//
کدخبر: ۳۱۵۴۵ //

مرگ مادر باردار با بیماری تب کنگو در حال بررسی

تاکنون موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در کهگیلویه و بویراحمد مشاهده نشده اما این در حالی است که طی روزهای اخیر برخی با شایعه سازی جو روانی جامعه را ناآرام کرده اند.


مرگ مادر باردار با بیماری تب کنگو در حال بررسی
به گزارش فرتاک نیوز،

 کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان هایی است که با داشتن درصد قابل توجه دام و احشام می تواند به عنوان یک منطقه مهم در رابطه شیوع با تب کریمه کنگو تلقی شود.

توجه به مدیریت و آگاه سازی در  روستاهایی که امرار معاش مردمانش با تکیه بر  دامپروری می گذرد در مدت شیوع تب کریمه کنگو در کشور بسیار مهم است.

تب کریمه کنگو با شروع فصل بهار و تابستان نمود پیدا کرده و در چند سال اخیر نیز در کشور مشاهده شده است.

لزوم عدم تهیه گوشت از مکانهای غیرمجاز

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این باره می گوید: هیچگونه موردی از تب کریمه کنگو در استان مشاهده نشده است اما پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی در این رابطه کاملا لازم است.

عبدالله بهنمش تاکید کرد: در برخی مکان های  غیر مجاز و غیر بهداشتی گوشت دام عرضه می شود که این مسئله احتمال بروز این بیماری را افزایش می دهد که پیگیری و پیشگیری در این حوزه نیز لازم است.

بهمنش از مردم درخواست کرد که از خرید گوشت دام  از جایگاه ها و مکان  غیر مجاز خودداری کنند و به اطلاعیه های  بهداشتی در این زمینه عمل کرده و گوشت را حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگه داری کرده و فریز کنند.

مرگ مادر باردار و گمانه زنی های رسانه ها

اما در روز پنجشنبه گذشته با مرگ مادر باردار ۱۹ساله در بخش چاروسای قلعه رئیسی شهرستان کهگیلویه، برخی رسانه ها از احتمال مرگ این مادر باردار بر اثر بیماری تب کنگو خبر دادند.

این مادر باردار در  تاریخ ۱۰ خرداد ۹۶ با علائم تب، سردرد و خونریزی از بینی به مرکز بهداشتی درمانی قلعه رئیسی مراجعه کرد و توسط پزشک و مامای مرکز معاینه شده و اقدامات اولیه پزشکی مورد نیاز را دریافت کرد.

 این بیمار به تشخیص پزشک معالج  برای فرآیند تکمیلی درمانی به بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت اعزام می شود و در آنجا نیز تیم پزشکی شرایط این مادر باردار را مورد بررسی دقیق قرار داده و اقدامات درمانی لازم را انجام می دهند.

با توجه به شرایط خاص بیمار، نوازد وی در بیمارستان دهدشت به سلامت متولد می شود  و نظر به ضرورت دریافت خدمات تخصصی بیشتر و با تشکیل جلسه فوری مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی استان و علی رغم تلاش تیم پزشکی از سطح اول تا بیمارستان و همچنین متخصص زنان و زایمان بیمارستان، برای نجات جان مادر  از طریق آمبولانس هوایی به همراه پزشک متخصص زنان به یکی از بیمارستان های شیراز اعزام و متاسفانه  علی رغم تلاش های صورت گرفته فوت می شود.

ذکر این نکته ضروری است که نمونه گیری های لازم در زمینه تشخیص ابتلاء بیمار به تب کریمه کنگو صورت گرفته و پس از اعلام نظر نهایی به اطلاع مردم می رسد.

دانشگاه علوم پزشکی تکذیب کرد

با این حال پس از مرگ این مادر باردار شایعات زیادی مبنی بر شیوع این بیماری در استان در شبکه های اجتماعی پخش شد که در نهایت دانشگاه علوم پزشکی با صدور اطلاعیه ای همه این شایعات را تکذیب کرد و به مردم اطمینان خاطر داد که هیج موردی تاکنون وجود نداشته و آمادگی کامل درمانی در این زمینه در سطح استان وجود دارد.

بیماری تب کریمه کنگو از طریق گزش کنه آلوده به ویروس این بیماری که معمولا روی بدن دام‌های بیمار زندگی می‌کند و نیز از طریق تماس با خون و ترشحات بدن دام‌های بیمار به خصوص هنگام ذبح به انسان منتقل می‌شود.

افرادی که با دام زنده یا ذبح دام سر و کار دارند و  در زمینه فرآوری گوشت کار می‌کنند و با گوشت خام تماس دارند (مانند قصاب‌ها، کارکنان کشتارگاه‌ها یا مراکز تولید فرآورده‌های گوشتی) ‌بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو هستند.

تاکنون ۳۱ نفر در کشور به  بیماری تب کریمه کنگو  مبتلا شده‌اند و سه نفر (در کرمانشاه، بندرعباس و اصفهان) جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند، که این میزان رشد نگران کننده ای نسبت به سالهای قبل را نشان نمی دهد.

مردم باید به شایعات و اخبار نادرست و نگران کننده درباره این بیماری توجه نکنند  و در مقابل که باید  به هشدارها و توصیه‌های بهداشتی سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت توجه داشته باشند.

گوشت خام حتما باید  پس از ذبح بهداشتی  که زیر نظر دامپزشکی انجام می شود. حداقل ۲۴ ساعت در یخچال بماند و  در این صورت امکان انتقال بیماری از طریق گوشت  به انسان از بین می‌رود و  گوشت پخته شده خطری ندارد و امکان انتقال بیماری از آن وجود ندارد.

اگر  افرادی علائمی  مانند تب یا خونریزی بعد از تماس با دام داشته باشند باید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند و در صورت تشخیص و درمان به موقع با توجه به تامین دارو و وجود امکانات درمانی در سراسر کشور افراد مبتلا کاملا درمان می‌شوند.

 

منبع: جام نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۵۴۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان