//
کدخبر: ۷۰۶۶۲ //

«زیر نور ماه» تابوشکن بود

سینمایی «زیر نور ماه» غلبه طلبه جوان بر تردیدها و برگزیدن راه و مسیر آینده اش را به تصویر می کشد.

 «زیر نور ماه» تابوشکن بود
به گزارش فرتاک نیوز،

فیلم «زیر نور ماه» از دو منظر حائز اهمیت و تامل است؛ در وهله اول حکم نوعی سکوی پرتاب را برای سازنده اش رضا میرکریمی دارد  و در مرتبه دوم، در زمره نخستین آثار سینمایی است که ساختارشکنی کرده و موضوعی حساس و به تابو پهلو زده را به عنوان پیرنگ قصه اصلی خود برگزیده است. میرکریمی با فیلم «زیر نور ماه» خود را به عنوان یک فیلمساز مطرح و صاحب فکر به اهالی سینما و دوستداران هنر هفتم معرفی کرد و پس از این فیلم، پله های ترقی را پیمود و حالا یکی از کارگردانان صاحب سبک سینمای ایران به شمار می رود که امضای خاص خود را در پای آثارش دارد.

 

«زیر نور ماه» در زمان خود یک فیلم تابوشکن بود و دست روی موضوعی گذاشته بود که لااقل در سطوحی از جامعه یک خط قرمز به شمار می رفت. فیلم با بازنمایی بخشی از طبقات میانی روحانیون و انعکاس مناسبات فردی و جمعی آن ها، طلبه جوانی را به عنوان قهرمان خود برگزیده بود که در آستانه ملبس شدن، بر اثر اتفاقاتی که خواسته و ناخواسته برایش اتفاق می افتد_ از جمله دزدیده شدن پارچه ای که قرار بوده برای دوختن لباس روحانیت طلبه جوان به کارگرفته شود_ و خلق و قرار دادن کاراکترهای نامتعارف از جمله یک زن خیابانی بر سر راه او، قهرمانش را دچار نوعی تناقض و دوگانگی می کند؛ تناقضی جذاب که مخاطب را نیز درگیر کرده و تا به آخر همراه فیلم نگه می دارد. میرکریمی با اتخاذ کنشی هوشمندانه، بازیگران فیلمش و به خصوص شخصیت اول را از میان نابازیگران و یا بازیگران کمتر شناخته شده برگزیده است تا هر چه بیشتر به باورپذیری کاراکترها برای مخاطب کمک کند. فیلم دارای چند سکانس به شدت تاثیرگذار است که تا مدت ها با مخاطب می ماند و در فکر و یادش حک می شود.

 

رضا میرکریمی در «زیر نور ماه» به سان رویکرد معروفش که در همه فیلم های بعدی اش از جمله خیلی دور خیلی نزدیک، یه حبه قند و امروز نیز قابل رویت است، قهرمان اثرش را در موقعیت های دشوار قرار داده، با تردیدهایی مواجه ساخته، در تنگنا قرارش می دهد و در نهایت، آبدیده و پاکیزه از کوره امتحان بیرون آورده و راهی اجتماعش می کند. طلبه جوان «زیر نور ماه» هم به همین سیاق، به سلامت از عسرت ها و تردیدها می گذرد و در پایان، عاقبت بخیر می شود. میرکریمی برای به تصویر کشیدن غلبه طلبه جوان بر تردیدها و برگزیدن راه و مسیر آینده اش، طرحی زیرکانه را درانداخته و یک سکانس پایانی هوشمندانه را تدارک دیده است.

 

فیلم «زیر نور ماه» علاوه بر جلب نظر توامان منتقدان و مخاطبان، در بسیاری از جشنواره های داخلی و خارجی نیز خوش درخشیده و حائز جوایز ارزشمندی شده است. اثر ماندگار رضا میرکریمی امشب ساعت 21 با حضور خود کارگردان در برنامه «کافه فیلم» شبکه آی فیلم روی آنتن می رود و پس از نمایش فیلم، امید روحانی در مقام مجری برنامه با میرکریمی به گفت و گو خواهد نشست.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۰۶۶۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان