//
کدخبر: ۴۹۸۶۴ //

گام شهرداری تهران برای مردمی شدن مراسم اربعین

معاون اجتماعی شهرداری تهران از تلاش شهرداری برای بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و جذب مشارکت‌های مردمی در مراسم اربعین حسینی خبر داد و افزود: شهرداری تهران در جهت مردمی شدن خدمات اربعین حسینی گام بر می‌دارد.

گام شهرداری تهران برای مردمی شدن مراسم اربعین
به گزارش فرتاک نیوز،

 مجتبی عبداللهی در پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران،‌ ری و تجریش با ارائه گزارشی در خصوص اقدامات صورت گرفته در ستاد اربعین شهرداری تهران، گفت: شهرداری تهران بنا به وظایف محوله از سوی ستاد مرکزی اربعین و محوریت وزارت کشور، با توجه به تجارب به دست آورده ظرف سه سال گذشته برای بهره‌مندی از این رویداد معنوی و فرهنگی در فضای عمومی شهر تهران و کمک‌رسانی و خدمت‌دهی به زائرین و مصوبه شورای شهر تهران اقدام به اجرای برنامه‌هایی در کربلا کرده است.

 

وی افزود: مراسم عظیم اربعین حسینی به عنوان رویدادی بی‌نظیر در عصر ما قلمداد می‌شود که نسخه بی‌بدیلی از سبک زندگی اسلامی را در صحنه عمل به منصه ظهور می‌رساند. رویکرد شهرداری تهران ظرف سه سال گذشته و حضور در مراسم اربعین حسینی تسهیل‌گری و ساماندهی مشارکت مردمی و جذب مشارکت سایر کلان‌شهرهای کشور در ارائه خدمات به زائرین بوده است.

 

معاون اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: با تشکیل کمیته خدمات شهری در ستاد اربعین از شهرداران کلان شهرها دعوت به عمل آمد تا در این مراسم حضور داشته باشند لذا شاهد استقبال شهرداران در این رابطه بودیم و در سال 96 نیز با همین رویکرد در این کمیته و با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و جذب مشارکت‌های مردمی تلاش داریم در مسیر مردمی شدن این خدمات گام برداریم.

 

عبداللهی تصریح کرد: شهرداری تهران در هشت کمیته به عنوان عضو اصلی وظایف مهمی را بر عهده دارد و مسئولیت مستقیم کمیته خدمات شهری نیز بر عهده شهرداری تهران است. مرز مهران با محوریت شهرداری منطقه پنج تهران، مرز شلمچه با محوریت منطقه شش، چزابه با محوریت منطقه چهار و مرز خسروی با محوریت منطقه هفت اداره می‌شود. همچنین مناطق 8، 10، 12 و 14 نیز به عنوان مناطق معین در این مرزها همکاری می‌کنند.

 

وی با اشاره به تشکیل کمیته فرهنگی پایانه‌های چهارگانه مرزی، افزود: امسال در اربعین با شعار «احب‌الله من احب الحسین» برنامه‌های فرهنگی چون رادیو اربعین، حسینیه مدافعان حرم، راهنمای زائر، دروازه قرآن، نجوای شیدایی، رسم حسینی ، خدمات دیگری را برای ارائه به زائرین اباعبدالله‌الحسین (ع) پیش‌بینی کرده‌ایم.

 

معاون اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: برنامه‌هایی نیز در قرارگاه‌های داخل کشور عراق شهرهای کاظمین، سامرا ه اجرا گذاشته خواهد شد. همچنین کمیته‌های ده‌گانه معاونت فرهنگی تشکیل خواهند شد که از سوی کمیته‌های زیباسازی، تبلیغات محیطی عراق، هماهنگی موکب‌ها و فعالیت‌های مردمی، محصولات تبلیغی و فرهنگی، امور نمایشگاه‌ها، راهنمای زائر، روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، ایثارگران و کمیته اربعین تهران فعالیت‌هایی تعریف شده که از طریق خدمات آنها از زائرین اربعین حسینی میزبانی خواهد شد.

 

وی کمیته‌هایی چون نظافت و پاکیزگی، بهداشت و درمان، حمل و نقل، اسکان، ایمنی، پشتیبانی، منابع انسانی و اعزام و بانک شهر را از جمله کمیته‌های زیر نظر معاونت اجتماعی برشمرد و افزود:  ما امسال در چهار پایگاه مرزی و همچنین در نجف، کربلا و مسیر مابین این دو شهر هشت جایگاه ویژه یا به عبارتی هشت بیمارستان صحرایی برپا خواهیم کرد.

 

عبداللهی با بیان اینکه بر اساس درخواست سفیر ایران در سال‌های گذشته مسئولیت حمل و نقل اربعین بر عهده آقای سنندجی بوده است، یادآور شد: سال قبل ما هزار اتوبوس را به عراق بردیم که این فارغ از اتوبوس‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت راه بوده است. کمیته حمل و نقل عهده‌دار انتقال زائرین ظرف سال‌های گذشته بوده و در سال گذشته 2.5 میلیون زائر را از ایران به عراق برده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال سه میلیون زائر در مراسم اربعین شرکت خواهند کرد لذا باید توجه داشت که یک پنجم زائرین از شهر تهران هستند.

 

معاون اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به سوال ریاست شورا در خصوص میزان اعتبارات لازم برای اقدامات شهرداری تهران در مراسم اربعین حسینی، گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر در سه سال گذشته برای این اقدامات پنج میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود و امسال حدود 10 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است. این اقدامات بنا به درخواست دولت و ابلاغیه وزارت کشور و با تصویب شورای اسلامی شهر تهران انجام شده است.

 

وی گفت: شهرداری تهران در چارچوب سیاست‌ها و وظایف واگذار شده از سوی ستاد مرکزی اربعین مستقر در وزارت کشور در دو بخش اجرایی و فرهنگی با 20 کمیته تلاش می‌کند تا به صورت توانمند از این ظرفیت عظیم فرهنگی برای تعمیق مولفه‌های زیست مومنانه در میان شهروندان و زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بهره بگیرد.

 

منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۹۸۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان