تاریخ انتشار: 1397/08/27 22:57
کد خبر: 121272

مرفاوی: چرا با تیام ۶ ماهه می‌بندند، با گرو ۳ ساله؟

قراردادهای عجیب دراستقلال صدای پیشکسوتان این باشگاه را هم درآورده است. صمدمرفاوی از نحوه عقد قراردادها در استقلال به شدت ناراضی است و انتقاد خود را متوجه مدیران استقلال می داند.
مرفاوی: چرا با تیام ۶ ماهه می‌بندند، با گرو ۳ ساله؟

 صمد مرفاوی که خود سال ها درخط حمله استقلال بازی کرده به شدت منتقد نحوه قرارداد بستن مدیران باشگاه استقلال با بازیکنان است.

او از بند هایی که درقرارداد برخی بازیکنان گنجانده می‌شود عمیقا شگفت زده است و به زمان بازیگری خود اشاره می‌کند که هیچ یک از این بند ها وشروط در قراردادها وجود نداشت.

مرفاوی اعتقاد دارد که ریشه برخی مشکلات در استقلال از همین نقطه نشات می‌گیرد وباید چنین فضایی عوض شود تا استقلال به همان روزهای اوج خود بازگردد. مرفاوی درعین حال شفر را مسئول فنی استقلال می‌داند و طرح اضافه شدن یک مربی جدید به کادرفنی استقلال را کاملا بیهوده می‌داند. به زعم او استقلال هیچ نیازی به جذب مربی جدید ندارد.

ابتدا از فضای حاکم بر تیم ملی فوتبال ایران شروع کنیم؛ جایی که تنش ها و حاشیه ها به نقطه اوج رسیده و درآستانه جام ملت های آسیا قدری نگران کننده شده است. به نظر شما مقصر اتفاقات اخیر کیست؟ کی‌روش، رسانه ها، فدراسیون فوتبال، کارشناسان یا هواداران؟

متاسفانه چنین فضایی غالبا درفوتبال ایران بوده و حاشیه هایی وجود داشته. اینکه چه کسی دراتفاقات اخیر مقصر است را واقعا نمی‌توان گفت چون هیچ کس دربطن ماجرا نیست. به اعتقاد من اما فدراسیون فوتبال باید این ماجراها را مدیریت کند تا تیم ملی درحاشیه امن قراربگیرد وبا آرامش به کارش ادامه دهد. امیدوارم این فضا به زودی تلطیف شود.

دراین شرایط امیدی به موفقیت درجام ملت های آسیا هست؟

ما تیم بسیارخوبی داریم. بازیکنانی که درتیم ملی حضوردارند همگی جزوبهترین ها هستند. باید قدرچنین بازیکنانی را دانست. تیمی هستیم که برای قهرمانی درجام ملت های آسیا شانس داریم. فکر می‌کنم حریف قدرما همان ژاپن است که باید برای پیروزی مقابل این تیم برنامه ریزی کنیم.

به اعتقاد من این تیم با کمی مدیریت و ایجاد فضای بهتر می‌تواند درجام ملت های آسیا به موفقیت برسد. تنها ویژگی که می‌تواند تیم ملی را درجام ملت های آسیا به موفقیت برساند این است که فضایی ایجاد شود تا بازیکنان با نهایت انگیزه به جام ملت های آسیا اعزام شوند. بدون شک اگر بازیکنان انگیزه داشته باشند، کارهای بزرگی درجام ملت های آسیا خواهند کرد.

ازحالا می‌شود تیم ملی را درفینال جام ملت های آسیا دید؟

قطعا کشورژاپن هم با برنامه ریزی و به هدف قهرمانی درآسیا گام به این بازی ها می‌گذارد اما ایران تیم کوچکی نیست و ما دربازی های جام جهانی نشان دادیم تیم بزرگی هستیم. به اعتقاد من جنگ های تن به تن و رودررو تکلیف قهرمان این جام را مشخص می‌کند که امیدوارم تیم ملی ایران باشد.

صحبت ازفینال آسیا شد، فکرنمی‌کنید استقلال می‌توانست درفینال لیگ قهرمانان آسیا حاضر شود؟

تردید نکنید اگر آن تیم خوب فصل پیش حفظ می‌شد استقلال را به جای پرسپولیس درفینال لیگ قهرمانان آسیا می‌دیدید. من نمی‌دانم چرا هرفصل باید شاهد تغییرات عجیب و شگفت انگیز دراستقلال باشیم.

استقلال تا می‌آید خودش را پیدا کند وبه یک ترکیب ایده ال برسد بازیکنانش می‌روند. شما تصورکنید اگر همه بازیکنان فصل پیش دراستقلال حضورداشتند و مقابل السد به میدان می‌رفتند؛ آیا بازهم استقلال شکست می‌خورد؟ مطمئن باشید استقلال شکست نمی‌خورد و نتایج به شکلی پیش می‌رفت که استقلال به فینال این رقابت ها می‌رسید.

حتی از پرسپولیس هم جلو می‌زد؟

بله، آن استقلال از پرسپولیسی که به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید به لحاظ مهره بسیارقوی تر بود. اما اتفاقاتی درابتدای هرفصل رخ می‌دهد که بسیار تعجب برانگیز است. شما به رویه استقلال در سال های اخیر نگاه کنید. ببیند همواره فصل را با چه تغییراتی شروع کرده است.

یک بار تغییرات مدیریتی است، یک بارتغییرات درکادرفنی است و یک بارهم بازیکنان می‌روند و مجبور می‌شوند بازیکن جدید بگیرند. این وضعیت درسال های اخیر خیلی به استقلال لطمه زده و من نمی‌دانم چه زمان دیگرشاهد تغییرات بی مورد دراستقلال نخواهیم بود.

مشکل اساسی استقلال چه بوده؟

نداشتن ثبات. شما هیچ فصلی را نمی‌بینید که مشابه فصل قبل باشد. همیشه تغییرات بوده.

الان هم صحبت از اضافه شدن دوباره بازیکنان و استخدام یک مربی خارجی جدید است.

من از شما یک سوال دارم. مربی جدید استخدام شود که چه بشود؟

می‌گویند کادرفنی استقلال ضعیف است.

مگرشفر تصمیم گیرنده نهایی این کادرنیست؟ مگر شفر با همین کادرفصل پیش موفق نبود؟

رفتن جیری ساناک باعث شده چنین تحلیل هایی به وجود آید.

مگرجیری ساناک درمسائل فنی استقلال چه قدرموثربود؟ شما فکر می‌کنید جیری ساناک بدون تایید شفرکاری انجام می‌داد؟ نه، هرگز. الان هم همین طوراست و دیگر مربیان استقلال بدون تایید وهماهنگی شفر کاری انجام نمی‌دهند.

یعنی مسئول همه نتایج استقلال خود شفر است ونباید به کمبود مربی ربط داده شود؟

نه، هرگز. کادرفنی استقلال همین حالا هم نفرات کمی ندارد. یک نفر به نام کولی که خارجی هم هست دارد کنار شفر کار می‌کند. یک مربی بدنساز خارجی هم کنارشان است. از سویی بیژن طاهری هم به عنوان یکی از اعضای ایرانی کادرفنی دارد کارش را می‌کند.

بیژن طاهری را من خوب می‌شناسم. فرد بسیارزحمت کشی است. فصل پیش همین آقا بیژن کنار استقلال و شفر بود که آن نتایج به دست آمد اما بعضی ها سعی می‌کنند کار او را بی اثر جلوه دهند. نباید با این حرف ها مربیان داخلی را کوچک کنیم. بیژن طاهری مربی بسیار زحمت کشی است و دارد برای استقلال کار می‌کند.

پس چرا تغییری در استقلال این فصل نمی‌بینیم؟

این سوال را باید از آقای شفر بپرسیم که چرا استقلال با گذشت ۱۲هفته از لیگ و انجام بازی ها درجام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا هنوز مثل اول فصل بی ثبات بازی می‌کند. من بازی های استقلال را به دقت می‌بینم. استقلال ۵ دقیقه خوب است ۱۰ دقیقه بد. این یعنی نوسان. یک تیم اگر می‌خواهد موفق شود باید جلوی چنین نوسان هایی را بگیرد اما تا امروز شفر موفق نشده استقلال را به ثبات فنی برساند. مشکل دیگر استقلال در بخش فنی نداشتن یک تمام کننده است. شما نگاه کنید به جایگاه سپاهان.

سپاهان جزویکی از مدعیان است.

بله، همین طور است. اما همین سپاهان اگر تمام کننده ای مثل استنلی کی‌روش را نداشت مشخص نبود که الان کجای جدول است واصلا درمیان مدعیان بود یا نه. یک مهاجم گلزن می‌تواند تمام زحمات یک مجموعه را به بار بنشاند واز طرفی یک مهاجم گل نزن هم همه زحمات یک تیم را به باد می‌دهد. فرق استقلال و سپاهان از لحاظ فنی به این موضوع مهم هم ارتباط دارد.

در تیم تراکتورسازی هم این وضعیت را می‌بینم. آن ها نتایج خوبی گرفته اند که اگر در تیم شان کنکاش کنید می‌بیند که درکنار دیگر دلایل یکی از مهم ترین دلیل های موفقیت چیست. اگر استوکس و اروین نبودند بدون شک تراکتورسازی هم در میان مدعیان قرارنداشت اما این دوبازیکن خوب گل می‌زنند وزحماتی که دراین تیم کشیده می‌شود را به نحو احسن به بارمی‌نشانند.

همان طورکه گفتید مشکل استقلال نداشتن مهاجم گلزن است اما وینفرد شفر به شدت از الحاجی گرو حمایت می‌کند وشاید هم اگر ته دلش راضی به ادامه با این بازیکن نیست، بیان نمی‌کند.

مشخص است قراردادی که با الحاجی گرو نوشته اند دست و پا گیراست. با این بازیکن قرارداد ۳ ساله منعقد شده و باشگاه استقلال اگربخواهد با او قطع همکاری کند باید دستمزدش را بپردازد. متاسفانه درنحوه جذب بازیکنان مدیریت خوب عمل نمی‌کند. شما نگاه کنید

با بازیکنی مثل تیام قرارداد ۶ ماهه می‌بندند اما با بازیکنی مانند الحاجی گرو که هیچ بازدهی تا امروز دراستقلال نداشته قرارداد ۳ساله منعقد می‌شود. این ها دراستقلال اشکال ایجاد می‌کند. از طرفی بندهایی درقراردادهای شان گذاشته می‌شود که خیلی عجیب است.

مثلا می‌نویسند اگر پاس گل دادی فلان مبلغ به قراردادت اضافه می‌شود یا اگر این تعداد گل زدی مضاف بر قراردادت پاداش می‌گیری. سوال من از کسانی که با بازیکنان قرارداد می‌بندند این است که پس پولی که بابت دستمزد به بازیکنان داده می‌شود برای چیست؟

زمانی که شما بازی می‌کردید چنین بندهایی درقراردادهای تان بود؟ مثلا اگر ۲۰گل بزنی ۲۰۰میلیون پاداش می‌گیری یا این جور شروط؟

به هیچ وجه چنین شرایطی نبود. ما آن زمان هیچ بندی درقراردادهای مان وجود نداشت. یعنی وقتی با باشگاهی قرارداد می‌بستیم دیگر خودمان مکلف می‌دانستیم که برای آن باشگاه بهترین عملکرد را داشته باشیم اما الان برخی بازیکنان قراردادهایی می‌بندند که خیلی تعجب آورد.

وظیفه یک مهاجم مگر گلزنی نیست پس چرا برای گل زدن آن بازیکن شرط و شروط هم می‌گذارند وپاداش تعیین می کنند؟! این چه نوع قرارداد بستن است که برای بازیکنان پاداش پاس گل گذاشته اند؟ حتی در همین استقلال در قرارداد بازیکن قید می‌کنند که اگر ۱۰۰میلیون بدهی بازیکن آزاد می‌شوی.

همان بازیکن با این که سال اول حضورش دراستقلال است آخر فصل می‌رود. سوال من این است که چرا چنین قرارداد هایی نوشته می‌شود؟این کارها درست نیست واگر می‌بینید استقلال با مشکلاتی مواجه است به خاطر همین سوء مدیریت ها است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/45olpq

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


 اخراج شفر دردی را دوا نمی کند/مشکلات استقلال ریشه ای است