//
کدخبر: ۱۱۰۱۸۲ //

مشکل کم آبی دشتستان بوشهر بزودی برطرف می شود

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: همه مسئولان مرتبط در کشور و استان بوشهر حل تنش آبی دشتستان و شهر برازجان مرکز این شهرستان را در اولویت کاری خود قرار داده اند و این مشکل بزودی برطرف می شود.

 مشکل کم آبی دشتستان بوشهر بزودی برطرف می شود
به گزارش فرتاک نیوز،

محمد باقر سعادت  افزود : از صبر، متانت و نجابت مردم شهرستان دشتستان که 50 روز است دچار بحران بی آبی هستند، تشکر می کنم.

وی اظهار داشت : انتظار می رود با تلاش مسئولان و صبوری مردم بتوانیم مشکل و تنش آبی حاکم بر شهرستان دشتستان را پشت سر بگذاریم.

سعادت اضافه کرد : پیگیری های لازم توسط وزارت کشور، نیرو و اطلاعات و نشست های متعددی در استان بوشهر و شهرستان دشتستان با حضور معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور برگزار شده که با توجه به تصمیم های گرفته شده انتظار می رود مردم این شهرستان بزودی نتایج آن را ببینند.

وی در باره علت کاهش آب ورودی به شهرستان دشتستان گفت: ورودی آب از سمت شهرستان کازرون استان فارس به علت خشک شدن چشمه ساسان کاهش یافته است.

سعادت یادآور شد: همچنین برداشت های غیرقانونی به وسیله پمپ های غیرمجاز از رودخانه شاپور از جمله دیگر علت های بروز این تنش آبی در شهرستان دشتستان است.

وی بیان کرد : هر چند روز گذشته اقدامات خوبی برای جمع آوری پمپ های غیرمجاز که همراه با تلخی هایی بود نیز انجام شد، انتظار می رود مشکل بی آبی شهرستان دشتستان بزودی برطرف شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر پیش از این گفته بود: خشکسالی های پی در پی و کاهش 52هزار مترمکعبی خط آبرسانی تاسیسات بوشیکان کازرون به دشتستان مشکل تامین آب را مضاعف کرده که نهادینه کردن فرهنگ مدیریت مصرف آب ضروری است.

مجید خورشیدی در نشست هم اندیشی درباره مشکل کم آبی شهرستان دشتستان افزود: مسئولان استان بوشهر فروردین امسال برای جلوگیری از بروز برخی مشکلات و تامین آب مورد نیاز مردم استان در قالب طرح نکاشت حقابه را به کشاورزان کازرون نقدی پرداخت کردند.

وی اضافه کرد: ولی بدلایلی از جمله کاهش 56 درصدی بارندگی دراستان فارس و کاهش آب رودخانه ها مشکلاتی برای ورودی آب به استان بوشهر پیش آمد که توزیع آن را با مشکل جدی مواجه کرده است.

فرماندار دشتستان نیز گفت: باتوجه به اینکه 90 درصد آب استان بوشهر از استان های همجوار تامین می شود دشتستان نیز مانند دیگر شهرستان های استان بویژه در فصل گرما و به دلایل کم بارشی با مشکلاتی مواجه است.

ارسلان زارع افزود: یکی از منابع تامین آب دشتستان رودخانه شاپور دالکی است و بر اساس تعهدات وزارت نیرو سهمیه این شهرستان از این منبع 400 لیتر در ثانیه است که کاهش ناگهانی 60 درصدی دبی رودخانه شاپور مشکل بزرگی ایجاد کرد.

وی یادآورشد: با این تفسیر میزان 80 هزار مترمکعب آبی که روزانه شهرستان دشتستان دریافت می کرد به 28 هزار متر مکعب کاهش یافته است .

فرماندار دشتستان گفت: کاهش ورودی آب به این شهرستان از سویی، تخصیص نیافتن اعتبارات لازم برنامه حفاری، کرایه و کف شکنی چاه های موجود را به تعویق انداخت و تامین ما به التفاوت 80 هزار متر مکعبی، بسیار سخت شد.

وی ادامه داد : در کنار این مشکلات افزایش انشعاب های غیر مجاز وگسترش حاشیه های شهرنشینی ،مشکلات را دو برابر کرد که باید یک عزم همگانی برای حل این مشکل تا عبور از وضعیت موجود اقدام های لازم انجام شود.

زارع گفت: همه دستگاه های در تلاش هستند با استفاده از چاه های موجود و افزایش سهمیه ورودی آب این مشکل به حداقل برسد.

قطعی چند روزه آب در ماه جاری در دشتستان باعث تجمع های اعتراضی مردم شهر برازجان مرکز این شهرستان شد.

روز پنجشنبه هفته گذشته در جریان جمع آوری پمپ های آب غیر مجاز از رودخانه شاپور در شهرستان کازرون استان فارس یک تن جان خود را از دست داد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۰۱۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان