//
کدخبر: ۶۴۱۴۲ //

روزانه ۲۰۰ واحد در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه آواربرداری می‌شود

مدیرکل دفتر بازسازی بنیاد مسکن با اشاره به نصب 1200 کانکس در روستاها و 400 کانکس در شهر سرپل ذهاب، گفت: با این روند که روز به روز هم سرعت می‌گیرد تا قبل از پایان دی ماه کار اسکان موقت به پایان می‌رسد.

روزانه 200 واحد در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه آواربرداری می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

مجید جودی با اشاره به ارزیابی حدود 100 هزار واحد در مناطق زلزله زده، گفت: از این تعداد 35 هزار واحد تخریب شده و یا خسارت آن به حدی است که باید بازسازی مجدد شود.

 

وی افزود: همچنین در ارزیابی صورت گرفته حدود 50 هزار واحد نیاز به تعمیر دارند و بیش از 13 هزار و 500 واحد نیز سالم بوده و مشکل خاصی نداشتند.

 

1200 "کانکس" در مناطق روستایی نصب شده است

جودی تصریح کرد: در روستاها برای اسکان موقت تحویل کانکس درنظر گرفته شده و خانوارهایی که کانکس دریافت می‌کنند کمک بلاعوض اسکان موقت به مبلغ سه میلیون تومان را دریافت نمی‌کنند.

 

وی افزود: برنامه ریزی ما استقرار هشت هزار کانکس در روستاهای مناطق زلزله زده است که انجام این کار به سپاه واگذار شده است.

 

جودی تصریح کرد: در حال حاضر با روند خوبی که سپاه در پیش گرفته چهار هزار سکو برای نصب کانکس احداث شده و 1203 کانکس نیز به طور کامل در مناطق روستایی نصب شده است.

 

مدیرکل دفتر بازسازی بنیاد مسکن کشور افزود: همچنین 1800 کانکس در روستاها توسط خیرین نصب شده است.

 

وی افزود: با ادامه این روند تا پیش از پایان دی ماه یعنی کمتر از یک ماه دیگر کار اسکان موقت در روستاها به پایان می رسد.

 

در شهر سرپل‌ذهاب نصب 2000 "کانکس" و پرداخت 4000 مورد "اجاره‌بها" پیش بینی شده است

مدیرکل دفتر بازسازی بنیاد مسکن کشور افزود: در مورد شهرهای مناطق زلزله زده بحث اسکان موقت تنها در شهر سرپل ذهاب است و در سایر شهرها بصورت موردی مشکل وجود دارد که اجاره بها به آنها پرداخت می‌شود.

 

وی افزود: در شهر سرپل ذهاب نیز بحث اسکان موقت از دو طریق در حال انجام است، یکی بحث نصب کانکس و دیگر بحث پرداخت اجاره بها و برآورد ما این است که با نصب دو هزار کانکس و نیز پرداخت چهار هزار مورد اجاره بها بتوانیم حدود شش هزار خانواری که نیاز به اسکان موقت دارند را در شهر سرپل ذهاب پوشش دهیم.

 

جودی افزود: در حال حاضر 400 کانکس در شهر سرپل ذهاب نصب شده و تلاش داریم عمده خانوارها را به سمت استفاده از اجاره بها سوق دهیم، چون جانمایی کانکس در شهر قدری دشوار است و اجازه نصب آن در معابر عمومی هم وجود ندارد.

 

مدیرکل دفتر بازسازی بنیاد مسکن کشور خاطرنشان کرد: برخی خانوارهای زلزله زده هم هستند که ترجیح می‌دهند کمک اجاره بها را دریافت کرده اما باز هم درچادر بمانند، زیرا سرما در سرپل ذهاب تنها یک ماه دیگر دوام دارد و برخی خانوارها ترجیح می‌دهند که این مدت را نیز در چادر بمانند و کمک اجاره بها را برای اسکان دائم خود هزینه کنند.

 

روزانه 200 واحد آواربرداری می‌شود

جودی با اشاره به آواربرداری 3400 واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی مناطق زلزله زده، گفت: از این تعداد 700 واحد در شهر آواربرداری شده است.

 

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر روزانه بالای 200 واحد در شهرها و روستاهای مناطق زلزله زده آواربرداری می‌شود که حدود 60 تا 70 واحد آن مربوط به شهر است.

 

جودی با بیان اینکه آواربرداری مرحله مستقلی نیست و با سایر مراحل اسکان موقت و دائم پیش می‌رود، گفت: آواربرداری مناطق زلزله زده کار ظریفی است، زیرا زیر آوار وسایل خانوارهای زلزله زده وجود دارد و بخشی از آوار از جمله در و پنجره و حتی بخشی از آجرها برای ساخت ساختمان مجدد به کار می آید و باید جداسازی شود.

 

جودی تاکید کرد: کار آواربرداری در حضور خانوار زلزله زده انجام می‌شود و باید تمام وسایل مورد نیاز خود را از زیر آوار بیرون بکشند، بنابراین کار زمان بر است.

 

وی افزود: در شهر سرپل ذهاب سه هزار واحد نیاز به آواربرداری دارد که 700 مورد آن به پایان رسیده و پیش بینی ما این است ظرف کمتر از یک ماه دیگر کار آواربرداری این واحدها به پایان برسد.

 

جودی تاکید کرد: پیش بینی ما این است که با انجام این اقدامات ظرف کمتر از یک ماه آینده کار اسکان موقت در مناطق زلزله زده به پایان برسد.

 

مردم باید خودشان خانه هایشان را بسازند

وی در ادامه با بیان اینکه مردم باید به این باور برسند که باید خودشان دست به کار شده و کار بازسازی را انجام دهند، گفت: مردم مناطق زلزله انتظار داشتند که دولت خانه های آنها را بسازد، اما باید بدانند که خودشان باید دست به کار شده و خانه های خود را بسازند.

 

وی افزود: اوایل کار بسیار تحت فشار افکار عمومی بودیم که باید کار ساخت و ساز را انجام دهیم، اما باید این ذهنیت ایجاد شود که ساخت و ساز کار دولت نیست و باید خود مردم خانه هایشان را بسازند.

 

6200 مورد "تسهیلات" تعمیری و احداثی به بانک معرفی شده

وی با بیان اینکه در بحث پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات واحدهای تعمیری در اولویت هستند، گفت: در مناطق زلزله زده 50 هزار واحد تعمیری داریم که 25 هزار مورد آن خسارت جزیی دیده و اگر کمک بلاعوض و تسهیلات به این واحدها پرداخت شود 50 هزار خانوار از زندگی زیر چادر رهایی یافته و در خانه های خود مستقر می شوند.

 

جودی تاکید کرد: در همین راستا واحدهای تعمیری در اولویت کار ما هستند که مبلغ کمک بلاعوض آنها دو میلیون تومان و تسهیلات آنها حداکثر 12 میلیون تومان است.

 

وی افزود: در حال حاضر 6120 نفر جهت دریافت تسهیلات تعمیری به بانک معرفی شده و 2101 مورد نیز کمک بلاعوض تعمیری پرداخت کرده ایم.

 

مدیرکل دفتر بازسازی بنیاد مسکن کشور تصریح کرد: در کنار بحث واحدهای تعمیری، رسیدگی به واحدهای احداثی که تخریب آنها جدی بوده و باید مجددا ساخته شوند نیز پیگیری می شود.

 

وی افزود: در بحث موارد احداثی کمک بلاعوض اسکان موقت در روستا سه میلیون و در شهر پنج میلیون تومان است که به خانوارهایی که کانکس دریافت کنند پرداخت نمی‌شود.

 

جودی تصریح کرد: مبلغ کمک بلاعوض اسکان دائم نیز در روستا پنج میلیون و در شهر شش میلیون تومان است که به همه داده می‌شود.

 

مدیرکل دفتر بازسازی بنیاد مسکن کشور افزود: تاکنون در بحث واحدهای احداثی 1151 مورد به بانک جهت دریافت تسهیلات معرفی شده و کمک بلاعوض نیز زمانی به آنها پرداخت می‌شود که کار ساخت ساختمان را شروع کنند تا مطمئن شویم این کمک بلاعوض برای ساخت واحد هزینه می‌شود.

 

وی در ادامه در خصوص انتقاد نمایندگان مجلس از روند کُند توزیع کانکس در شهر و روستا گفت: ما در بحث کانکس با سپاه و ارتش قرار داریم و قرار است سپاه هشت هزار کانکس و ارتش دو هزار کانکس در مناطق زلزله زده نصب کنند.

 

جودی تاکید کرد: این دو نهاد و سایر نهادهای دخیل هریک ظرفیت و توان مشخصی دارند.

 

وی با بیان اینکه کانکس ذخیره شده در کشور وجود نداشت، گفت: متاسفانه ما کانکس ذخیره شده نداشتیم و در حال حاضر کانکس ساخته و بعد نصب می‌شود و این کار زمان بر است.

 

وی افزود: دغدغه نمایندگان استان را بخوبی درک می‌کنیم، اما ما هم نسبت به یک شب کمتر ماندن مردم زیر چادر دغدغه داریم، نه تنها ما بلکه ارتش و سپاه هم دغدغه دارند و همه داریم با تمام توان کار می‌کنیم و بهتر است به جای انتقاد همه در کنار هم باشیم تا کارها سریعتر پیش برود، کمااینکه به همت سپاه کار در روستاها به خوبی پیش میرود.

 

برخی کانکس‌های اهدایی مردم "بی‌کیفیت" هستند

مدیرکل دفتر بازسازی بنیاد مسکن کشور در ادامه درخصوص نصب برخی کانکس های بی کیفیت و خسارت آنها در پی وزرش باد شدید در مناطق زلزله زده گفت: برای نصب کانکس ما با سپاه و ارتش قرارداد داریم که کانکس های آنها بسیار با کیفیت است، به طوری‌که قرار است در مناطق روستایی در آینده به عنوان انبار خانه از آن استفاده شود.

 

وی افزود: در این بین برخی خیرین هستند که با توجه به نیت خیرخواهانه خود تلاش دارند در کوتاهترین زمان ممکن برای مردم مناطق زلزله زده کانکس فراهم کنند، بنابراین از هرجایی که بتوانند کانکس خریداری کنند این کار را انجام می‌دهند.

 

جودی قیمت هر کانکس با کیفیت و مطلوب را بین هفت تا هشت میلیون تومان عنوان کرد و افزود: وقتی یک کانکس به قیمت دو میلیون تومان فروخته می‌شود، قطعا از کیفیت آن زده شده و  شاهدیم با وزش باد تعداد معدودی کانکس دچار آسیب شدند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۴۱۴۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان