//
کدخبر: ۶۰۹۱۱ //
تهرانگردی

معرفی پل طبیعت تهران

پل ها همیشه با شخصیت وجودی ایرانیان ارتباط مستقیم داشته اند. اصفهان، یکی از مهم ترین شهرهای توریستی ایران که زمانی پایتخت هم بوده است، دو مورد از زیباترین پل های ایران را از قرن ۱۶ عهد صفهویان در خود جای داده است. در دیگر نقاط ایران نیز پل های زیبایی را می توانید ببینید که نشان از مهم بودن معماری این بنا دارند. پس تعجبی ندارد که تکنولوژی امروزه به گونه ای پیش برود که این سازه مهم در ایران دوباره به گونه‌ی نو و مدرنی شکل بگیرد.

معرفی پل طبیعت تهران
به گزارش فرتاک نیوز،

پل طبیعت که در نوع خودش بزرگ ترین پل خاورمیانه است توسط یک خانم معمار جوان به نام لیلا عراقیان طراحی شد. او این پل را زمانی طراحی کرد که قصد داشت در مسابقه ای شرکت کند که برای متصل کردن دو پارک که توسط یک بزرگراه از هم جدا شده بوند، نقشه ای باید طراحی می شد.

 

ساخت این پل چهار سال به طول انجامید و سرانجام در سال ۲۰۱۴ به بهره برداری رسید. پل طبیعت به سرعت در میان مردم محل محبوبی برای گذراندن اوقات فراغت گشت. عراقیان، طراح جوان این پل می گوید: “من نمی خواستم که پل طبیعت فقط یک مسیری باشد که دو پارک را به هم وصل می کند، من تمایل داشتم که این پل جایی باشد که مردم در آن جا توقف کنند، از منظره لذت ببرند و وقت بگذارنند، نه این که تنها از آن رد شوند”.

02-34

پل طبیعت با ساختاری منحنی ۲۷۰ متری روی سه ستون بزرگ ساخته شده، دارای ورودی های گسترده، مسیرهای متعدد و سه طبقه رستوران و کافه و مناطق نشیمن است. این پل در میان برندگان جوایز Architizer A+، یک رقابت معماری جهانی که در نیویورک برگزار می گردد، دیده می شود.

 

پل طبیعت با الهام از دو پل معروف اصفهان، سی و سه پل و خواجو، که جایی برای گردهم آمدن مردم، شعر خوانی و چای خانه های سنتی است، ساخته شده است. عراقیان گفته است که در ابتدا او اعتماد به نفس زیادی نداشته است و مطمئن نبوده که این هنر مدرن و ظاهر متفاوت در میان مردم محبوب شود. اما حالا که او روی سازه ای قدم بر می دارد که زمانی تنها یک ایده خام بوده می تواند به این دست آورد بسیار ارزشمند، افتخار کند.

04-31

او می گوید: “عادت داشتم که بگویم این فقط یک طرح روی کاغذ است. هرگز باورم نمی شد که زمانی می رسد که این پل واقعا ساخته خواهد شد. حالا وقتی که به این جا می آیم و مردم را می بینم که از آن لذت می برند، روی نیمکت های آن نشسته اند و یا با خوشحالی روی پل قدم می زنند، بسیار حس خوبی به من دست می دهد. تمام این ها برای آینده من با اعتماد به نفس بیشتری مرا همراهی می کند اما به هر حال من فکر می کنم این پل از جمله چیزهایی است که هرکس تنها یک بار شانس انجام دادنش را در طول زندگی دارد.”. لیلا عراقیان در دانشگاه شهید بهشتی تهران، در رشته معماری تحصیل کرده است.

 

ساختار پل طبیعت

پل طبیعت حدود ۲۷۰ متر طول دارد و دارای یک کانال سه بعدی با دو سطح مستمر است که در سه ستون درختی شکل قرار دارد. دو سطح در بالای ستون های اصلی تشکیل شده اند که زمینه پل را تشکیل می دهند. تمام سطوح‌ها توسط پله ها و رمپ های چندگانه به یکدیگر متصل می شوند، مسیرهای متعددی در سراسر پل فراهم شده تا از هر سطح به سطح دیگر برسند. هر چند که پل ها معمولا به عنوان پروژه های ساختمانی در نظر گرفته می شوند، در اینجا رویکرد معماری بیشتر به چشم می آید.

03-31

پل طبیعت بر اساس ۵ ایده اصلی بنا شده است:

۱- به جای متصل کردن یک نقطه از پارک به یک نقطه خاص از پارک روبرو، طراحی طوری صورت گرفت که چندین قسمت از دو پارک به یکدیگر متصل شوند. پل ۶۰ متر در ورودی غربی گسترش یافته و یک مسیر در همان سطح پارک ایجاد می کند؛ این باعث می شود تا به نظر نرسد که پارک به پایان می رسد و پل شروع می شود. مسیرهای متعدد در هر دو طرف و ورودی هر دو سطح وجود دارد که پل را به دیگر نقاط مهم هر دو پارک متصل می کند.

 

۲- پل جایی برای عبور کردن نیست، بلکه محلی برای ماندن است.  کافه گالری و رستوران هایی در سطح پایینی پل قرار دارند. به علاوه نیمکت ها و فضاهای نشمین زیادی در قسمت های مختلف پل بنا شده تا افرادی که از این پل بازدید می کنند بتوانند تا هر زمان که بخواهند در آن جا مانده و از منظره ای که در هیچ جای دیگری پیدا نخواهند کرد، لذت ببرند.

 

۳- برای جلوگیری از یک مسیر ثابت که بیشتر برای حرکت به جلو طراحی می شود، این پل با طرح منحنی آن، تغییر در عرض و شیب های جزئی در سطوح مختلف، احساسی به افراد می دهد که بخواهند به نقطه های مختلف آن رفته و از چشم اندازهای متنوع آن دیدن کنند.

 

۴- از آن جایی که در هر دو طرف پل طبیعت پارک هایی پر از درخت وجود دارد، لوکیشن پل به گونه ای انتخاب شد که کمترین درخت ها را داشته باشد تا از قطع شدن آن ها جلوگیری شود.

 

۵- عمق ساختار به اندازه کافی بزرگ است تا آن را به عنوان یک فضای معماری شکل دهد.  کانال ۳ بعدی خود ساختار این پل باعث شده که یک فضای معماری فراهم شود. سطح پایین تر به همین صورت به وجود آمد که باعث می شود پل در شرایط بارانی و بسیار آفتابی نیز مورد استفاده قرار گیرد، همچنین تغییرات در عرض و ارتفاع کانال یک شکل پویای منحنی دوگانه را فراهم می کند.

 

طراحی ساختاری و معماری پل طبیت از پاییز سال ۲۰۰۹ تا پاییز سال ۲۰۱۰ با طرح لیلا عراقیان و با همکاری تیم های معماری و عمرانی بسیار خوبی انجام شد و ساخت آن از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ به طول انجامید. پل طبیعت در مهرماه ۲۰۱۴ به عنوان نماد سوم تهران افتتاح شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۰۹۱۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان