//
کدخبر: ۶۴۳۴۳ //

زلزله کرمانشاه به ۹۵ هزار خانه آسیب زد

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: زلزله کرمانشاه به 95 هزار واحد مسکونی آسیب زد ، 570 نفر را کشت و بیش از 12 هزار نفر را مصدوم کرد.

 زلزله کرمانشاه به 95 هزار خانه آسیب زد
به گزارش فرتاک نیوز،

 محمد شکرچی زاده روز چهارشنبه در همایش آموزشی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در اصفهان افزود: برخی شهرهای کشور در حاشیه رودخانه ها استقرار یافته اند که خطر زلزله در آنها وجود دارد.

 

وی کرمانشاه و سرپل ذهاب را مناطق با خطر زلزله زیاد ارزیابی کرد و گفت: باید برای پهنه بندی در این منطقه تجدید نظر صورت گیرد.

 

وی با بیان اینکه حدود 100 سال قبل زلزله ای دراین حد در این منطقه اتفاق افتاد گفت: زلزله اخیر به وسیله 102دستگاه شتاب نگار از مجموع یک هزار و 100 دستگاه در کشور ثبت شد.

 

وی تاکید کرد :باید حرکت و اقدام جدی برای کنترل کیفی مصالح ساختمانی از جمله بتن و میلگرد صورت گیرد ودر صورتی که کیفیت بتن خوب باشد خسارت های کمتری به بار خواهد آمد.

 

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: در زلزله اخیر کرمانشاه مشخص شد که مجموعه مسکن مهر شهید شیرودی به احتمال زیاد روی خاک دستی بنا شده و برخی ترک های روی سطح زمین نشان داد که خاک این منطقه سطح مناسبی نداشته است.

 

وی تصریح کرد: دراین زلزله مشخص شد که دیوارها، میان قاب ها و ستون ها آسیب پذیرترین نقاط ساختمان محسوب می شود و باید وضعیت مسکن مهر در شهرها بررسی شود تا اگر مشکلی وجود دارد اقدام فوری صورت گیرد و نباید منتظر زلزله بنشینیم.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: توجه به شتاب در مهندسی از اهمیت ویژه ای برخورداراست و حدود 20 سال از عمر دستگاه های شتاب نگار در کشور می گذرد که باید در این زمینه هم برای به روز رسانی آن دستگاه ها اقدام شود.

 

وی تصریح کرد: قدرت پیش بینی زلزله را نداریم اما فقط می توانیم پنج ثانیه قبل از وقوع زلزله با توجه به امواجی که وجود دارد سامانه های حیاتی را از مدار خارج کنیم.

 

وی با اشاره به تهیه 2 گزارش مجزا از خسارت زلزله واحدهای مسکونی و بیمارستانی کرمانشاه گفت: در این گزارش که هنوز تکمیل و نهایی نشده به این نتیجه رسیدیم که در مکان یابی مسکن مهر استان کرمانشاه طرح های جامع و تفصیلی رعایت نشده است.

 

وی افزود: در عین حال در زلزله اخیر حدود 50 درصد ساختمان های شهر سرپل ذهاب و حدود 80 درصد ساختمان های اسلام آباد غرب سالم ماند و این نشان می دهد که در همان حدی که مسائل ایمنی رعایت شود پاسخ می گیریم.

 

همایش آموزشی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با حضورمعاونان وزیر, مدیران کل راه و شهرسازی و رئیسان عمران و بهسازی شهری استان ها روز چهارشنبه درهتل عالی قاپوی اصفهان برگزار شد.

 

این سمینار با هدف بررسی وضعیت بحران ها در کشور و چگونگی مقابله با مشکلات حاصل از بلایای طبیعی بویژه زلزله و فرونشست زمین برپا شد.

 

همچنین در این سمینار یک روزه درخصوص آخرین وضعیت کشور در مباحث پدافند غیرعامل بحث و تبادل نظر شد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۴۳۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان