//
کدخبر: ۴۲۴۵ //

همه‌ی خبرهای رسیده از جشنواره‌ی تئاتر فجر

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در پنجمین روز برگزاری خود که همزمان با 5 بهمن ماه است، میزبان 11 اثر نمایشی در بخش صحنه‌ای و 6 اثر در بخش محیطی است.

همه‌ی خبرهای رسیده از جشنواره‌ی تئاتر فجر

به گزارش فرتاک نیوز به نقل از روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اسامی نمایش‌هایی که روز سوم بهمن ماه اجرا می‌شوند، به شرح زیر است:

تالار وحدت در این روز میزبان نمایش «یتیم خانه فونیکس» به نویسندگی آرش خیرآبادی وکارگردانی محمد نیازی است. این نمایش که از مشهد در جشنواره شرکت دارد، راس ساعت 19 در این تالار به صحنه می‌رود.

نمایش«شاخص» به نویسندگی وکارگردانی فوآدکوچی و مایکل آدوبریتو از فرانسه دیگر نمایشی است که در پنجمین روز جشنواره اجرا دارد. این نمایش در دو نوبت 17و20 در تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر نیز میزبان نمایش «یادگارگاده ر» به نویسندگی وکارگردانی قطب‌الدین صادقی است که در دونوبت 18:30و20:30 اجرا می‌شود.

نمایش «تو ماهی نیستی» به نویسندگی وکارگردانی میهران توماسیان از کشور از ترکیه دیگر نمایش خارجی است که روز سه شنبه 5 بهمن ماه به صحنه می‌رود. این نمایش در دو نوبت 17 و 19 در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا دارد.

نمایش «اسکوسیزی» به نویسندگی وکارگردانی رسول کاهانی در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود. این نمایش در دو نوبت 17:30و  19:30اجرا می‌شود.

تماشاخانه سنگلج میزبان نمایش «آبگوشت زهرماری» به نویسندگی آرش آبسالان و کارگردانی قاسم لطفی خواجه پاشا است که دردو نوبت 17و20روی صحنه می‌رود.

نمایش «گرگ ومیش» نیز به نویسندگی وکارگردانی کریستینا گالبیاتی وایلیالوگینبوهل ازکشور سوئیس در تئاتر مولوی اجرا دارد که درسه نوبت 18و20و22روی صحنه می‌رود و آخرین اجرای آن ویژه خبرنگاران تئاتر است.

نمایش «خوب، بد، زشت» به نویسندگی ابوالفضل حاجی علیخانی وکارگردانی شقایق فتحی در تالار حافظ اجرا دارد. این نمایش در دو نوبت 18و21روی صحنه می‌رود.

نمایش«ماتریوشکا» به نویسندگی وکارگردانی پارسا پیروزفر در تالار دکتر ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر اجرا دارد که دردو نوبت 17 و 20 به صحنه می‌رود.

نمایش«دیابولیک: رومئووژولیت» نیز به نویسندگی محمدچرم شیر وکارگردانی آتیلا پسیانی در این دوره از جشنواره حضور دارد. این نمایش روز سه شنبه 5 بهمن ماه درتالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر در دو نوبت18:30 و دو 20:45 به صحنه می‌رود.

نمایش«آری یا نه»به نویسندگی حسین جمالی وکارگردانی مجید رحمتی از اراک دیگر نمایشی است که در پنجمین روز جشنواره به صحنه می‌رود. انی نمایش در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان در دو نوبت 16و18 اجرا می‌شود.

اما برنامه نمایش‌هایی که در بخش محیطی پنجمین روز جشنواره اجرا می‌شوند، به شرح زیر است:

نمایش«زیرزمین» به نویسندگی وکارگردانی مسعود براهیمی از اصفهان درمحوطه مجموعه تئاتر شهر  اجرا می شود. این نمایش ساعت 16:30 اجرا دارد.

همچنین نمایش«حق باکیه؟» به نویسندگی وکارگردانی مجید امینی از شاهرود درمحوطه مجموعه تئاترشهراجرا دارد که این نمایش ساعت 17 اجرا دارد.

مجموعه تئاترشهر در این روز میزبان نمایش «مستند پخش نشده میرزا» به نویسندگی مشترک احمدصمیمی و هما پریسان وکارگردانی احمد صمیمی خواهد بود که درساعت 18 اجرا می‌شود.

نمایش «فیش» به نویسندگی کاوه مهدوی وکارگردانی رستا رضوی از ورامین دیگر نمایشی است که ساعت18:30 در فضای باز تئاتر شهر اجرا دارد.

نمایش«حریم شخصی» به نویسندگی وکارگردانی سید جمال میرجعفری نیز راس ساعت 16 در محوطه باز خانه هنرمندان ایران اجرا دارد.

و سرانجام اینکه نمایش «بزم و رزم» به نویسندگی وکارگردانی ابوالفضل طبسی از سبزوار آخرین نمایشی است که در بخش محیطی پنجمین روز جشنواره اجرا دارد. این نمایش ساعت 11 ظهر در برج میلاد اجرا می‌شود و ساعت 16:30 در محوطه باز خانه هنرمندان ایران اجرا دارد.

«اودیسه‌ خوانی» گروهی یونانی‌ها پنج شنبه در سالن اصلی تئاترشهر

منظومه‌خوانی جمعی «اودیسه» از کشور یونان در بخش بین‌الملل سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر، پنج شنبه 7 بهمن ساعت12 تا 20 سالن اصلی تئاترشهر اجرا می‌شود.

«اودیسه خوانی» یک خوانش اجرایی است و شخصیت‌های مختلف از هر قشری در این اجرا شرکت خواهند داشت.

میان پرده‌های موسیقایی و آهنگ‌ها توسط گروه‌های محلی و بین‌المللی به موازات برنامه خوانش، اجرا خواهند شد و در میان آنها، آلات موسیقی باستانی یونان که مورد بازسازی قرار گرفته‌اند، نیز نواخته خواهند شد.

در چهارچوب سی و پنجمین جشنوارۀ تئاتر فجر، در یک فضای چند ملیتی، 200 نفر شرکت کننده از گروه‌های سنی متفاوت و با زمینه‌های مختلف، شامل ورزشکاران، سران سیاسی و مملکتی، خبرنگاران، دانشجویان، دانش آموزان و کودکان جمع خواهند شد تا حماسه باشکوه «اودیسه» هومر را یکی پس از دیگری، به گویش‌های مختلف ایران و نیز زبان‌های بین‌المللی بخوانند.

برای هر یک از ثبت نام کنندگان در بخش منظومه‌خوانی، پیش از مراسم، با توجه به زمان‌بندی انتخابی در سایت رزرو بلیت، بخش خاصی از متن ارسال شده تا تمرین کنند. همچنین برای تماشاگران نیز فضایی در نظر گرفته شده است. در این برنامه، شرکت‌کنندگان زبان یا گویش مورد نظرشان برای خواندن را در سایت رزرو بلیت انتخاب کرده اند. همچنین می‌توانند بخش مشخص شده را با خلاقیت و سلیقه خود، به هر شیوه‌ای که تمایل دارند مانند خواندن، اجرا کردن، خواندن به صورت شعر، بازی کردن نقش و ... اجرا کنند.

عوامل اجرایی:مدیر پروژه: کاترینا بالاموتی، مشاوران ادبی و آکادمیک: دکتر سوفیا کوتلاکی، زهره هدایتی، تدوین متون: یوسف فخری مقدم، مریم فرقانی، هانیه محمدی، کاترینا بالاموتی.

این رویداد توسط سفارت یونان در ایران و گروه تلماهوس برنامه‌ریزی شده، و با پشتیبانی سازمان‌های غیر دولتی «خوانندگان هومر» و «تئاتر الینیکو» که تاکنون این برنامه را در کشورهای مختلف دنیا ترتیب داده‌اند، برگزار می‌شود.

تغییر ساعت نمایش «گرگ و میش» در تالار مولوی

سانس‌های اجرای نمایش «گرگ و میش» از کشور سوئیس در سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر که قرار است روزهای  ششم، هفتم و نهم در تالار مولوی اجرا داشته باشد، تغییر کرد.

«حسن جودکی»، مدیر فروش بلیت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اعلام این خبر گفت:«نمایش گرگ و میش به کارگردانی کریستینا گالبیاتی و ایلیالو گینبوهل از کشور سوئیس که در بخش ملل سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر  در تئاتر مولوی به صحنه می‌رود، دچار تغییراتی در سانس‌های اجرایی خود  شده است».

وی افزود:« این نمایش در تاریخ پنجم بهمن ماه بدون تغییر در سانس‌های 18، 20 و 22  روی صحنه می‌رود و در تاریخ  شش و هفت بهمن با یک اجرای اضافه در ساعت‌های 15، 17، 19 و 21 اجرا خواهد شد.

همچنین در تاریخ هشتم بهمن بدون تغییر در سانس‌های 17، 19 و 21 و در تاریخ نهم بهمن صرفا با یک اجرا در ساعت 17 به صحنه میرود.

افرادی که بلیت نمایش «گرگ و میش» را در تاریخ 9بهمن ماه دردو نوبت 19و21 خریداری کرده‌اند، می‌توانند در تاریخ 6و7 بهمن ماه ساعت 15 برای دیدن آن به تالار مولوی بروند.»

جودکی درباره اجرای ویژه خبرنگاران نیز گفت:« اجرای ویژه خبرنگاران تغییر نکرده و روز پنجم بهمن، ساعت22 این نمایش برای اصحاب رسانه اجرا می‌شود.

مدت زمان اجرای این نمایش 50 دقیقه است و در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به صحنه می‌رود.

از حضور سردار نقدی تا لوریس چکناوریان در اجراهای صحنه‌ای

نمایش های سومین روز جشنواره تئاتر فجر میزبان چهره های گوناگونی بودند و در این روز علاوه بر چهره‌های فرهنگی و هنری، حضور چهره‌های سیاسی و اجتماعی نیز قابل تامل بود.

به گزارش راوبط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجرْ روز یکشنبه سوم بهمن ماه که همزمان با سومین روز جشنواره تئاتر فجر بودْ تالار اصلی میزبان نمایش سفید از کشور ژاپن شد که علاوه بر هنرمندان تئاترْ لوریس چکناواریان هنرمند باسابقه موسیقی نیز به تماشای این اثر نشست.

در اولین اجرای این نمایش گروه اجرایی از 30 تماشاگر دعوت کردند تا روی صحنه بروند و از آنها در فرمی خاص عکاسی کردند.در پایان اجرا عکس این تماشاگران روی پرده نمایش داده شد.

در همین روز نمایش خانه ابری کار مشترک سیامک احصایی و حمید پورآذری میزبان چهره‌های گوناگونی شد. این نمایش هم پذیرای میهمانان خارجی جشنواره بود و هم میزبان سردار نقدی معاون فرهنگی سپاه پاسداران شد.

علاوه بر سردار نقدی، فریندخت زاهدی، سجاد افشاریان، محمود فرهنگ، هوشنگ قوانلو و برخی از مدیران بین‌المللی کمپانی‌های تئاتری نیز به تماشای این نمایش نشستند.

در میان مهمانان خارجی که به تماشای این نمایش نشستند می‌توان به چهره‌هایی از سوییس دانمارک عراق هلند بلزیک و نروژ اشاره کرد.

نمایش نیمروز اسکاتلند کار ندا هنگامی هم در شرایطی در تالار چهارسو تئاتر شهر اجرا شد که برخی از تماشاگران و مهمانان خارجی به دلیل پر شدن سالن نتوانستند وارد تالار چهارسو شوند و نمایش را تماشا کنند.

برگزاری نشست نقد تئاتر با حضور هنرمند یونانی هم از دیگر رویدادهای روز گذشته بود.

اما نمایش «اکسیژن» تنها توانست در یک سانس اجرا داشته باشد و سانس دوم اجرای این نمایش یک ساعتی از مشهد به دلیل مساعد نبود حال یکی از بازیگران اجرا نشد و کارگردان با حضور روی صحنه از تماشاگران عذرخواهی کرد و قرار شد هزینه بلیت‌های خریداری شده، به تماشاگران داده شود.

در روزهای بعدی نیز جشنواره گردهمایی هنرمندان کانون نابینایان و ناشنوایان را دارد که روز چهارشنبه 6 بهمن ساعت 15 در محوطه باز تئاترشهر برگزار می‌شود.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی و همچنین سخنرانی‌ها از دیگر برنامه‌های جنبی جشنواره سی‌وپنجم است.

«یک اتفاق ساده» در بخش «به علاوه فجر»

«یک اتفاق ساده» در بخش «به علاوه فجر» سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه «همای سعادت» روی صحنه می‌رود.

به گزارش روابط عمومی «همای سعادت»،  این نمایش به کارگردانی سجاد دیرمینا و  نویسندگی امید طالع پور سه شنبه پنجم بهمن

در بخش «به علاوه فجر» سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود.

«یک اتفاق ساده» با قالبی کمدی و بستر سوءتفاهم، روایت گر لحظات فانتزی، بین دو فرد از دو فرهنگ متفاوت است که عدم درک زبان طرف مقابل، چالشی طنز را به وجود می‌آورد که اگر در کنه این تقابل فرهنگی جزئی‌تر نگاه کنیم اتفاق‌های ساده‌ی طنزگونه مجالی برای تفکر راهم فراهم می‌سازد.

این نمایش با طراحی گریم نوید فرح مرزی و هنرنمایی امید طالع پور و سجاد دیرمینا در دو سانس 16 و 18 در تنها تماشاخانه استاندارد غرب تهران به نشانی شهر زیبا، خیابان آیت‌الله کاشانی، زیر پل شهید باکری، جنب بانک پارسیان، پلاک 261 روی صحنه می‌رود.

 

منبع: ایسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۴۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان