//
کدخبر: ۴۳۸۰ //
دومین جشنواره بین‌المللی «حقوق بشر آمریکایی» آغاز به کار کرد

مومنی‌شریف: پرداختن به حقوق بشر توسط آمریکا، طنز روزگارمان است

محسن مومنی‌شریف در مراسم آغازینِ دومین جشنواره بین‌المللی «حقوق بشر آمریکایی» گفت: در حالی که مبنای آمریکا با جنایت پایه‌گذاری شده است، پرداختن به حقوق بشر توسط این کشور، طنز روزگارمان است.

مومنی‌شریف: پرداختن به حقوق بشر توسط آمریکا، طنز روزگارمان است

به گزارش فرتاک نیوز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نشست آغازینِ دومین جشنواره بین المللی «حقوق بشر آمریکایی» با حضور محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، مجید مصلحی مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری، حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی میرلوحی، مسئول روابط عمومی و بین الملل دانشگاه امام صادق(ع)، دکتر علی بهادری رییس سازمان بسیج حقوقدانان، سهراب صلاحی  مسئول سازمان بسیج اساتید کشور، عبدالحمید قره داغی مدیر انتشارات سوره مهر، مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، دکتر علی بهادری، مسئول سازمان بسیج حقوق دانان؛ اسماعیل آجرلو دبیر جشنواره، جمال شورجه کارگردان و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان حوزه هنری، یک‌شنبه 3 بهمن ماه در محل لانه جاسوسی آمریکا برگزار شد.

 

محسن مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری، در این مراسم با بیان اینکه جنایت‌های آمریکا در ایران، بخش کوچکی از جنایات این کشور در کل جهان است، اظهار کرد: آمریکا به رسانه‌ها تسلط دارد و می‌تواند افکار را با سلیقه و دلخواه خود تربیت کند و این موضوع به درستی دیده نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: به طور حتم با حضور هنرمندان کشورهای دیگر و آثاری که از آن هنرمندان در این دوره خواهیم دید، بر غنای این جریان فرهنگی و هنری افزوده خواهد شد. حقوق بشر آن‌چنان‌که برای آمریکا حربه‌ای است تا به کشورهای دیگر حمله کند و کشورهای مظلوم را تحت فشار قرار دهد، نقطه ضعف این کشور نیز هست و به شدت مایلند که از این زاویه، به آمریکا پرداخته نشود.

 

مومنی‌شریف خاطرنشان کرد: پرداختن به حقوق بشر توسط آمریکا و از این طریق جایگاه کشورها در دنیا را نشان دادن، طنز روزگارمان است. مبنای آمریکا با جنایت پایه‌گذاری شده است. اروپایی‌ها وقتی که نیم‌کره غربی جهان را گرفتند، برخوردی که با بومی‌ها داشتند بسیار جنایتکارانه بود و به نوعی نسل کشی کردند. ایالت متحده آمریکا، 10 میلیون جمعیت بومی، پیش از ورود اروپایی‌ها داشته است و از این تعداد، امروز حدود 200 هزار نفر مانده‌اند.

 

رئیس حوزه هنری در معرفی اثری درباره جنایات آمریکا در جهان، گفت: کتاب درباره‌ تروریسم غرب (از هیروشیما تا پهپادها) اثر آندرا لچک از مستندسازان مشهور دنیا که به گفت‌وگوی او با نوام چامسکی، زبان‌شناس، فیلسوف و نظریه‌پرداز آمریکایی، می‌پردازد، اطلاعات مستند تکان‌دهنده‌ای درباره نگاه امروز غرب به انسانیت دارد و  کتابی بسیار خواندنی است. غرب امروز انسان را یک نوع ممتاز و برتری که خودشان هستند می‌دانند و دیگرانی که در مقابل منافعشان ایستاده اند را انسان نمی‌دانند.

 

وی بخش‌هایی از این کتاب را که به جنایت‌ها و استعمار غرب اشاره داشت، خواند و افزود: در اوایل انقلاب اسلامی، سریالی درباره سیاه‌پوستان آمریکا پخش می‌شد و بسیار جالب و دیدنی بود. استعمار از آن چیزهایی است که ما از آن غفلت می‌کنیم. امیدوارم همچنان که از فرمایش نورانی حضرت امیر (ع) بر می‌آید، خداوند از روشنفکران، اندیشمندان و علما، عهدی گرفته که نسبت به ظلم ظالم بیگانه نباشند. ان شاء الله هنرمندان کشورمان و آزادگان کشورهای دیگر، آثارشان را برای این جشنواره ارسال کنند تا نهضتی برای انجام به تکلیفمان صورت بگیرد.

 

جشنواره «حقوق بشر آمریکایی» هیچ گرایش سیاسی و حزبی ندارد

 

اسماعیل آجرلو، رئیس حوزه هنری استان البرز و دبیر دومین جشنواره «حقوق بشر آمریکایی»، نیز در این مراسم با بیان اینکه در سال 1394، رهبر معظم انقلاب اسلامی در ایام تیرماه، واژه حقوق بشر آمریکایی را مطرح کردند، اظهار کرد: 7 تا 12 تیر ماه، به واسطه فهرستی از جنایت‌های آمریکا علیه ایران و به ابتکار رهبر معظم انقلاب، به نام هفته حقوق بشر آمریکایی در تقویم نام گذاری شد.

 

وی ادامه داد: از سال گذشته، جمعی از اندیشمندان، اساتید و هنرمندان گرد هم جمع شدند و تصمیم گرفتند که در سالگرد بیانات رهبری و هفته «حقوق بشر آمریکایی» جشنواره ای با همین عنوان برگزار کنیم و این مبنای تشکیل دبیرخانه جشنواره شد. سال گذشته نخستین دوره جشنواره با حمایت دیگر نهادهای انقلابی برگزار شد و امسال نیز، این جشنواره با تفاوت‌هایی نسبت به سال گذشته، برگزار می‌شود.

 

آجرلو تصریح کرد: جشنواره «حقوق بشر آمریکایی» در این دوره به صورت بین المللی برگزار می‌شود؛ چرا که معتقد بودیم جنایت های آمریکا و نقض حقوق بشر توسط این کشور، تنها در ایران صورت نگرفته و بسیاری دیگر از کشورها هم در این موضوع با ایران سهیم هستند. مجموعه سه جلدی تهیه شده که در آن مجموعه اقدامات آمریکا در درون این کشور بر ضد حقوق بشر، مجموعه اقدامات ضد بشری آمریکا نسبت به ایران و مجموعه اقدامات ضد بشری آمریکا در جهان مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین در دومین دوره جشنواره «حقوق بشر آمریکایی» بخش علمی و پژوهشی را هم به جشنواره اضافه کردیم.

 

وی همچنین گفت: دومین جشنواره «حقوق بشر آمریکایی» در بخش ملی در شاخه‌های هنری، موشن گرافیک، اینفوگرافیک، پوستر، کاریکاتور و نمایش رادیویی و در بخش بین‌الملل در شاخه‌های پوستر و کاریکاتور آثار را دریافت می‌کند. در بخش علمی جشنواره نیز شاخه‌های کتاب، تالیف و ترجمه، رساله‌های علمی (پایان‌نامه و ...) و متن‌های پژوهشی  قرار دارند. برای هر کدام از این بخش‌ها نیز کمیته داوران جداگانه در نظر گرفته می‌شود. تیرماه 1396 اختتامیه این جشنواره در حوزه هنری برگزار خواهد شد.

 

دبیر جشنواره «حقوق بشر آمریکایی» با بیان اینکه از قدیم با آمریکا درباره حقوق بشر تضادهایی داشته‌ایم، عنوان کرد: این تضادها در آینده نیز ادامه خواهد داشت. البته باید به این نکته اشاره کنم که برگزار کنندگان این جشنواره، هیچ گرایش سیاسی و حزبی ندارند و تنها قصد داریم اقدامات آمریکا بر ضد بشر را به زبان هنر نشان دهیم و به همین دلیل هم نشست آغازین جشنواره را در لانه جاسوسی آمریکا و در فضایی متفاوت برگزار کردیم.

 

هنرمندان از استعداد خود برای افشای جنایات آمریکا استفاده کنند

 

حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی میرلوحی، مسئول روابط عمومی و بین الملل دانشگاه امام صادق (ع)، نیز در این مراسم با اشاره به جنایت‌های آمریکا در تاریخ معاصر کشورمان، اظهار کرد: در زمانی که رژیم شاه بر سر کار بود، پدران ما، اطلاعات جنایات آمریکا و غرب در کشورمان را با وجود تمام کم بودها و بسته بودن فضا، به دستمان می رساندند. اما ما که در عصر انفجار اطلاعات و رسانه‌ها هستیم؛ آیا توانسته ایم وقایع و جنایت های ظالمانی همچون آمریکا را به نسل های بعد منتقل کنیم؟ آیا جنایت این نیست که فرزندانمان ندانند 100 سال قبل چه جنایت هایی توسط آمریکا در این کشور صورت گرفته است.

 

وی همچنین گفت: خداوند به هنرمندان استعدادی داده است که باید از آن برای افشای جنایات استکبار و جنایتکاران استفاده کنند. ما در جنگ تحمیلی تنها در برابر عراق پایداری و مقاومت نکردیم. بلکه با آمریکا و بسیاری از مستکبران غربی جنگیدیم و اگر این موضوعات را به نسل های بعد انتقال ندهیم، باید روز قیامت پاسخ دهیم.

 

جمال شورجه، کارگردان و فیلم‌نامه نویس سینما و تلویزیون، نیز ضمن تسلیت شهادت آتش‌نشانان کشورمان در حادثه ساختمان پلاسکو تهران، عنوان کرد: در این حادثه، همه از سویی داغدار شدیم و از سوی دیگر جان‌فشانی مردم جامعه خود را دیدیم.

 

وی همچنین درباره هفته حقوق بشر آمریکایی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار ظریفانه این هفته را به عنوان هفته «حقوق بشر آمریکایی» نامیدند. این جشنواره را هم برای افشای بخش کوچکی از جنایت های ننگین آمریکا در جهان به فال نیک می‌گیریم. شاید روزی ببینیم که دنیا عاری از آمریکا شده و خوبی به جهان بازگشته است و تصور می کنم این اتفاق با ظهور امام زمان (عج) رخ دهد.

 

حوزه هنری پتانسیل نگارش تاریخ جنایات آمریکا را دارد

 

شورجه همچنین با بیان اینکه حوزه هنری پتانسیل نگارش تاریخ جنایات آمریکا را دارد، گفت: باید چندین جلد کتاب درباره جنایات آمریکا در طول تاریخ توسط حوزه هنری که امکانات و دانش این کار را دارد، نگاشته شود.

 

محسن مومنی‌شریف نیز خطاب به شورجه اعلام کرد که حوزه هنری در حال تولید و نگارش چنین اثری است.

 

سهراب صلاحی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، نیز در سخنانی با اشاره به جنایت‌های آمریکا در عراق، خلیج فارس و برخی دیگر از کشورها، اظهار کرد: در زمینه جنایات آمریکا در جهان، خوب است که آثار اندیشمندان و نویسندگان غربی را بخوانیم.

 

در این مراسم همچنین از پوستر دومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی رونمایی شد.

 

در پایان با اهدای لوح تقدیر به پاسداشت سال ها تلاش جمال شورجه بر ضد استکبار و جنایات بشری آمریکا، در عرصه سینما، از این کارگردان تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

 

منبع: میزان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان