//
کدخبر: ۶۳۰۶ //
مجید معارف مطرح کرد

اصالت و اعتبار قرآن مورد هجوم شبهات/ تحقیقات قرآنی غیرمسلمانان گسترش یافته است

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به رشد تحقیقات علوم قرآنی در بین مسلمانان و غیر مسلمانان گفت: شاهد ظهور شبهات جدید در دوران معاصر هستیم، این شبهات، اصالت و اعتبار قرآن را هدف قرار داده است

اصالت و اعتبار قرآن مورد هجوم شبهات/ تحقیقات قرآنی غیرمسلمانان گسترش یافته است

به گزارش فرتاک نیوز، برنامه «پرسمان» شبکه قرآن و معارف سیما، سه‌شنبه شب با حضور مجید معارف رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد.

مجید معارف در این برنامه در پاسخ به سوال یکی از بینندگان مبنی بر اینکه مسائل مهم علوم قرآنی در دوران فعلی  چیست، گفت: دوران فعلی ویژگی‌هایی دارد که از جمله آن، رشد تحقیقات قرآنی میان مسلمانان و غیر مسلمانان است، کسانی که ما از آنها با تعبیر خاورشناسان یا مستشرقان یاد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه باید رشد تحقیقات علوم قرآنی در دوران معاصر را که به ظهور صدها کتاب، مقاله، پایان‌نامه و رساله‌های ارشد دکتری منجر شده است، به فال نیک گرفت، افزود: علاوه بر رشد تحقیقات علوم قرآنی، شاهد ظهور شبهاتی نیز در دوران معاصر هستیم؛ این شبهات اصالت قرآن کریم را هدف قرار داده است و در بسیاری از مسائل چالش‌هایی را در مسیر اعتبار قرآن به وجود می‌آورد.

رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه طرح مسائل مهم علوم قرآنی در جهت اثبات اعتبار و اصالت قرآن موثر است، اظهار کرد: مسئله «وحی، زبان قرآن و اعجاز قرآن» بسیار حائز اهمیت و قابل توجه و حتی در رأس مسائل علوم قرآنی هستند. به عنوان مثال، وقتی از اعجاز سخن می‌گوییم، چه تفاسیر و نظریات جدیدی می‌توانیم داشته باشیم؟ آیا باید صرفاً آرای گذشتگان را نقل کنیم؟

معارف با اشاره به اینکه خاورشناسان علاوه بر مقالات و کتب خود، دایرةالمعارف‌های قرآنی را طراحی و میان مسلمانان منتشر کردند، گفت: این کار خاورشناسان، ما را به مطالعه و دقت در دایرةالمعارف‌ها تشویق می‌کند.

وی با اشاره به یکی از آخرین تألیفات مرحوم آیت‌الله معرفت به نام کتاب «شبهات و ردود» گفت: با کمی دقت در این کتاب در می‌یابیم که ایشان به برخی مسائل مهم به خوبی پرداخته و آن را بسط داده است. به عنوان مثال، در فصل اول این کتاب به این پرسش اشاره شده که آیا برای قرآن می‌توان منبع و مصدر در نظر گرفت. اکنون خاورشناسان چنین ادعایی دارند و حتی می‌گویند چه بسا قرآن کریم متأثر از کتب ماقبل خود باشد. این در حالی است که ما مسلمانان چنین اعتقادی نداریم و معتقدیم که آیات  قرآن ابتدا از جانب خداوند، بر قلب پیامبر (ص) نازل شده است و هیچ منبع و مصدر ظاهری ندارد.

 

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۳۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان