خود یدک می‌کشیدند اما رؤیای پرسپولیس نصفه و نیمه ماند تا پرسپولیس یک سال دیگر برای کسب این عنوان بجنگد.

بازنشسته‌ای که خیال بازنشست شدن ندارد

زمانی که قانون " منع به کارگیری بازنشستگان" از سوی دولت به مجلس خطاب شد، تمامی رئیس فدراسیون‌های بازنشسته از سمت خود کنار کشیدند؛ همه به جز بازنشسته‌های فدراسیون فوتبال. فدراسیون فوتبال نماد مقاومت و دور زدن قانون در سال ۹۷ لقب گرفت. تاج و دوستانش نظیر محمود اسلامیان، علی کفاشیان، فریدون معینی و فریدون اصفهانیان مقابل این قانون مقاومت کردند و با استفاده از تبصره‌های مختلف هم قانون را دور زدند و هم فدراسیون فوتبال را غیردولتی جلوه دادند. البته در مجمع آخر فدراسیون فوتبال اصفهانیان، معینی و کفاشیان از سمت خود استعفا دادند اما مهدی تاج و دوست نزدیکش اسلامیان به نظر نمی‌رسد حالا حالاها قصد سپردن سمتش به جوان‌ترها را ندارد.

رکورد دار بیانیه و استعفا!

رسول خادم، چهره پرافتخار کشتی ایران پس از آنکه با پیروزی قاطع ۴۰ بر صفر برابر عباس جدیدی برای دومین مرتبه به عنوان رئیس فدراسیون کشتی انتخاب شد، بیش از گذشته سر ناسازگاری با وزیر ورزش و دیگر مسئولان وزارت ورزش گذاشت. هر چند خادم با گودرزی وزیر سابق ورزش و سلطانی فر وزیر فعلی اختلافات زیادی داشت اما ماجرای"باید ببازی" علیرضا کریمی مقابل حریف اسرائیلی در رقابت‌های امیدهای جهان در کنار بی توجهی‌ها به کشتی بار دیگر آتش اختلافات میان خادم و وزارت ورزش را شعله‌ور تر کرد و حواشی زیادی را برای کشتی ایران به وجود آورد، تا جایی که خادم چندین مرتبه اقدام به نوشتن بیانیه از جمله خطاب به شورای عالی امنیت کرد و خواستار تعیین تکلیف مبارزه کشتی گیران ایران مقابل نمایندگان رژیم صهیونیستی شد. خادم در بیانیه‌های خود بر این نکته تاکید داشت که چرا ورزشکاران باید در صف مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی آن هم به روش‌هایی مانند باخت عمدی، مصدومیت صوری و … باشند. او تاکید داشت مسئولان با صدایی رسا این سیاست را به مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کنند و به صورت واضح بگویند ورزشکاران ایران نباید مقابل نمایندگان رژیم صهیونیستی قرار بگیرند و پای عواقب آن برای ورزش ایران نیز بایستند.

ادامه حواشی در نهایت منجر به استعفای خادم در اواخر سال گذشته شد تا اینکه با مخالفت مجمع پس از ۴۵ روز به فدراسیون بازگشت اما ناکامی تمام عیار کشتی ایران در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ نقطه پایانی بر حضور مرد خبرساز کشتی در رأس فدراسیون بود، خادم برای دومین مرتبه استعفا کرد و دیگر به فدراسیون بازنگشت و این بار مجمع نیز خواستار بازگشت او نشد. رسول رفت اما این بار برادر بزرگ‌تر او در انتخابات فدراسیون کشتی ثبت نام کرد تا امیر خادم یکی از شانس‌های اصلی برای نشستن بر صندلی برادر کوچک‌تر باشد.

اعتراض اینستاگرامی به فوتبالیست‌ها

بهداد سلیمی پستی در اینستاگرام منتشر کرد که با کلماتی نامناسب نسبت به پاداش یک میلیون دلاری فوتبالیست‌ها و بی عدالتی بین فوتبال و سایر رشته‌ها اعتراض کرد. البته سلیمی با حذف پست قبلی‌اش، از به کار بردن کلمات نامناسب علیه فوتبالیست‌ها، عذرخواهی کرد اما همچنان به پاداش یک میلیون دلاری مسئولان به فوتبالیست‌ها اعتراض داشت. چندین بازیکن تیم ملی در پیامی مشترک در شبکه‌های اجتماعی از بهداد سلیمی انتقاد کردند و با بیان این‌که سلیمی حق انتشار چنین پیامی را نداشته از او پرسیدند که چگونه با وجود حذف شدن در المپیک ریودوژانیرو، پاداش ریالی و ارزی را دریافت کرده است؟ بعد از واکنش فوتبالیست‌ها به حرف‌های سلیمی، برخی از ورزشکاران همچون حمید سوریان، احسان لشگری، حسن رنگرز قهرمانان کشتی، حسین توکلی، بهادر مولایی، نواب نصیرشلال و رسول تقیان قهرمانان وزنه‌برداری، حسین کیهانی قهرمان دوی سه هزار متر با مانع بازی‌های آسیایی و امیر مهدی زاده قهرمان کاراته به حمایت از بهداد سلیمی پرداختند و به کسب عنوان‌ها و قهرمانی‌های به دست آمده توسط سلیمی اشاره کردند.

وقت مسابقه بود نه ناهار!

در حالی که زهرا نعمتی به مرحله یک‌هشتم ریکرو بازی‌های آسیایی جاکارتا راه پیدا کرده بود، مسؤولان به نعمتی گفته بودند که هنگام صرف ناهار است و مرحله بعدی از ساعت ۱۴ آغاز می‌شود. نعمتی هم با همین تصور برای صرف ناهار محل تیراندازی را ترک کرده بود که بلافاصله میلاد وزیری با سراسیمگی به محل آمده و به نعمتی اعلام کرده بود که رقبا در حال رقابت هستند. سپس نعمتی را به محل برگزاری مسابقه می‌برند که متأسفانه کار از کار گذشته بود و نبود نعمتی به منزله انصراف او محسوب شد و او در کمال شایستگی از صعود به مرحله بعد بازماند و همه را شوکه کرد تا یک ناکارآمدی مدیریتی که حتی بازتاب‌های بین‌المللی هم داشت، رخ دهد.

زیدان، مورینیو و کلینزمن در صف مذاکره با ایران!

مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در توییتی عجیب از گزینه‌های جانشینی کی‌روش روی نیمکت تیم ملی امید خبر داد که البته به نظر می‌رسید مربیان نام برده شده بیشتر، گزینه‌های مورد علاقه او هستند تا اینکه صحبتی جدی از حضور این مربیان روی نیمکت تیم ملی باشد. ناظمی در توئیتر خود نوشته بود: "باشکوه‌تر طلوع می‌کنیم! بزرگان مربی‌گری فوتبال جهان در صف مذاکره برای فوتبال ایران. زیدان. کلینزمن. مورینیو. "

البته این حرف واکنش‌های زیادی را در فضاهای مجازی و رسانه‌ها در پی داشت و این صحبت مازیار ناظمی بارها به تمسخر گرفته شد که او مجبور شد توضیحات بیشتری را نسبت به توئیتی که منتشر کرده است، بدهد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2olnql

اخبار مرتبط



آخرین اخبار



مربی سایپا: کارخانه سایپا باید به مشکلات مالی تیم ورود کند/ علی دایی چقدر می تواند به تیم روحیه بدهد؟