تاریخ انتشار: 1397/03/27 12:02
کد خبر: 143472

فاش شد؛ انتخاب ستاره بازی ایران- مراکش هیچ پشت پرده ای نداشت!

برخلاف گمانه زنی ها و شائبه ها پیرامون دخالت اسپانسر در انتخاب بهترین بازیکن میدان فیفا برای احترام به قوانین کشورهای اسلامی تدابیر جالبی در نظر گرفته است.
فاش شد؛ انتخاب ستاره بازی ایران- مراکش هیچ پشت پرده ای نداشت!

سال ها پیش یکی از کمپانی های ساخت سیگار در آمریکا به عنوان اسپانسر اصلی MAN of the MATCH در جام جهانی فعالیت می کرد، اسپانسری که فیفا برای مبارزه با استعمال دخانیات قراردادش را با آنها فسخ و تصمیم گرفت این بار با کمپانی معروف در ساخت مشروبات الکلی و آب جو قرارداد ببندد. این قرارداد هم از سوی کشورهای مسلمان با واکنش های منفی روبرو شد تا فیفا برای احترام به قوانین همه کشورها این بار تصمیمات جالب تری اتخاذ کند.

 

کارخانه Budweiser به عنوان یکی از بزرگ ترین کمپانی های ساخت آب جو همچون دوره های قبلی جام جهانی اسپانسر مراسم انتخاب MAN of the MATCH در پایان بازی های بزرگ ترین تورنمنت فوتبالی روسیه بود، انتخابی که می توانست به یک موضوع جنجالی به خصوص در رقابت هایی که یک طرف آن کشورهای مسلمان همچون  مصر، تونس، مراکش، ایران و عربستان بودند، تبدیل شود اما با تصمیمات جالب فیفا این موضوع مدیریت شد.

 

اولین جنجال پیرامون این موضوع به انتخاب دروازه بان تیم ملی مصر مقابل اروگوئه برمی گشت، بازیکنی که با توجه به درخشش خود مقابل لاسلسته از سوی کارشناسان فیفا عنوان بهترین بازیکن زمین را به خود اختصاص داد برحسب فشارهای جانبی جایزه ای که کمپانی Budweiser به او داده بود را پس داد تا از همان روزهای نخستین نام این کمپانی به عنوان یکی از ترندهای جنجالی در فضای مجازی مورد توجه قرار بگیرد.

 

 

اما این نکته وقتی عجیب و جالب توجه می شود که در بازی ایران با مراکش فیفا در پیش بینی جالب توجه از افزایش جنجال ها ممانعت به عمل آورد. در حالی که انتظار می رفت ستاره ای از تیم ملی ایران عنوان بهترین بازیکن زمین را به خود اختصاص دهد کارشناسان فیفا امین حارث ملی پوش مراکشی را به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب کردند ، انتخابی که این شائبه را به وجود آورد مبنی بر این که ممکن است پشت پرده اعمال نفوذ اسپانسر باعث و بانی حق خوری از ستاره های ایران شود.

 

واقعیت این انتخاب نه پشت پرده ای داشت نه اعمال نفوذی چون تنها بی اطلاعی ایرانی ها از حضور در رای گیری لایوبلاگ بازی باعث شد تا این عنوان به ستاره مراکشی برسد. نکته ای که قبل از بازی به اطلاع مقامات فدراسیون فوتبال و تیم ملی ایران رسیده بود اما به دلیل عدم اطلاع رسانی به گوش طرفداران نرسید تا مراکشی ها امین حارث را به عنوان ستاره انتخاب کنند.

 

 اما نکته جالب ماجرا به احترامی برمی گشت که فیفا برای دو کشور مسلمان قائل شده بود. مسئولان برگزاری این دیدار بنا به دستور فیفا بر حسب این که جدال ایران و مراکش رقابت دو تیم مسلمان حاضر در تورنمنت است از قراردادن استند تبلیغاتی کمپانی Budweiser  در ورزشگاه کریستوفسکی خودداری کردند. حتی ستاره مراکش وقتی از دریافت این جایزه امتناع کرد نه تنها با جریمه ای روبرو نشد بلکه به عنوان بهترین بازیکن تنها در نشست مطبوعاتی حاضر شد که بر اساس قوانین در نظر گرفته شده از سوی فیفا با مشکلی روبرو نشد چون فیفا برحسب احترام به قوانین کشورها هیچ لزومی برای بازیکنان در راه دریافت این جایزه قائل نشده بود.

 

 

در تمام ادوار جام جهانی 13 بازی هست که تیم های مسلمان خاورمیانه و شمال آفریقا در آن نقش آفرینی دارند از جمله جدال مصر و عربستان در گروه A و جدال ایران و مراکش در گروه  B جام جهانی 2018 روسیه که در بازی مهم تیم ملی مقابل شیرهای اطلس در ورزشگاه سن پترزبورگ مسئولان برگزاری از قرارداد استند مخصوص انتخاب بهترین بازیکن میدان در کنار زمین خودداری کردند. این تصمیم از آن جا اتخاذ شد که دو کشور با محدودیت های زیادی در استفاده از مشروبات الکلی برخوردار بودند. حتی در ورزشگاه سن پترزبورگ اسپانسر طرف قرارداد بنا به خواسته  فیفا آب جو بدون الکل برای مهمانان ویژه حاضر در جایگاه VIP سرو کرد.

 

در شهرهای کازان و سوچی نیز برحسب این که مصرف مشروبات الکلی ممنوع است فیفا هیچ اقدامی برای تبلیغات کمپانی آب جوسازی طرف قرارداد نخواهد داشت از همین رو ایران به عنوان یکی از کشورهای اسلامی که در کازان باید به مصاف اسپانیا برود با محدودیتی در این راه مواجه نخواهد بود تا احترام فیفا به قوانین این کشور همچنان ادامه داشته باشد. درست مثل قوانینی که در حین برگزاری بازی مصر با عربستان یا رویارویی سایر کشورهای مسلمان با رقبای شان در سایر گروه ها در دستور کار قرار داده شده است از همین رو می توان با صراحت گفت در شائبه انتخاب های پشت پرده و سیاسی بهترین بازیکن زمین تمام گمانه زنی ها غیر واقعی بوده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/45g8rq

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ایران – مراکش با تماشاگر برگزار می‌شود

دومین گل به خودی جام 21 برای نیجریه
آفریقایی ها سردمدار گل به خودی ها