//
کدخبر: ۳۷۶۳۳۵ //
خورشت فسنجان | آشپزی | آموزش آشپزی

خورشت فسنجان بدون گردو رو این طوری درست کن/ جای گردو این که میگم رو جایگزین کن!

در این مطلب با شما درباره خورش فسنجان صحبت کرده ایم. امیدواریم که مفید واقع شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

خورشت فسنجان بدون گردو رو این طوری درست کن/ جای گردو این که میگم رو جایگزین کن!
به گزارش فرتاک نیوز،

خورشت فسنجان را می توانید به دو روش درست کنید. خورشت فسنجان با مرغ و خورشت فسنجان با گوشت چرخ کرده و قلقلی که در هر دو صورت خوشمزه می شود. در ادامه با طرز تهیه خورشت فسنجان و نکات کلیدی در پخت خورشت فسنجان با ما همراه باشید همراه ما باشید.

فوت و فن خورش فسنجان

مواد لازم خورش فسنجان

برای درست کردن خورشت فسنجان به پیاز، گوشت سفید یا قرمز، رب انار، مغز گردو آسیاب شده، زعفران دم کرده و ادویه نیاز دارید. این خورش را می توانید با گوشت چرخ کرده گوساله یا گوسفند، گوشت مرغ، گوشت شتر‌مرغ و گوشت بوقلمون درست کنید. بهترین گوشت برای فسنجان، گوشت گوساله است زیرا طبع سردی دارد و می تواند طبع خورش را متعادل کند.

ادویه خورش فسنجان

برای پخت فسنجان به ادویه های زیادی نیاز ندارید. در پخت این خورش از زردچوبه، فلفل سیاه، زعفران، دارچین و نمک استفاده می شود. ادویه ها را در همان ابتدای پخت خورش به آن بیافزایید

برای سیاه شدن فسنجون

اگر دوست دارید فسنجان سیاه رنگی داشته باشید از رب انار باکیفیت استفاده کنید. جالب است بدانید که قرار دادن کفگیر آهنی درون خورشت هم به سیاه شدن رنگ آن کمک می کند. روش دیگر جوشاندن گردوها قبل از ریختن شان درون فسنجان است. برای این منظور گردوها را درون آب سرد ریخته و ۲ تا ۳ ساعت روی حرارت ملایم گاز قرار دهید.

زعفران در خورش فسنجان

زعفران عطر بسیار خوبی به این خورشت می دهد و باید به شکل دم شده در ۱۰ دقیقه پایانی پخت فسنجان اضافه شود تا عطرش از بین نرود.

راز خوشمزگی فسنجان

یکی از رازهای خوشمزگی این غذا، پختن طولانی مدت آن بر روی شعله ملایم گاز است که باعث جا افتادن و خوش طعم شدن آن می شود. استفاده از گردو تازه و مرغوب هم به خوشمزه شدن فسنجان کمک می کند. روش دیگر استفاده از رب آلوچه و تمشک است که طعم بسیار خوبی به این غذا می دهد. همچنین می توانید ۱/۴ از مقدار مغز گردو را با مغز پسته یا مغز بادام جایگزین کنید.

جایگزین رب انار در فسنجان

توصیه می شود رب انار را حذف نکنید اما اگر این ماده در دسترس شما نیست، از آب انار استفاده کنید. همچنین می توانید از رب آلوچه، لواشک انار، تمر هندی یا حتی رب گوجه فرنگی استفاده کنید.

زمان پخت خورش فسنجان

فسنجان جز آن دسته از خورش هایی ست که در مدت زمان طولانی آماده می شود. این خورش خوشمزه برای جا افتادن و غلیظ شدن به حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان نیاز دارد.

ریختن سیب در فسنجان

سیب رنده شده فسنجان شما را غلیظ تر کرده و طعم خوبی به آن می دهد. از سیب رنده شده برای رفع تلخی و ترشی فسنجان هم استفاده می شود.

فوت کوزه گری خورش فسنجان

توصیه می شود در هنگام تفت دادن گردو پودر شده به شعله گاز دقت کنید و گردو را به شکل مرتب هم بزنید سپس رب انار را به آن اضافه کنید. اگر فسنجان شیرین دوست دارید از رب انار ملس و شیره خرما یا شکر و برای فسنجان ترش از رب انار ترش و قیسی استفاده کنید. رنده کردن پیاز به زیباتر شدن بافت خورشت کمک می کند. اگر به خورشت تان ۳ تا ۴ آلو بخارا اضافه کنید لعاب بیشتری پیدا کرده و غلیظ تر می شود.

هویج در خورش فسنجان

جالب است بدانید که بسیاری از افراد برای پخت فسنجان غلیظ و لعاب دار از هویج رنده و پخته شده استفاده می کنند.

آرد در فسنجان

در بعضی از رسپی های فسنجان از آرد هم استفاده می شود. با به کار گیری آرد، فسنجان غلیظ تری خواهید داشت. آرد را باید درون تابه ای تفت داده و سرخ کنید سپس مقداری آب داغ به آن بیافزایید تا مایه ای یکدست شود. در این مرحله می توانید آن را به فسنجان تازه بار گذاشته شده بیافزایید. به ازای ۸ تکه مرغ، ۴ پیمانه گردو و ۱/۴ پیمانه رب انار از ۱ قاشق غذاخوری آرد استفاده نمایید.

اندازه گردو در خورش فسنجان

مقدار گردو به مقدار مرغ و مواد دیگر خورشت بستگی دارد. توصیه می شود به ازای هر نفر، از ۱/۵ قاشق غذاخوری گردو آسیاب شده استفاده نمایید.

علت تلخ شدن و رفع تلخی فسنجون

این مشکل دلایل زیادی دارد که تعدادی از آن ها را برای شما گردآوری کرده ایم. استفاده از گردو تازه یکی از دلایل تلخ شدن فسنجان است پس حتما این خورش را با گردو خشک درست کنید. همچنین گردو را باید خیلی دقیق تمیز کنید تا از پوست و چوب آن چیزی باقی نماند. تفت دادن بیش از اندازه و سوزاندن گردو آسیاب شده و رب انار یکی دیگر از دلایل تلخ شدن فسنجان است. برای رفع تلخی خورش از آبلیمو تازه، هویج، کدو حلوایی یا سیب رنده شده استفاده نمایید.

با خورشت فسنجان چی بخوریم

می توانید خورش فسنجان را به همراه سیر ترشی، زیتون پرورده، خیارشور، انواع سالادها، ماست، انواع ترشی ها، سبزی خوردن، ماست و خیار، ماست و اسفناج، پیاز قاچ کرده، ترشی آلبالو، فلفل سبز شیرین و … میل کنید.

کدو حلوایی در خورش فسنجان

بسیاری از افراد فسنجان را در فصل پاییز با کدو حلوایی می پزند. این ترکیب برای دوستداران فسنجان شیرین مناسب است. با استفاده از کدو حلوایی، خورش فسنجان شما لعاب دار تر و خوش طعم تر می شود.

اگر رب انار فسنجان زیاد شد چه کنیم

اگر به فسنجان رب انار زیادی اضافه کرده اید، طعم خورشت را با ریختن شکر و آب متعادل تر کنید. همچنین می توانید سیب زمینی شیرین را پوست گرفته و قاچ کنید سپس درون قابلمه بیاندازید. سیب زمینی ها را پس از حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه از قابلمه خارج کنید.

جایگزین گردو در فسنجان

به جای گردو می توانید از مغزهای دیگر مثل پسته هم استفاده کنید. همچنین می توانید از مقدار گردو فسنجان کم کنید و به جایش از سیب، کدو حلوایی، هویج یا آرد تفت داده شده استفاده کنید. با این روش هم خورش فسنجان به صرفه تری خواهید داشت و هم چربی فسنجان کاهش پیدا می کنه و سالم تر میشه.

رب انار فسنجون کی بریزیم

توصیه می شود رب انار را در اواخر پخت و زمانی که خورش شروع به روغن اندازی کرد اضافه کنید. به همراه رب انار می توانید نمک یا شکر را هم به فسنجان بیافزایید.

روغن انداختن خورش فسنجان

اگر دوست دارید خورشت تان روغن بیاندازد با سایت الانت همراه باشید. برای این منظور به چند تکه یخ کوچک نیاز دارید. در اواخر پخت تکه های یخ را بیافزایید تا به خورش شوک وارد شده و روغن بیاندازد. یکی از نکاتی که باید درباره خورش فسنجان به خاطر داشته باشید این است که هر زمان که خواستید بهش آب اضافه کنید، از آب کاملا سرد استفاده کنید. با این روش فسنجان شما جا افتاده تر شده و روغن می اندازد.

برای غلیظ شدن فسنجون

برای غلیظ شدن فسنجون در مقدار آب دقت کنید. اضافه کردن مقدار زیادی آب به خورشت موجب آبکی شدن آن می شود. اگر خورشت آبکی شده است نگران نباشید گوشت ها را خارج کنید و درب قابلمه را بردارید سپس صبر کنید تا خورشت بر روی حرارت گاز بجوشد و آب اضافی اش تبخیر شود، در پایان گوشت ها را به طور مجدد به خورش بیافزایید.

طرز تهیه فسنجون برای دو نفر

اگر نمی دانید مقدار مواد فسنجان برای ۲ نفر چه قدر است با الانت همراه باشید. برای فسنجان دونفره به ۱ عدد پیاز، ۱۲۰ گرم گردو آسیاب و چرخ شده، ۲ تکه مرغ، ۴ لیوان آب سرد، ۱/۵ قاشق غذاخوری رب انار، نصف قاشق شکر و ادویه هایی مثل زردچوبه، دارچین، فلفل سیاه و نمک نیاز دارید. پیاز را به شکل نگینی برش دهید یا به وسیله رنده ریز کنید سپس درون قابلمه ریخته و با روغن تفت بدهید. زمانی که پیاز سبک شد، زردچوبه را بیافزایید و خوب با پیاز مخلوط کنید. گردو را آسیاب کرده سپس به محتویات قابلمه بیافزایید. گردو را حدود ۵ دقیقه با شعله کم گاز تفت بدهید زیرا ممکن است بسوزد و طعم خورشت را خراب کند. ۱ لیوان آب سرد به قابلمه اضافه کنید و بروید سراغ مرغ ها. تابه ای بر روی شعله گاز قرار دهید، درون تابه روغن ریخته و صبر کنید تا داغ شود سپس تکه های مرغ را درون تابه قرار داده و سرخ کنید تا در حین پخت درون خورش وا نروند. حال مرغ های سرخ شده را با چوب دارچین، نصف لیوان آب سرد، رب انار و شکر به قابلمه اصلی منتقل کنید. در این مرحله، هر نیم ساعت یک بار مقداری آب سرد به قابلمه بیافزایید. توصیه می شود نمک و فلفل خورش را در اواخر پخت اضافه کنید.

سالاد مناسب با خورش فسنجان

خورشت فسنجان طبع نسبتا گرمی دارد و می توانید آن را به همراه سالاد کاهو، سالاد شیرازی، سالاد اندونزی، سالاد انار، سالاد کلم و سالاد سبز میل کنید.

ریختن سیب زمینی در فسنجان

از سیب زمینی برای لعاب‌ بیشتر استفاده می شود. بهتر است سیب زمینی را به شکل ریز رنده کنید سپس به فسنجان بیافزایید.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۶۳۳۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان