//
کدخبر: ۶۳۹۳۸ //

تعمیر واحدهای مسکونی در مناطق زلزله زده اولویت ماست

معاون بنیاد مسکن کشور گفت: پرداخت تسهیلات در شهرستان های زلزله زده شروع شده است و واحدهایی که نیاز به تعمیر دارند در اولویت کار قرار گرفته اند؛ با توجه به کم بودن مقدمات شروع کار در مناطق روستایی نسبت به شهرها، کار احداثی واحدها در این مناطق آغاز شده است.

تعمیر واحدهای مسکونی در مناطق زلزله زده اولویت ماست
به گزارش فرتاک نیوز،

عزیزاله مهدیان در ارتباط با کارشناسی واحدهای مناطق زلزله زده در کرمانشاه بیان کرد: زلزله کرمانشاه یکی از بزرگترین زلزله های دهه اخیر می باشد که حجم خسارت های آن بسیار گسترده است؛ بیش از 1479 روستا و نیز بیش از 6 شهر خسارت دیده اند و 97 هزار واحد در بخش مسکن مناطق زلزله زدهکارشناسی شده است، از این تعداد حدود 35760 واحد خسارت کلی دیده اند و باید از نو احداث شوند و 48406 واحد به تعمیرات نیاز دارند و 12856 واحدخسارت ندیده اند.

 

وی با بیان اینکه کارشناسی مسکن در تمام شهرها و روستاهای مناطق زلزله زده به پایان رسیده است، گفت: اقدامات بازسازی موقت شروع شده است و اسکان موقت زلزله زدگان در حال انجام است؛ برای اسکان موقت روستاها با قرارگاه خاتم الانبیا قراردادی بسته شده است.

 

مهدیان بیان کرد: در شهرها قراردادی با ارتش بسته شده است و بنیاد مسکن نیز در روستاها و شهرها در حال نصب کانکس برای اسکان زلزله زدگان است ضمن اینکه خیرین نیز در شهرها و روستاها به صورت مستقل در حال کمک رسانی هستند.

 

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن با یادآوری این‌ که دولت مصوبه منابع و اعتبارات را داده و وجوه آن را نیز پرداخت کرده است ادامه داد: پرداخت تسهیلات در شهرستان های زلزله زده شروع شده است و واحدهایی که نیاز به تعمیر دارند در اولویت کار قرار گرفته اند؛ با توجه به کم بودن مقدمات شروع کار در مناطق روستایی نسبت به شهرها، کاراحداثی واحدها در این مناطق آغاز شده است.

 

طرح جامع اعتبارات در اسکان موقت زلزله زدگان و مراحل پرداخت آن، برای بازسازی مناطق روستایی و شهری موضوع دیگری بود که مهدیان به آن پرداخت و گفت: اعتبارات پیش بینی شده برای اسکان موقت، به صورت دریافت کانکس و یا اجاره مسکن با پرداخت ماهیانه اجاره بها است که پرداخت مبلغ 3 میلیون تومان برای مناطق روستایی و نیز 5میلیون تومان برای شهرها و به صورت مرحله ای پرداخت خواهد شد.

 

وی درباره اقدامات بنیاد مسکن در وام بلاعوض و نیز وام قرض الحسنه، برای احداث مسکن و یا تعمیر آن در مناطق زلزله زده توضیح داد: مبلغ تسهیلات بلاعوض برای واحدهای احداثی، در شهرها 6میلیون و در روستاها 5 میلیون تومان تعیین شده است که به تمامی خسارت دیدگان با شروع احداث، به تدریج پرداخت خواهد شد.

 

مهدیان ادامه داد: برای واحدهایی که نیاز به تعمیر دارند و خسارت آن‌ها جزئی است یک میلیون وام بلاعوض و 6 میلیون تومان وام قرض الحسنه پرداخت میشود، واحدهایی با حداکثر خسارت 2 میلیون وام بلاعوض و 12 میلیون تومان وام قرض الحسنه دریافت می‌کنند و برای واحدهایی با خسارتی بین دو گروه ذکر شده یک و نیم میلیون وام بلاعوض و 8 میلیون تومان وام قرض الحسنه در نظر گرفته شده است.

 

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور با اشاره به اهدای مصالح بلاعوض در احداث مسکن های مناطق زلزله زده نیز تاکید کرد: بنیاد مستضعفان به ازای هر واحد مسکونی 8 تن سیمان بالغ بر 2میلیون تومان، هدیه کرده است و هزینه حمل آن نیز از کمک های مردمی تامین می شود.

 

وی ادامه داد: به ازای خرید مصالح از کارخانه، هزینه حمل آن نیز محاسبه می شود و به صورت جداگانه نیست اما در بعضی موارد که حمل برخی مصالح تا شهرستان صورت گیرد و تا روستا شامل مبلغ اضافه حمل شود، با کمک بنیاد مسکن پرداخت خواهد شد.

 

مهدیان با بیان احتمال کمبود برخی مصالح در بازار و افزایش نرخ آن گفت: در صورت کمبود برخی مصالح و افزایش قیمت آن، مصالح توسط بنیاد مسکن برای احداث مساکن تامین خواهد شد تا با قیمت یکنواخت عرضه گردد.

 

وی پایان عملیات احداث و بازسازی مناطق زلزله زده را برای مناطق روستایی تا پایان سال دیگر و برای مناطق شهری بین 18 تا 24 ماه دانست و گفت: بازسازی مناطق روستایی بسیار راحت تر از مناطق شهری است اما در مناطق شهری با تعداد بالای واحدها نظیر مسکن مهر، جلب رضایت و توافق ساکنین و نیز بازسازی کامل برای سکونت، مدت زمان بیشتری لازم است.

 

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور اصلی ترین سیاست بنیاد مسکن را مشارکت مردم در بازسازی مساکن شهری و روستایی دانست و گفت: مشارکت مردم در بازسازی امر مهمی است و ما در کنار مردم ضعف ها را پوشش می دهیم و تمام امکانات محلی را به کار خواهیم گرفت تا به اقتصاد و اداره منطقه کمک شود.

 

وی با اشاره به دریافت تسهیلات توسط زلزله زدگان برای بازسازی و احداث مسکن ادامه داد: بعد از کارشناسی، تسهیلات مشخص شده است و واحدها برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده اند و تا زمان دریافت تسهیلات، کار تعمیرات با هزینه خودشان شروع شده است.

 

مهدیان گفت: از تمام مناطق زلزله زده بازدید و تعداد 97022 واحد کارشناسی شده است، احداث 18548 واحد آن در اولویت اول قرار دارند و از این تعداد 6339 واحد شهری و 12209 واحد روستایی هستند؛ در اولویت دوم 17212 واحد قراردارد و خسارت جدی به واحدها وارد شده است اما تخریب کامل نشده اند و قابل تعمیر هستند، این تعداد نیز 2464 واحد شهری و 14748 واحد روستایی را شامل می شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: جام جم آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۳۹۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان