//
کدخبر: ۲۶۴۶۱۵ //

علائم گوارشی در مبتلایان به کرونا رو به افزایش است!

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: به نظر می رسد ویروس کرونا دوست دارد رفتارش را برای ماندن در جامعه انسانی تغییر دهد به طوری که هم اکنون شاهد هستیم که علائم گوارشی این ویروس در بین افراد بدون داشتن سایر علامت های دیگر این بیماری مانند تب و یا سرفه، در حال افزایش پیدا کردن است که گاهی این علائم گوارشی با بیماری های فصلی تابستان از سوی افراد اشتباه گرفته می شود.

علائم گوارشی در مبتلایان به کرونا رو به افزایش است!
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر "مهدی شفیعی درباره باورهای غلط در خصوص درمان بیماری کرونا گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۹ مورد جدید مبتلا به ویروس کرونا در سطح استان شناسایی شده که با احتساب این نفرات، مجموع مبتلایان به کووید ۱۹ در استان کرمان از آغاز این اپیدمی تاکنون به ۲۲۹۹ مورد رسیده است.

وی در تحلیل موارد مبتلای قطعی شناسایی شده در استان کرمان در ۲ هفته گذشته اظهار کرد: آمار ۲ تا سه هفته اخیر، نشان می دهد که عمده موارد مبتلا به ویروس کرونا در استان کرمان، مربوط به بیماران سرپایی و یا اطرافیان بیماران قطعی بوده که دارای علائم خفیف یا بدون علامت هستند که نشان می دهد برنامه های بیماریابی فعال در گام دوم مبارزه با کرونا به صورت فعال و درست در استان کرمان اجرایی می شود.

شفیعی ادامه داد: هدف از این غربالگری این است که در گام دوم افرادی که بدون علامت بوده یا دارای علائم خفیف هستند، شناسایی کرده و بیشتر به آنها رعایت مسائل بهداشتی و ایزوله شدن تاکید می شود تا بتوانیم زنجیره ویروس را در جامعه قطع کنیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه شناسایی زود هنگام افراد مبتلا به ویروس کرونا از پیشگیری این بیماری در جامعه کمک خواهد کرد اظهار کرد: هم اکنون ۵۹ بیمار قطعی مبتلا به ویروس کرونا در سطح بیمارستان های استان کرمان بستری هستند ضمن آنکه عمده موارد مبتلایی در جنوب استان و بیشتر در شهرهای قلعه گنج، عنبرآباد و جیرفت است.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا درباره خیز مبتلایان به ویروس کرونا در جنوب استان کرمان در روزهای گذشته و رسیدن منطقه جنوب کرمان به وضعیت هشدار اظهار کرد: علت اصلی افزایش آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در جنوب استان کرمان، فعال شدن برنامه‌های غربالگری در گروه های هدف، با تاکید بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه در گام دوم مبارزه با ویروس کرونا، به دنبال شناسایی ناقلین با فرم های خفیف یا داری علائم کم هستیم اظهار کرد: در گام دوم، این گونه افراد را وارد چرخه غربالگری کرده ایم که حسن آن این است که زنجیره انتقال کرونا از سوی این افراد در جامعه قطع خواهد شد.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان به موضوع گرم شدن هوا و تاثیر آن بر ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: دلیل دوم افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در جنوب استان کرمان، به نحوه زندگی مردم جنوب استان با توجه به افزایش دما در این منطقه بر می گردد.

شفیعی ادامه داد: به دلیل افزایش دما در جنوب استان، مردم به استفاده از سیستم های سرمایشی نظیر کولرهای گازی و اسپیلت روی آورده اند و چون تهویه مناسب در فضاهای کوچک منازل در این مناطق مناسب نبوده و افراد خانواده در این فضاها تجمع بیشتری پیدا می کنند، فرد ناقل به راحتی از طریق دست های آلوده خود، می تواند این ویروس را به سایر اعضای خانواده انتقال دهد.

وی با انتقاد از برگزاری و رونق مراسمات عروسی در ۲ هفته گذشته در جنوب استان کرمان اظهار کرد: متاسفانه شاهد هستیم که عمده عروسی ها در این منطقه در باغات و خانه ها با تعداد زیادی مدعو برگزای می شود که این ازدحام بدون رعایت مسائل بهداشتی، خود در انتقال این ویروس در بین افراد شرکت کننده در آن مجلس بسیار موثر خواهد بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش دیگری از صحبت های خود درباره علائم بیماری کرونای جدید نیز گفت: نتایج محققین ویروس شناسایی، نشان می دهد که قدرت و شدت ویروس کرونای جدید نه بیشتر و نه کمتر شده و به عبارتی دیگر قدرت ویروس تغییری پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه در اوایل این اپیدمی نیز فرم های خفیف این بیماری را داشتیم که با توجه به درجه اهمیت، نمی توانستیم بر روی آنها تمرکز داشته باشیم افزود: در اوج اپیدمی نیز همین وضعیت (۸۰ درصد بیماران دارای علائم خفیف یا بدون علامت بودند) را داشتیم اما در آن زمان تمرکز سیستم بهداشتی و درمانی کشور بر روی حفظ جان بیماران بستری شده (دارای فرم های شدید بیماری) و اولویت های تشخیصی بر روی افراد بستری شده بود.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه هم اکنون تعداد بیماران بستری شده کاهش پیدا کرده است افزود: به نظر می رسد ویروس دوست دارد رفتارش را برای ماندن در جامعه انسانی تغییر دهد به طوری که هم اکنون شاهد هستیم که علائم گوارشی این ویروس در بین افراد بدون داشتن سایر علامت های دیگر این بیماری مانند تب و یا سرفه در حال افزایش پیدا کردن است که گاهی این علائم گوارشی با بیماری های فصلی تابستان از سوی افراد اشتباه گرفته می شود.

وی با بیان اینکه ویروس کرونای جدید از طریق مدفوع قدرت انتقال و دفع دارد افزود: ویروس کرونا در حال مقاومت است که نتواند از بین جامعه انسانی بیرون رود.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش دیگری از صحبت های خود درباره استفاده از استفاده از ماسک و دستکش در مکان های عمومی گفت: دربحث مراقبت شخصی، استفاده از وسایل حفاطت فردی جایگاه خاص خودشان را دارند اما در مجموع استفاده از ماسک را یک توصیه عمومی نمی دانیم.

شفیعی افزود: سازمان بهداشت جهانی، رعایت فاصله بیش از یک متر (فاصله گذاری فیزیکی) را ارجح‌تر استفاده از ماسک برای افراد سالم می داند.

وی با بیان اینکه گروه های ناقل بیماری، تا زمانی که علامت تنفسی نداشته باشند، ویروس را در هوا منتشر نخواهند کرد افزود: به طور کلی استفاده از ماسک (صرفا ماسک های جراحی سه لایه) را تنها برای افراد بیمار دارای علائم، افرادی که مشغول ارائه خدمات به بیماران کرونایی هستند و پرسنل بیمارستان ها توصیه می کنیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه توصیه می شود مردم در مکان های عمومی که رعایت فاصله گذاری فیزیکی کم است از ماسک استفاده کنند افزود: در برخی مکان های عمومی همچون اتوبوس ها، تاکسی ها و یا مکان‌هایی که ازدحام جمعیتی بالاست توصیه می شود افراد به صورت موقت از ماسک استفاده کرده و به محض خارج شدن از چنین مکان هایی ماسک را بیرون بیندازند زیرا دستکاری کردن ماسک خود یک خطر برای انتقال ویروس به خود افراد است.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی بار دیگر با تاکید بر اینکه شایع ترین روش انتقال ویروس کرونا دست‌های آلوده است نه هوا خاطر نشان کرد: استفاده از دستشکش نیز برای جمعیت عمومی به طور کلی نفی می شود زیرا استفاده از دستکش اعتماد کاذب به افراد می دهد. دستکش ها از هرجنسی که باشند فضاهای ریزی دارند که در دراز مدت ویروس از آنها نفوذ می کند، بنابراین به جای استفاده از دستکش نظافت و شست و شوی مرتب دست ها با آب و صابون را توصیه می کنیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۴۶۱۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان