//
کدخبر: ۶۲۶۱۷ //

میزبانی خوب پایتخت گردشگری آسیا

سال 2018 برای گردشگری استان همدان بسیار مهم است.

میزبانی خوب پایتخت گردشگری آسیا
به گزارش فرتاک نیوز،

انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 و میزبانی نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری دو رویداد مهمی است که سال آینده در همدان برگزار می شود یکی ازنقاط گردشگرپذیر همدان محوطه گنجنامه است و دراین برنامه‌ها نیز نقش مهمی خواهد داشت اما مشکلاتی مانند ساماندهی قلیان‌فروشان و دستفروشان مباحثی است که ممکن است حل نشدن آن به این میزبانی آسیب بزند

 

حسین زندی با اشاره به تاثیر شرایط آب و هوایی بر کتیبه های تاریخی گنجنامه می گوید: بیش از دوهزار سال این کتیبه ها در معرض سرما و گرما بوده و آسیب ندیده امروز هم مشکل کتیبه ها آسیب دیدن از شرایط آب و هوایی نیست البته باید توجه داشت مهمترین آثار این منطقه کتیبه ها هستند و باید از آنها به درستی محافظت شود. امروز مساله ای که در محوطه گنجنامه با آن روبه رو هستیم پدیده دستفروشی و قلیان فروشی است.

 

او ادامه می دهد: پدیده دستفروشی در شهرهمدان  بسیار فراگیر است اما یکی از نقاط خارج از بافت شهری که درسیطره دستفروشان است منطقه تاریخی، طبیعی گنجنامه است. مسئولیت ساماندهی چنین مشاغلی برعهده مجموعه مدیریت شهری است اما شهرداری ها اراده ای برای ساماندهی این پدیده ندارند و برنامه ای نیز برای ساماندهی از سوی نهادهی شهری دیده نمی شود گاهی به قوه قهریه رجوع می کنند و سعی در حذف آنها دارند که درست نیست  و گاهی با آنان مدارا می کنند برای بهبود وضعیت گنجنامه باید دستفروشان را ساماندهی کنند.

 

این فعال حوزه میراث فرهنگی در همدان می گوید: استان میزبان گردشگران بسیاری است و منطقه گنجنامه نیز یکی از نقاط پربازدید به شمار می آید اما گردشگران پیش از این که موفق به بازدید از جاذبه های این منطقه شوند با استقبال و برخورد قلیان فروشان و دستفروشان مواجه می شوند و همه زیبایی های استان را در سایه دود قلیان فراموش می کنند. محوطه ای که یکی از نمادهای مهم گردشگری استان است به مرورجای خود را به قلیان می دهد.  

 

او در ادامه می گوید: مهم‌ترین برنامه گردشگری برای سال 2018  که در دستور کار مدیران این حوزه قرار گرفته،  دو رویداد بزرگ و بین‌المللی گردشگری است. یکی انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 و دیگری میزبانی نشست اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری است که در آبان‌ماه سال آینده برگزار خواهد شد. قطعا در هر دو رویداد گنجنامه از نقاط اصلی میزبانی این میهمانان است به ویژه زیرساخت هایی مانند خدمات اقامتی این مجموعه می تواند در اختیار این دوبرنامه قرار گیرد.  

 

زندی می گوید:  پیش از برگزاری این دو رویداد مهم بهتر است دستفروشان ساماندهی شوند .برای ساماندهی دستفروشان نباید با رویکرد حذف وارد شد البته قلیان فروشی باید از این منطقه جمع آوری شود. اما مدیران شهری می توانند با در نظر گرفتن فضایی برای ساماندهی و اسکان موقت چنین مشاغلی از آسیب های احتمالی جلوگیری کنند و با شناسنامه دار کردن افراد دستفروش مانع بروز برخوردهای آسیب زا به ویژه در مناطق گردشگر پذیر باشند.

 

او می افزاید: مسلما اگر دستفروشان شناسایی و شناسنامه دار شوند، آموزش ببینند و درفضا و بازارچه موقتی به دور از کتیبه ها و آبشار گنجنامه ساماندهی شوند نه تنها گردشگری استان کمتر دچار چالش می شود بلکه چهره زیباتری از استان برای گردشگران نمود پیدا می کند.

 

او با ارایه پیشنهادی ادامه می دهد: معمولا دستفروشی در شرایطی رواج پیدا می کند که فضای مناسب برای عرضه کالا وجود نداشته باشد به نظرم مناسب ترین فضای فروشگاهی برای فروش اقلام، غرفه‌هایی است که در مجموعه دهکده توریستی گنجنامه ساخته شده است. بهتر است کل  خدمات فروشگاهی در این نقطه متمرکز شود تا ضمن نظارت درست به فروش کالاها از قلیان فروشی و رفتار نامناسب جلو گیری شود.

 

محسن عباسی فرد

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۲۶۱۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان