//
کدخبر: ۱۲۳۲۱ //

چگونه بلیت‌ سفرهای نوروزی را تهیه کنیم؟

موجی از مسافرت‌های نوروزی تا چند روز دیگر آغاز می‌شود که می‌توان اطلاعات مرتبط با نحوه خرید بلیت را در این گزارش خواند.

چگونه بلیت‌ سفرهای نوروزی را تهیه کنیم؟

چگونه بلیت تهیه کنیم؟ قیمتشون و..؛ با آغاز تعطیلات نوروزی سال1396 موجی از مسافرت‌های هموطنانمان آغاز می‌شود و به طور حتم اکثر کسانی هستند که قصد سفر در ایام تعطیلات نوروزی را دارند هم اکنون درصدد تهیه بلیت‌های سفر خود هستند. ما نیز به همین بهانه تلاش کرده‌ایم که در اینجا اطلاعات مرتبط با نحوه خرید بلیت و قیمت‌های برخی از شهرهای مهم کشور که استقبال بیشتری می‌شود اختصاص یافته به نوروز96 را در اختیار شما قرار دهیم.

هواپیما

 

حتما شما هم این اصطلاحات بلیط سیستمی و بلیط چارتر رو درباره بلیط هواپیما شنیدید، اما منظور از این اصطلاحات چیست؟ و این بلیط های چه تفاوتی با هم دارند:

بلیط سیستمی هواپیما: قیمت بلیط سیستمی ثابت است و از این به سه دسته تقسیم میشوند.

بزرگتر از 12 سال – بزرگسال (Adualt)

 2تا 12 سال – کودک (Child)

کوچکتر از 2 سال -نوزاد (Infant)

بر اساس این تقسیم بندی ،به دسته 2 تا 12 سال که همان نوزادان هستند،50 درصد تخفیف تعلق می گیرد. قیمت بلیط سیستمی به طور ثابت بوده و قوانین ابطالش از پیش به تصویب سازمان هواپیمایی کشوری رسیده است.

بلیط چارتر هواپیما: گاهی اتفاق می افتد که یک ارگان یا سازمان یا آژانس های هواپیمایی پیش از پرواز صندلی ها را رزرو می کنند. به همین خاطر نیز شرکت های هواپیمایی بر روی این بلیط ها تخفیفاتی به سازمان ها یا آژنس های چارترکننده می دهند. در عوض آژانس چارتر کننده مسئول تکمیل ظرفیت آنهاست. قیمت بلیط چارتر به صورت شناور بوده و در زمان های کم سفر با کاهش نرخ همراه است.

انواع کلاس پروازی

در هواپیما و در ایرلاین های مختلف انواع کلاس پروازی وجود دارد، در زیر به ذکر آن ها پرداخته ایم.

درجه یک: فرست کلاس – first class یا همان F : گران ترین و راحت ترین صندلی های موجود در هواپیما هستند.

درجه تجاری: کلاس تجاری – bisinusse class یا همان C : از کیفیت بالایی برخوردار هستند و معمولا توسط مسافرهای تجاری خریده می شوند.

درجه اقتصادی: کلاس اکونومی – economy class یا همان Y : بیشتر صندلی های هواپیما از این نوع هستند و بیشتر توسط مسافرهایی که سفرهای تفریحی می روند خریده می شوند.

زمان خرید بلیط هواپیما

نکاتی هم درباره زمان خرید بلیط هواپیما هست که کمک می کند که بلیط هواپیما را با قیمت بهتری تهیه کنید. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد رزرو بلیط هواپیما مدتی پیش از سفر است.

بلیط دقیقه نود

مطمئنا شما هم این اصطلاحات را شنیده اید "تور دقیقه نود” ،”تور لحظه آخری” همین عبارت درباره بلیط نیز به کار می رود به عبارتی زمانیکه بلیط های یک شرکت هواپیمایی به فروش نرفته باشد، بعضی ایرلاین ها بلیط ها را با قیمت بسیار پایین به مسافران عرضه می کنند.بنابراین اصطلاح بلیط لحظه آخری بخاطر این موضوع است.

ایرلاین لوکاست

برخی ایرلاین ها بعنوان ایرلاین لوکاست شهرت دارند، از معروفترین ایرلاین های لوکاست میتوان به ایرلاین پگاسوس اشاره کرد. این ایرلاین ها با کاهش هزینه های پذیرایی مسافران و کاهش برخی هزینه های دیگر هزینه بلیط هواپیما را کاهش می دهند.

تخفیف بلیط هواپیما

گاهی اوقات تحت شرایطی میتوان بلیط هواپیما را با قیمت کمتری خریداری کرد، چند مورد از این شرایط در زیر دکر شده است. تمامی افراد زیر با ارائه مدارکی که گفته می شود، می توانند در پروازهای داخلی 50 درصد تخفیف بگیرند:

خانواده های شهدا، اسرا و مفقودان شامل پدر، مادر، همسر و فرزندان (مدارک لازم : معرفی نامه بنیاد شهید و یا تصویر کارت شناسایی از این نهاد.) توجه داشته باشید که  جانبازان جنگ تحمیلی تنها به همراه یک همسفر شامل این تخفیف می شوند.

معلولان (مدارک لازم : معرفی نامه سازمان بهزیستی یا کارت معلولیت معتبر.) فقط فرد معلول شامل این تخفیف می شود نه همراهان.

کارکنان سازمان هواپیمایی کشوری (مدارک لازم : معرفی نامه از سازمان هواپیمایی کشوری.) این تخفیف تنها برای خود کارمند و تنها یک بار در سال ارائه می شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی (مدارک لازم : کارت شناسایی معتبر.) تخفیف نمایندگان تنها در مسیر بین تهران و استان حوزه انتخابیه نماینده اعمال می شود.

حتما شما هم در جریان آزادسازی نرخ بلیط هواپیما قرار دارید، در این طرح قرار شد که شرکت های هواپیمایی با توجه به خدمات و امکاناتی که برای مسافران فراهم می کند و داشتن استاندارهای بین المللی قیمت بلیط هواپیما را تعیین کنند.بعد از مدتی اعتراض هایی صورت گرفت که این طرح باعث افزایش قیمت بلیط هواپیما شده، مسئولین بر این عقیده اند که اینکار فقط باری ایجاد رقابت در میان شرکت های هواپیمایی و دریافت خدمات بهتر توط مشتریان است. ما هم امیدواریم کار نظارت بر این طرح به درستی انجام بشه و دیگه روز به روز شاهد افزایش نرخ بلیط هواپیما نباشیم.

خرید بلیط هواپیما

این روزها به راحتی میتونید برا سفر خود بلیط هواپیما تهیه کنید. از 2 طریق میتوانید بلیط هواپیمای خود را خریداری نمایید.

    خرید بلیط آنلاین

    خرید بلیط حضوری با تلفنی

برای خرید اینترنتی بلیط هواپیما میتوانید به سایت های مختلف مراجه کنید. خیلی سایت ها این امکان رو فراهم کردن که بتونید بلیط سفر داخلیتون رو خودتون تهیه کنید. البته حتما به معتبر بودن سایت ها و آزانس های هواپیمایی ارائه دهنده خرید آنلاین بلیط هواپیما توجه کنید. برای سفرهای خارجی هم که میتوانید با تماس با آژانس های هواپیمایی و ایرلاین های مورد نظر و یا با مراجعه حضوری برای خرید بلیط هواپیما و یا رزرو بلیط هوپیما اقدام نمایید.

شرایط پس دادن بلیط

توجه داشته باشید که معمولا بلیط هایی که از اجاره کننده ها (چارتر کننده ها) خریداری می شود، قابل استرداد نیست. هر چند این موضوع چندان قانونی نیست، ولی اجاره کننده ها بخاطر هزینه هایی که کرده اند، از پس گرفتن بلیط سر باز می زنند.

برای بلیط های سیستمی معمولا با کسر مبلغی از قیمت بلیط با توجه به زمانیکه به پرواز مانده، بقیه مبلغ را به مسافر استرداد می شود. البته ممکن است بخواهید زمان بلیط را تغییر دهید که اینکار هم با پرداخت هزینه هایی امکان پذیر است.

مبلغ خسارت لغو یا تغییر زمان پرواز طبق مقررات سازمان هواپیمایی کشوری بر این اساس محاسبه می شود.

    تا ساعت 12 ظهر سه روز قبل از پرواز پنج درصد

    تا ساعت 12 ظهر روز قبل از پرواز 10 درصد

    تا 30 دقیقه قبل از پرواز 30 درصد

    از 30 دقیقه قبل از پرواز تا بعد از پرواز 50 درصد

 

قیمت بلیط هواپیما

همانطور که گفتیم، اینکه بلیط هواپیما سیستمی باشد یا چارتری را نرخ بلیط تاثیر گذار، البته چیزهای دیگه‌ای هم هستند که قیمت بلیط هواپیما با توجه به آن‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

 

 

قطار

در این گزارش شما را با نحوه خرید اینترنتی بلیط قطارهای مسافربری رجاء آشنا می کنیم:

1 - برای خرید اینترنتی بلیت قطار، عضویت در سامانه خرید بلیت ضروری است.برای ورود به این سامانه می‌توانید آدرس اینترنتی رجا را در مرورگرتان درج نمایید.ابتدا قوانین جاری را مطالعه و سپس تایید را خواهید زد.

۲- پس از ثبت نام، درصورت صحیح بودن پست الکترونیک، لینک فعال سازی برای کاربرارسال می گردد که درپوشه inbox یاspam واردمی گردد باکلیک روی لینک مذکورکاربرفعال گشته و پس از آن باواردکردن نام کاربری و کلمه عبور به سیستم اینترنتی وارد می شود.

۳- قطارهایی که مشخصات بلیت درخواستی کاربر را پوشش می‌دهند لیست می‌شود که کاربر قادر است قطار مورد نظر خود را انتخاب نموده و بر روی دکمه تایید کلیک نماید.

۴- کاربر مشخصات مسافرین را وارد نموده و در صورت ارائه غذا در آن قطار، تعداد غذای درخواستی خود را نیز وارد نموده و بانک مورد نظر جهت خرید را انتخاب می‌نماید.

۵- در پایان و در صورت موفـقیت آمیز بودن عملیات خرید، مشخصات بلیت‌های خریداری شده به کاربر نمایش داده می‌شود.ضمناً این مشخصات به گزارش خریدهای گذشته ارسال می گردد.

 

یادآوری‌های مهم بلیت اینترنتی

-هر فرد روزانه می‌تواند تا سقف 3 میلیون ریال یا 12 فقره بلیت خریداری کند.

-برای دربست کردن کوپه باید از قسمت درخواست‌های ویژه گزینه‌ی "تمایل به دربست" را انتخاب و تایید کنند.

-اطلاعات مربوط به بلیت خریداری شده به پست الکترونیک شما ارسال می‌شود. بنابراین پس از خرید بلیت، حتما آن را بررسی کنید.

-چنانچه هنگام خرید مشکلی ایجاد شد، ابتدا از آخرین خریدها و موجودی حساب گزارشی‌ تهیه کنید و در صورت مغایرت، با شماره تلفن 139 (واحد اطلاع رسانی و ارتباط مشتری) تماس بگیرد.

-در صورت مفقود شدن نسخه فیزیکی بلیت در ساعات اداری به باجه خدمات مسافران ایستگاه راه آهن مراجعه کنید.

-خرید بلیت از طریق کارت‌های عضو شتاب که قابلیت پرداخت اینترنتی (داشتن کد (CVV2) را دارند ممکن می‌باشد، ولی به دلیل عدم امکان برگشت پول در شبکه شتاب در صورت بروز خطا یا استرداد بلیت، بازگرداندن وجه به حساب مشتری امکان پذیر نبوده ولازم است طی تماس با تلفن 139 (مرکز اطلاع رسانی شرکت رجاء) یا نمایندگی‌های فروش نسبت به برگشت وجه مربوطه اقدام لازم صورت گیرد.

استرداد بلیت اینترنتی

در صفحه اول سامانه خرید اینترنتی، با انتخاب گزینه «استرداد و جستجوی بلیت» از پنج گزینه موجود می‌توانید بلیت‌های خریداری شده را استرداد کنید. ابتدا بلیت مورد نظر خود را با درج یکی از موارد «شماره بلیت»، «مشخصات مسافر» یا «تاریخ حرکت» انتخاب کنید.

سپس بلیتی را که قصد استرداد دارید تعیین و کلید استرداد را انتخاب کنید. با انجام این عمل بلیت مورد نظر شما مستردد می‌شود. توجه داشته باشید؛ پیش از استرداد بلیت به پیام‌هایی که در صفحه ابتدایی سامانه نمایش داده می‌شود توجه کنید، فقط قبل از مراجعه شما به یکی از مراکز فروش و تهیه نسخه چاپی بلیت، استرداد اینترنتی بلیت طبق شرایط زیر امکان پذیر است:

-بلیت تا یک ساعت پس از تهیه، با پرداخت کامل بهای آن مستردد می‌شود.

-تا ساعت 12 روز قبل از حرکت قطار 90 درصد بهای بلیت پرداخت می‌شود.

-تا 3 ساعت قبل از حرکت قطار 70 درصد بهای بلیت پرداخت می‌شود.

-از 3 ساعت قبل از حرکت تا لحظه حرکت 50 درصد بهای بلیت پرداخت می‌شود.

-استرداد بلیت پس از حرکت قطار امکان پذیر نیست.

بر اساس اعلام شرکت رجا، این شرکت از 25 اسفند ماه سال جاری تا 15 فروردین سال 96، 61 سفر را برای مسافران نوروزی در نظر گرفته که از این میان، قیمت سفر بر حسب مکان‌های کشور متفاوت در نظر گرفته شده است.

 

همچنین با توجه به تصویب شناورسازی قیمت بلیت قطارهای مسافری، مبالغ این سفرها تا سقف20درصد افزایش یا کاهش خواهد داشت.

اتوبوس

خرید بلیط اتوبوس کاری نیست که دردسر زیادی داشته و یا پیچیده باشد. ما معمولا به یک شرکت مسافربری می رویم، اطلاعات مورد نیاز را می گوییم و بلیط خود را تهیه می کنیم.

مثلا مستقیما به پایانه مسافربری شهر خودمان رفته ایم و برای یکی دو ساعت بعد دنبال اتوبوس مناسبی هستیم. به یکی از شرکت های مسافربری،  سر می زنیم. برای یکی دو ساعت بعد بلیط ندارد. چون ناچار به خرید هستیم، سراغ شرکت مسافربری دیگری می رویم. صف کمی طولانی است، ولی منتظر می مانیم. برای 1 ساعت بعد سرویس خالی دارند! خوشحال می شویم. یک صندلی خالی و آن هم در آخرین ردیف اتوبوس! و سری می زنیم به شرکت های بعدی تا بتوانیم سرویسی را پیدا کنیم که حداقل امکانات برابر با هزینه دریافتی را به ما ارائه بدهد.

با وجود همه اینها، تا کنون با همین روش قدیمی کار را پیش برده ایم.

با توجه به افزایش فروشگاه‌های اینترنتی در کشور، عجیب نیست که بشنویم می‌شود با یک جستجوی ساده، بلیط اتوبوس مورد نظرمان را پیدا کنیم و بخریم.

سامانه سفر 724 یکی از جامع ترین وب سایت هایی است که امکان جستجو در میان شرکت های مسافربری، مشاهده قیمت هر سرویس و خرید کاملا آنلاین را در کنار هم برای مسافران به وجود آورده است.

طی 4 مرحله بسیار ساده، در کم تر از 10 دقیقه بلیط اتوبوس در دستان شماست!

سفر 724 با اکثر شرکت‌های مسافربری کشور همکاری دارد، سرویسهایی مربوط به پایانه های شهرها (ترمینال غرب، ترمینال جنوب، پایانه بیهقی، پایانه تبریز، پایانه اصفهان، پایانه مشهد و ...) و حتی شهرهای کشورهای همسایه (استانبول، آنکارا، ترابزون، ارمنستان، تفلیس، باتومی، باکو، سلمانیه و ...) اتوبوسهای مختلف (مان، مرسدس بنز، ولوو، اسکانیا، داف و...) پیش روی شما قرار میگیرد تا ضمن مقایسه گزینه‌ها با یکدیگر، بهترین، ارزان ترین و مناسب‌ترین سرویس را انتخاب کنید. در سفر 724 نه تنها نوع صندلی (معمولی، وی‌آی‌پی، تخت‌شو و...) به وضوح مشخص شده، بلکه به آسانی می‌توانید جای دلخواه‌تان را انتخاب کنید. در واقع با این قابلیت نیازی نیست که با مهمان‌دار سر انتخاب صندلی چانه بزنید! اکنون با طی مراحل ساده، بلیط خود را تهیه کرده‌اید. حتی نیازی به چاپ بلیط ندارید، فقط کافی است برای سوار شدن به اتوبوس شماره‌ی پیامک‌شده را همراه خودتان داشته باشید.

 

قیمت بلیت سفرهای نوروزی با اتوبوس هم بر اساس آنچه که از سوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری اعلام شده برای بازه زمانی 25 اسفند ماه سال جاری تا 15 فروردین ماه سال آینده انجام خواهد شد و برخلاف سال‌های گذشته قیمت بلیت اتوبوس برای ایام نوروز تغییری نخواهد کرد.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۳۲۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان