//
کدخبر: ۵۰۴۹ //
نقدی بر برنامه پربیننده و پاکدست سیما که این روزها رنگ و بوی گذشته را ندارد؛

رفتارهای گزینشی فردوسی‌پور در کنداکتور ۹۰/ سیاسی‌کاری روی آنتن زنده سیما ادامه دارد

در ماجرای گفتگو با ظریف که انتظار می رفت مدیران ارشد رسانه ملی و شبکه سه سیما برخوردی متناسب با فردوسی پور داشته باشند اتفاقاتی روی داد که تاسف برانگیز بود. شاید هم همین رفتارهاست که باعث شده مجری برنامه نود همچنان نظرات سیاسی خود را در یک برنامه پربیننده تلویزیونی دیکته کرده و سیاست های اصلی رسانه ملی را زیر پا بگذارد.

رفتارهای گزینشی فردوسی‌پور در کنداکتور ۹۰/ سیاسی‌کاری روی آنتن زنده سیما ادامه دارد

به گزارش فرتاک نیوز، بدون شک امروز پربیننده ترین برنامه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران معطوف به برنامه ای است که دوشنبه شب ها با اجرای عادل فردوسی پور روی آنتن شبکه سوم سیما می رود و سلامت این برنامه که مهمترین عامل در پیشرفت و ماندگاری آن بوده است، موجب شده تا این برنامه هفدهمین سال اجرای خود را نیز پشت سر بگذارد.   

 

برنامه نود در طول سال های گذشته موافقان و مخالفان بسیاری داشته است اما همواره عملکرد نامناسب مخالفان و دفاعیات خوب موافقان موجب شده تا این برنامه در قبال انتقادات نیز مصون مانده و کماکان روند رو به رشد خود را در پیش گیرد. از سوی دیگر نیز در طول سال های گذشته همواره کسانی به عنوان مخالف برنامه نود قد علم کرده اند که یا منافعشان به خطر افتاده و یا این برنامه در جهت اهداف آنها گام برنداشته است.   

 

این روزها اما برنامه نود مخالفان جدیدی پیدا کرده که اتفاقا با ادبیات جدیدی وارد گود شده اند و البته حرف هایشان نیز به حق بیان می شود. دیگر خبری هم از بغض و کینه یا منفعت طلبی نیست و در مقابل رنگ و بوی منافع ملی نیز در انتقادات مطرح شده مشاهده می شود. از سوی دیگر اما آنکه تا به امروز در راستای حق طلبی، صراط خود را مستقیم کرده بود، این بار در ماجراهای جدید به وجود آمده از مسیر گذشته فاصله گرفته است.  

 

از ماجرای گفتگو با ظریف تا ورود به بحث پلاسکو

 

رفتار عجیب عادل فردوسی پور، مجری و تهیه کننده برنامه نود در مصاحبه با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که بدون هماهنگی با مقامات ارشد رسانه ملی بود، تبعات فراوانی را برای این سازمان داشت. حاشیه سازی های گسترده در این خصوص، به گونه ای بود که با واکنش رسانه ملی همراه شد.  

 

اگرچه این گفتگو از این برنامه پخش نشد؛ اما کسی نپرسید که عادل فردوسی پور که مخالف حضور سیاسیون در این برنامه بود، چرا چنین رفتاری داشت و این بر خلاف شعار سال های اخیرش بود. این اتفاق که برخی آن را عیان شدن نگاه سیاسی و رفتار تبعیض آمیز فردوسی پور درباره مسائل کشوری عنوان می کردند، به نوعی ضربه ای برای این برنامه نیز به شمار می رفت که در ماه های اخیر سیر نزولی را در پیش داشته است.  

 

در چنین فضایی که انتظار می رفت مدیران ارشد رسانه ملی و شبکه سه سیما برخوردی متناسب با فردوسی پور داشته باشند؛ اما اتفاقاتی روی داد که تاسف برانگیز بود   .شاید هم همین رفتارهاست که باعث شده مجری برنامه نود همچنان نظرات سیاسی خود را در یک برنامه پربیننده تلویزیونی دیکته کرده و سیاست های اصلی رسانه ملی را زیر پا بگذارد.

 

ورود فردوسی پور به مسایل سیاسی و فرهنگی با سوءاستفاده از مخاطبان ورزشی برنامه در حالی صورت می‌گیرد که بارها خود در حضور مهمانان، از عدم دخالت سیاست در فوتبال سخن به میان آورده و درواقع این امر یکی از شعارهای پرتکرار فردوسی پور است اما تناقض حرف و عمل وی بارها مورد انتقاد مخالفین و موافقین قرار گرفته است. ورای نفوذ مسایل سیاسی و اجتماعی در برنامه نود که به خودی خود با ذات برنامه در تضاد است، نوع برخورد فردوسی پور با این مسایل مهم است. شواهد چند سال اخیر حاکی از نگاه جانبدارانه فردوسی پور به مسایل سیاسی است و این ادعا از مصاحبه با اشخاص و کنایه‌‌های وی قابل اثبات است.

ورود فردوسی پور به مسایل سیاسی و فرهنگی با سوءاستفاده از مخاطبان ورزشی برنامه در حالی صورت می‌گیرد که بارها خود در حضور مهمانان، از عدم دخالت سیاست در فوتبال سخن به میان آورده و درواقع این امر یکی از شعارهای پرتکرار فردوسی پور است اما تناقض حرف و عمل وی بارها مورد انتقاد مخالفین و موافقین قرار گرفته است.

ورای نفوذ مسایل سیاسی و اجتماعی در برنامه نود که به خودی خود با ذات برنامه در تضاد است، نوع برخورد فردوسی پور با این مسایل مهم است. شواهد چند سال اخیر حاکی از نگاه جانبدارانه فردوسی پور به مسایل سیاسی است و این ادعا از مصاحبه با اشخاص و کنایه‌‌های وی قابل اثبات است.

 

 
در جدیدترین اقدام، فردوسی پور بیش از نیم ساعت از زمان برنامه خود را به نقد حادثه پلاسکو و کمبود امکانات آتش نشانی و همچنین کنایه‌‌های وی در خصوص استعفا و مسایلی از این دست بنا نهاد و این در حالی است که در اقدامی مشابه و کمتر از 2 ماه پیش نیز در اقدامی نسبتا مشابه، در حادثه قطار تبریز-مشهد از آنجایی که یک طرف دعوا، دولت بود، فردوسی‌پور هیچ میان‌برنامه‌ای را برای تحلیل و بررسی حادثه در نظر نگرفت.
 
برنامه این هفته نود هم که به گفته خود فردوسی پور به خاطر برگزاری بازی های دو هفته از لیگ برتر در عرض ۸ روز، یکی از شلوغ ترین برنامه ها در این چند سال اخیر بود و فردوسی پور باید دو نود را در یک هفته برگذار می کرد، نزدیک به نیم ساعت از آن را به حادثه پلاسکو اختصاص داد.
 

در پایان گفتنی است که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر نشان داده که در ورزش خط قرمزی ندارد و هر آنچه که برنامه های ورزشی سیما به نمایش می گذارند، بدون کم و کاست روی آنتن می رود. اما باید این سوال را از مسئولان صدا و سیما پرسید که آیا وقت بازنگری مسئولان صدا و سیما در روند اجرای برنامه نود فرانرسیده است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۰۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان