//
کدخبر: ۲۶۸۶۳۸ //

مقصر اصلی‌ گرانی کیست؟

همه ساله با ورود محصول جدید به بازار، قیمت دستخوش تغییر می شود، امسال هم قیمت برنج به سبب افزایش هزینه‌ های تولید مستثنی از این قاعده نیست.

مقصر اصلی‌ گرانی کیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

  چند ماهی است که نوسان قیمت برنج در بازار طنین انداز شده است و هر کس دلایل خاص خود را برای این نا به سامانی‌ها مطرح می‌کند، این در حالی است که بنا بر اظهارات دست اندرکاران بخش کشاورزی، نیاز چندانی به واردات نداریم.

با تغییر گروه کالایی برنج به یکباره قیمت در بازار جهش چشمگیری پیدا کرد که این امر بیش از پیش اقشار کم درآمد جامعه را در تامین نیاز خود دچار مشکل کرد. بسیاری از مسئولان بر این باورند که افزایش قیمت برنج هیچ ارتباطی به کشاورز ندارد و تنها با تغییر گروه کالایی و رشد قیمت برنج خارجی؛ عوامل واسطه و دلال نرخ برنج ایرانی را در بازار افزایش دادند تا بتوانند سود‌های هنگفتی را به جیب بزنند.

ناگفته نماند همه ساله با ورود محصول جدید به بازار، قیمت برنج دستخوش تغییر و تحولاتی می شود که با وجود قرار گرفتن در آستانه فصل برداشت این نگرانی‌ها ۲ چندان می‌شود چرا که در شرایط فعلی اقتصادی، بسیاری از خانوار‌ها دیگر توانی برای افزایش مجدد قیمت در بازار ندارند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین دلایل گرانی قیمت برنج در بازار، در آستانه فصل برداشت با خبر شویم:

افزایش قیمت برنج ایرانی در حد متعارف خواهد بود

سیدجعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه گرانی برنج ارتباطی به کشاورزان ندارد، اظهار کرد: در زمانی که قیمت برنج دست کشاورزان بود، نوسانی نداشت.

او افزود: در حال حاضر عمده برنج در دست دلالان و بنکداران است، به همین خاطر قیمت محصول دچار التهاب شده است.

حسینی ادامه داد: با حذف ارز دولتی و تغییر گروه کالایی، قیمت برنج خارجی جهش چشمگیری در بازار داشت که تاثیر بنکداران و دلالان بر بازار برنج ایرانی نشات گرفته از این قضیه بود.

این مقام مسئول درباره آینده بازار برنج بیان کرد: امسال پیش بینی می‌شود که قیمت برنج بر مبنای تورم افزایش یابد.

به گفته او، طبق روال همه ساله تا زمانی که محصول در دست کشاورزان است، نوسانی ندارد و به طور کلی اعتقاد بر آن است که افزایش قیمت برنج در کلانشهر‌ها از سوی عوامل واسطه و دلال رخ می‌دهد که هیچ ارتباطی به کشاورز ندارد.

تکذیب افزایش قیمت برنج به مرز ۳۰ هزار تومان [کلیک و کشیدن برای جابجایی]

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه برنج ایرانی نداریم، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و کشت پیش بینی می‌شود که تولید با مصرف همخوانی داشته باشد و مقدار کمی از نیاز کشور طبق سال‌های گذشته از طریق واردات تامین شود.

حسینی با اشاره به اینکه افزایش قیمت برنج ایرانی در حد متعارف خواهد بود، بیان کرد: با توجه به افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید و تورم نمی‌توان انتظار داشت که کشاورز با قیمت قبل اقدام به فروش محصول کند، چرا که بخش اعظم تولید برنج با نیروی کارگری است که حقوق آن‌ها هرساله افزایش می‌یابد.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی درباره تاثیر افزایش‌ چشمگیر هزینه‌های تولید بر بازار برنج بیان کرد: با توجه به نوسان قیمت نهاده‌ها از جمله رشد ۵ برابری سموم و تاثیر مستقیم آن بر تولید، قیمت تمام شده دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار قرار می‌گیرد، اما به سبب پیش بینی مناسب تولید، نوسان قیمت چندان چشمگیر نخواهد بود.

رشد ۱۰۰ درصدی قیمت برنج خارجی در بازار؛ حداکثر نرخ هر کیلو برنج ایرانی ۲۵ هزار تومان

قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از رشد چشمگیر قیمت برنج خارجی در بازار خبر داد و گفت: با تغییر گروه کالای واردات و حذف ارز دولتی، قیمت برنج خارجی به یکباره از ۷ هزار و ۲۰۰ تومان به ۱۴ هزار تومان و در برخی برند‌ها ۱۷ هزار تومان افزایش یافت.

او از رشد ۱۰۰ درصدی قیمت برنج خارجی در بازار خبر داد و گفت: جهش چشمگیر قیمت برنج خارجی در بلندمدت کمک به تولید داخل است.

حسنی قیمت هر کیلو برنج ایرانی در بنکداری‌ها را ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به برداشت برنج کمتر از ۲ ماه دیگر و ورود محصول جدید، نوسان چشمگیری در بازار برنج‌ نخواهیم داشت.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره اینکه قیمت برنج ایرانی به ۳۰ هزار تومان می‌ رسد، گفت: طی سال‌های اخیر تولید برنج افزایش یا کاهش کمی داشته است و از آنجا که این‌ محصول در ۵ استان کشت می‌شود، بعید است که نرخ به ۳۰ هزار تومان برسد.

به گفته او، با توجه به آنکه عرضه برنج ایرانی هرساله ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، نوسان چشمگیری را متصور نیستیم.

 رشد ۲ برابری قیمت برنج خارجی، مصرف برنج ۶ دهک خانوار را تحت تاثیر قرار داد

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش ۲ برابری قیمت برنج خارجی در بازار خبر داد و گفت: با توجه به حذف ارز دولتی و کمبود عرضه طی ماه‌های اخیر، قیمت برنج خارجی رشد چشمگیری داشته که این امر فشار مضاعفی بر خانوار‌ها وارد کرده است.

او افزود: با توجه به تغییر گروه کالایی برنج و نوسان چشمگیر قیمت، دولت باید تجدید نظری در این سیاست به کار گیرد.

کشاورز با اشاره به اینکه تقاضایی برای خرید برنج خارجی در بازار وجود ندارد، بیان کرد: بنابر آمار، ثبت سفارش برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد کاهش یافته است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه ۶ دهک جامعه برنج خارجی مصرف می‌کند، گفت: سالیانه ۱.۵ میلیون تن برنج خارجی از سوی ۵۰ میلیون نفر از آحاد جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد که نوسان قیمت برنج خارجی طی ماه‌های اخیر تهدید جدی برای تولید داخل به شمار می‌رود.

کشاورز قیمت هر کیلو برنج هندی در بازار را ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان و پاکستانی را بالای ۲۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به نبود تقاضا و رشد چشمگیر قیمت برنج خارجی در ماه‌های اخیر بعید است که افزایش مجددی در بازار رخ دهد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۸۶۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان