//
کدخبر: ۴۴۳۶۴۳ //

کولاک برف و باران شدید در راه ۱۹ استان

سازمان هواشناسی با صدور ۲ هشدار نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۱۳ استان و هجوم امواج بلند به ۳ استان ساحلی خبر داد.

کولاک برف و باران شدید در راه ۱۹ استان
به گزارش فرتاک نیوز،

سازمان هواشناسی درخصوص تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش باران و برف و وزش باد هشدار نارنجی صادر کرد.

بر اساس این هشدار استان‌های زیر در روزهای اعلام‌شده دچار مخاطره جوی خواهند شد:

امروز (شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۷): شمال و شرق خوزستان، ارتفاعات در زنجان، قزوین، البرز، تهران، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال غرب فارس، شمال ایلام، کرمانشاه، غرب کردستان و جنوب آذربایجان غربی

فردا (یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۸): مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات در شرق تهران و سمنان

پس‌فردا (دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۹): غرب گیلان

بر اثر این مخاطره جوی اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخزدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

پرهیز از سفرهای غیر ضروری بویژه در گردنه های برف گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی.

هجوم امواج به ۳ استان ساحلی

سازمان مذکور همچنین درخصوص وزش باد شدید تا گاهی خیلی شدید با بیشینه سرعت باد در ساحل و دور از ساحل (۳۲-۲۰ نات) و بیشینه ارتفاع امواج در سواحل بین ۱تا ۲ متر و دور از ساحل بیشتر از ۲ متر هشدار نارنجی دیگری صادر کرد.

بر اساس این هشدار، از اواخر وقت امروز (شنبه) تا پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۲ مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و گلستان در دریای خزر دچار مخاطره جوی خواهند شد.

بر اثر این مخاطره جوی خطر غرق شدن شناگرها، آسیب دیدن تورهای صیادی، احتمال آسیب به شناورهای سبک و تفریحی، اختلال در فعالیت های ساحلی و فراساحل پیش‌بینی شده است.

سازمان فوق موارد زیر را توصیه کرد:

منع شنا و غواصی، منع فعالیت های شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود و خروج کشتی ها به بنادر و فعالیت های پشتیبانی صنایع فراساحل

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۳۶۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان