//
کدخبر: ۴۴۱۰۱۸ //

همه چیز در مورد کویر مصر: سرزمین شن های طلایی

کافی است کمی اهل ماجراجویی در دل طبیعت و سفر به مناطق طبیعی باشید تا نام کویر مصر را شنیده باشید.

همه چیز در مورد کویر مصر: سرزمین شن های طلایی
به گزارش فرتاک نیوز،

کویر مصر از آن مقاصد طبیعت‌گردی است که نه تنها در میان گردشگران داخلی بلکه در میان گردشگرانی که به ایرانگردی می‌آیند هم شهرت فراوانی دارد.

این بار قرار است با هم سفری داشته باشیم به این کویر با شنزارهای طلایی وصف‌ناپذیرش که همه گردشگران به ویژه علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی را مجذوب خودکرده است، پس با ما همراه شوید تا همه چیز از جذابیت‌های سفر به این کویر گرفته تا بهترین زمان سفر به آن و مکان قرارگیری یا چگونگی دسترسی به کویر مصر را بررسی کنیم.

آشنایی با کویر مصر: مقصد اصلی بوم‌گردی در ایران

کویر مصر یک گزینه ایدئال برای طبیعت‌گردی است که در حوالی شهر اصفهان و در نزدیکی روستایی با قدمت بیش از ۱۰۰ سال قرار دارد. دلیل نام‌گذاری این کویر به کویر مصر نیز این است که یکی از اهالی روستا که مسئول حفر چاه و آبرسانی به روستاییان بود این نام را برای روستا انتخاب کرد و از آن به بعد منطقه کویری که در مجاورت این روستا قرار داشت نیز به همین نام شناخته شد. این منطقه تا مساحتی نزدیک به ۷۷۶۰۰ کیلومترمربع امتداد دارد و طبیعتی بکر و منحصربه‌فرد را دربر گرفته است که زیبایی وصف‌ناپذیری دارد. از گردشگرانی که برای کویرگردی راهی این منطقه می‌شوند در روستای نزدیک به کویر و با سبک و سیاق سنتی میزبانی می‌شود و ازاین‌رو به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین قطب‌های گردشگری بوم‌گردی در ایران شناخته می‌شود و سال‌ها است که در میان گردشگران و طبیعت‌گردان داخلی و خارجی کشور شهرت دارد.

کویر مصر کجا است؟

کویر مصر در شهرستان خور و بیابانک و در روستایی به همین نام از توابع اصفهان قرار دارد و اغلب گردشگران شهرهایی به جز اصفهان برای رسیدن به این کویر بی‌پایان اقدام به خرید بلیط هواپیما به مقصد اصفهان می‌کنند و بعد از آنجا یا به‌صورت انفرادی و یا با تورهای کویرگردی به آن سفر می‌کنند.

تفریح و طبیعت گردی در کویر مصر

کویر مصر یک دشت وسیع را دربرگرفته است که چشم‌اندازهای کویری کم‌نظیرش ساعت‌ها بیننده را مجذوب می‌کند. در این کویر تا چشم کار می‌کند تپه‌های شنی و ماسه‌ای طلایی‌رنگ دیده می‌شود و کوه‌هایی که در نقطه‌ای دورتر از آن قد علم کرده‌اند که همگی سوژه‌های نابی برای عکاسی فراهم می‌کنند. غرق‌شدن در آرامش کویر و رصد ستارگان در شب‌های کویر چیزهایی هستند که گردشگران بیش از هر مورد دیگری در وصف کویرنوردی در کویر مصر از آن یاد می‌کنند. گذشته از همه اینها سافاری به صورت شترسواری و ماشین‌سواری در تلماسه‌های کویر با ماشین‌های مخصوص کویرنوردی از تفریحات نفس‌گیر و هیجان‌انگیزی است که در این کویر می‌توان انجام داد. در نهایت کافه گردی، شب مانی در اقامتگاه‌های بومی و گشت‌وگذار در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستا از خاطرات فراموش‌نشدنی در سفر به کویر مصر است که در تورهای کویر با دوره‌همی‌های شبانه و تماشای دسته‌جمعی آسمان کویر در شب‌ها، حال و هوای خاصی به خود می‌گیرد.

f53d4b7c-ae9b-459d-b518-60696a2dd63a

هزینه‌های سفر به کویر مصر

مدیریت هزینه‌ها و پیش‌بینی بودجه مالی سفر یکی از دغدغه‌های اصلی گردشگران در سفر به هر مقصدی است. این موضوع درباره گردشگرانی که قصد سفر به کویر مصر را دارند نیز صدق می‌کند به ویژه اگر برای بار اول راهی کویرگردی می‌شوند. شاید بتوان گفت اصلی‌ترین و بیشترین هزینه در این سفر مربوط به هزینه بلیط پرواز به اصفهان برای آن دسته از گردشگرانی است که از شهرهای دیگر راهی کویر می‌شوند. حتی این دسته از گردشگران هم می‌توانند با رزرو بلیط چارتر حسابی در هزینه‌های سفرشان صرفه‌جویی کنند. درباره هزینه اقامتگاه‌های کویر هم باید بگوییم همه اقامتگاه‌هایی که در کویر مصر قرار دارند در حقیقت خانه‌های روستایی هستند که به خانه بوم‌گردی تغییر کاربری داده‌اند و هزینه اقامت در آنها بسیار مقرون‌به‌صرفه است. کافه‌ها و محل‌های طبخ غذا هم توسط اهالی روستا راه‌اندازی شده‌اند و هزینه چندانی ندارند؛ بنابراین روی‌هم‌رفته کویر مصر جزو کم‌هزینه‌ترین سفرهای داخلی است.

بهترین زمان برای سفر به کویر مصر

بی‌شک انتخاب زمان مناسب برای سفر به کویر مصر اصفهان تأثیر زیادی بر تجربه کویرگردی شما در این منطقه بکر طبیعی دارد. ازآنجاکه این کویر آب‌وهوایی گرم و خشک دارد بهترین موقع برای سفر به آن از اوایل فصل پاییز تا اوایل فصل بهار است. در بازه کویر آب و هوای معتدل و دلنشینی دارد؛ اما بعد از آن رفته‌رفته دمای هوا افزایش پیدا می‌کند و در اواسط تابشتان به اوج خود می‌رسد.

دسترسی به کویر مصر

 گردشگرانی که راهی کویر مصر می‌شوند از نقاط و شهرهای گوناگون کشور هستند و اغلب آنها برای سفر زمینی با خودرو شخصی به کویر مسیر نسبتاً طولانی در پیش خواهند داشت. به‌طوری که حتی ساکنان شهر اصفهان که در نگاه اول به کویر نزدیک هستند هم با ۵ ساعت رانندگی می‌توانند خودشان را به این کویر مصر برسانند. ساکنان پایتخت نیز مسیری ۹ تا ۱۰ ساعته تا کویر مصر پیش رو دارند؛ بنابراین سفر هوایی به اصفهان و برگشت با بلیط هواپیما اصفهان تهران را به شیوه‌های دیگر ترجیح می‌دهند. تورهای زمینی کویر هم چندین ساعت در مسیر خواهند بود؛ اما ازآنجاکه گردشگران در طول مسیر رانندگی نمی‌کنند شیوه‌ آسان‌تری است. در صورت انتخاب شیوه هوایی ابتدا لازم است از اصفهان خودتان را به شهرستان خور و بیابانک برسانید و بعد در مسیر روستای جندق پیش بروید تا جایی که کویر چشم‌نواز مصر به چشم نمایان شود.

a8d28df9-3e40-4af4-8314-fa8bdfca6a93

امکانات کویر مصر

پیش از سفر به کویر مصر بهتر است از امکانات رفاهی که در این کویر وجود دارد اطلاع پیدا کرد تا در صورت نیاز با به همراه بردن وسایل مورد نیاز سفر آسوده‌ای در پیش گرفت. هرچند منطقه اصلی کویر مصر امکاناتی ندارد و گردشگران زمان راهی شدن به آن لازم است وسایل ایمنی و خوراکی‌هایی جهت تهیه میان‌وعده را همراه ببرند. اما در روستای مصر که در نزدیکی کویر قرار دارد تقریباً تمامی امکانات نظیر محل اقامت، فروشگاه مواد خوراکی و سرویس بهداشتی در دسترس است و گردشگران نیز بعد از آنکه حسابی کویرگردی کنند به این روستا خواهند رفت.

تجمع و استقبال گردشگران از سفر به این کویر و تردد آنها به روستای مصر نیز موجب شده است تا در طول این سال‌ها بسیاری از روستاییان به مشاغلی رو بیاورند که خدمات مختلف از جمله اقامت در کویر را به گردشگران عرضه می‌کنند؛ بنابراین در این روستا امکانات ضروری و اولیه سفر کاملاً فراهم است. هرچند سفر انفرادی به کویر مصر هم گزینه مناسبی است؛ اما بااین‌حال اگر با تور سفر کنید می‌توانید از تجربیات پیاپی راهنمای تور بهره‌مند شوید و با امکانات بیشتری که در اختیار می‌گیرید سفر بدون دغدغه‌ای به کویر داشته باشید.

کلام آخر

کویر مصر اصفهان جزو اولین انتخاب‌ها برای طبیعت‌گردی در کویر است و گردشگران زیادی به آن سفر می‌کنند؛ اما از آنجا جنبه‌های مختلف سفر به مقصدی در دل مناطق کویری مرکز ایران برای عده‌ زیادی ناشناخته است. در این مطلب تلاش کردیم تا به طور کاربردی و خلاصه موضوعات اصلی که برای سفر به کویر زیبای مصر نیاز است درباره آن بدانید را بیان کنیم و امیدواریم که مفید واقع شود. 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۱۰۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان