//
کدخبر: ۴۱۸۲ //

نهمین جشنواره تجسمی فجر افتتاح شد

افتتاحیه نهمین جشنواره تجسمی فجر با حضور هنرمندان و تعدادی از مدیران فرهنگی و با یاد و نام شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.


نهمین جشنواره تجسمی فجر افتتاح شد

به گزارش فرتاک نیوز، مراسم افتتاحیه نهمین جشنواره تجسمی فجر با یاد کردن از حادثه دیدگان و آتش نشانان فداکار حادثه آتش سوزی در مجتمع پلاسکو تهران و با حضور هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی و تعدادی از مدیران عصر روز گذشته سوم بهمن در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

نهمین جشنواره تجسمی فجر افتتاح شد

این جشنواره به شکل نمادین با یاد و خاطره شهدای آتش نشان آغاز به کار کرد به طوریکه امیر راد که اجرای مراسم را به عهده داشت با لباس آتش نشانان به اجرای مراسم پرداخت و در ابتدای مراسم به احترام درگذشت آتش نشانان در گذشته در حادثه پلاسکو حاضران ایستاده یک دقیقه سکوت کردند و فاتحه ای خواندند.

حجت الاسلام احمد مازنی نماینده مجلس شورای اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی، مجتبی آقایی رییس نهمین جشنواره تجسمی فجر، جمشید حقیقت شناس دبیر هنری جشنواره، محمد حبیبی مدیرعامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، ناصر پلنگی، اصغر تجویدی، محمدباقر آقامیری، علی اکبر صادقی، رضا نامی، علی قلم سیاه، اصغر کفشچیان مقدم، سید مسعود شجاعی طباطبایی و کامبیز درمبخش از جمله حاضران در مراسم بودند.

در ابتدای مراسم کلیپی از هشتمین جشنواره تجسمی فجر و روند برگزاری آن برای حاضران پخش شد؛ جشنواره ای که با همین تیم مدیریتی سال گذشته برپا شد.

سپس مجتبی آقایی دبیرکل نهمین جشنواره بین المللی تجسمی فجر با بیان این موضوع که در جشنواره نهم به جای همنشینی هنرها به یک هم افزایی و توان افزایی در عرصه هنرهای تجسمی رسیده ایم با اشاره به آمارهایی از جشنواره نهم گفت: امسال نزدیک به ۱۴ هزار متقاضی برای شرکت در این جشنواره ثبت نام کردند که در نهایت ۶ هزار اثر به جشنواره ارسال شد و شورای هنری در یک زمان بسیار فشرده آثاری را انتخاب کردند که به واسطه این انتخاب امروز شاهد نمایش آثار ارزشمندی در موزه هنرهای معاصر تهران هستیم.

امسال نزدیک به ۱۴ هزار متقاضی برای شرکت در این جشنواره ثبت نام کردند که در نهایت ۶ هزار اثر به جشنواره ارسال شد و شورای هنری در یک زمان بسیار فشرده آثاری را انتخاب کردندوی ادامه داد: امسال ۴۷ در صد از هنرمندان که به این جشنواره اثر ارسال کردند برای اولین بار در این جشنواره شرکت می کردند و ۵۱ درصد هنرمندان از جامعه زنان بودند. به دلیل اینکه این جشنواره بیشتر به سمت آثار جدید و مفهومی حرکت کرد جوانان در این جشنواره فرصت آن را یافته اند تا آثار خود را به آزمون بگذارند و خوشبختانه شورای هنری از زمان ارائه ایده تا مرحله اجرایی در کنار هنرمندان بودند.

آقایی اظهار کرد: در طول جشنواره فرهنگسرای نیاوران میزبان دوم ما است و بخش بین الملل و نمایشگاه آثار مفاخر در آن برگزار می شود؛ مفاخر و چهره های نام آشنا و فعالی که در مراسم اختتامیه نشان عالی هنرهای تجسمی را دریافت می کنند. ما امسال در بخش بین الملل نیز میزبان دو کشور مکزیک و اسپانیا هستیم.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد روزی این جشنواره به معنای واقعی بین المللی شود و گفت: با حضور آثار هنرمندان چند کشور و برگزاری آثار هنرمندان دیگر کشورها نمی توان گفت یک جشنواره بین المللی شده است و باید به سمتی حرکت کنیم که آثار هنرمندان جشنواره در دیگر کشورها به نمایش در بیاید.

دبیر جشنواره تجسمی فجر اضافه کرد: ما سال هاست که در کنار تجلیل از هنرمندان حوزه تجسمی از حامیان این عرصه نیز تجلیل به عمل می آوریم، چرا که این حامیان برای بهتر دیده شدن هنرمندان که صاحب ایده هستند، اهمیت دارند و این مدیران و صاحبان سرمایه و اصحاب رسانه هستند که می‌توانند به کار هنرمندان جنبه مصرفی و عمومی بدهند.

آقایی در پایان گفت: امروز متاسفانه موزه ها کفاف نمایش این حجم از آثار را نمی دهند و ما به فضاهای بزرگ تری برای نمایش آثار نیاز داریم و امیدوارم مسئولان امر که در این مراسم حضور دارند نسبت به این موضوع مساعدت‌هایی را به خرج دهند.

به فکر برپایی جشنواره در نمایشگاه بین المللی هستیم

در ادامه مراسم کلیپی از نشست های شورای هنری جشنواره نهم و چیدمان آثار در موزه هنرهای معاصر پخش شد و سپس مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی سخنانی بیان کرد. وی گفت: هر ساله بیش از ۲۰ جشنواره در کشور توسط نهاد های خصوصی و عمومی در حوزه هنرهای تجسمی برگزار می شود اما ما نمی خواهیم جشنواره فجر در کنار این نمایشگاه ها و مانند آنها برگزار شود و همسو با آنها باشد. ما به دنبال این هستیم جشنواره‌ ای داشته باشیم که نگاه جامع تری به حوزه هنرهای تجسمی داشته باشد و چون جای خالی نیو آرت که امروزه شاخه های متعددی دارد در دیگر رویدادها احساس می شود ما با نگاه تخصصی سعی در پر کردن این خلاء داریم.

وی ادامه داد: ضمن اینکه ما هر ساله بی ینال های تخصصی برگزار می کنیم و همین چندی پیش بی ینال تخصصی نگارگری را برگزار کردیم. در آنجا مجال نگاه تخصصی به هر شاخه هنری وجود دارد. ما شاخه ها و موضوعات مختلف هنری را رصد می کنیم و در انتهای سال از فعالان عرصه های مختلف مرتبط با حوزه هنر هم تقدیر می کنیم.

ملانوروزی نیز یکی از مشکلات امروز هنرهای تجسمی را نداشتن فضای نمایشگاهی مناسب و نداشتن یک گالری ملی عنوان کرد و گفت: حتی به این فکر کردیم سال دیگر بتوانیم نمایشگاه بین المللی را برای برپایی جشنواره تجسمی در اختیار بگیریم. امسال هیات داوران مجبور به حذف آثاری شدند که ما بتوانیم در موزه هنرهای معاصر این جشنواره را برپا کنیم.

در ادامه مراسم با حضور مجید ملانوروزی، علی مرادخانی و احمد مازنی از فعالان حوزه های مختلف در عرصه هنرهای تجسمی به ترتیب زیر قدردانی شد:

اداره کل منتخب ارشاد استان ها: اداره کل ارشاد کردستان به دلیل برگزاری بیست و سومین جشنواره تجسمی جوانان با تقدیر از حجت الاسلام رحیم جعفری

انتشارات برتر: انتشارات خانه فرهنگ گویا با تقدیر از ناصر محمد باقری مدیر انتشارات

انجمن صنفی برتر: انجمن نگارگری ایران با تقدیر از محمد باقر آقامیری رئیس انجمن نگارگری ایران

برنامه تلویزیونی برتر: برنامه هنرمندانه که از شبکه چهارم سیما پخش می شود با تقدیر از حبیب ابراهیمی مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما

رایزنی برتر: رایزنی ایران در ارمنستان

جشنواره برتر: جشنواره جهانی هنر مقاومت با تقدیر از محمد حبیبی مدیر عامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس

سازمان برتر: سازمان مناطق آزاد اروند به دلیل بازگشایی موزه آبادان با تقدیر از نعمت زاده معاونت فرهنگی منطقه آزاد اروند

نگارخانه برتر: نگارخانه اثر با تقدیر از امید تهرانی مقدم مدیر این نگارخانه

در این مراسم از خبرگزاری مهر به عنوان رسانه برتر در حوزه هنرهای تجسمی نیز در بخش فعالان رسانه ای تقدیر شد و این رسانه به عنوان رسانه برتر معرفی شد.

بودجه می خواهیم/ برای ساخت گالری ملی زمین داریم ولی بودجه نداریم

پس از مراسم تقدیرها علی مرادخانی در سخنانی که بیشتر معطوف به بودجه هنری و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و حجت الاسلام احمد مازنی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را خطاب قرار می داد، گفت: اتفاقات خوبی در حوزه تجسمی در جشنواره تجسمی فجر در حال رخ دادن است. این امکان را فراهم آورده ایم که نهادهای خصوصی و نیمه خصوصی بتوانند فعالیت گسترده در حوزه هنرهای تجسمی داشته باشند اما در مجموع باید گفت که امکاناتمان کم است.

وی ادامه داد: روزی که من وارد معاونت شدم بودجه معاونت ۱۴ میلیارد تومان بود اما من بعد از هر سال به ترتیب ۲۴ ، ۳۲ و در نهایت با مساعدت آقای نوبخت ۴۶ میلیارد تومان به بودجه معاونت اضافه کردم اما متاسفانه بخش اعظمی از این بودجه در حوزه های دیگری هزینه می شود.

روزی که من وارد معاونت شدم بودجه معاونت ۱۴ میلیارد تومان بود اما من بعد از هر سال به ترتیب ۲۴ ، ۳۲ و در نهایت با مساعدت آقای نوبخت ۴۶ میلیارد تومان به بودجه معاونت اضافه کردم اما متاسفانه بخش اعظمی از این بودجه در حوزه های دیگری هزینه می شودمرادخانی بیان کرد: با احتساب ۲۶ میلیاردی که بخش هنر می گیرد بودجه رسمی معاونت هنری نزدیک به ۱۱۰ میلیارد تومان است که در صد زیاد آن از قبل هزینه های پشتیبانی در وزارتخانه می شود و این مشکلات ناشی از ضعف در حوزه برنامه ریزی است.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در واقع نوع بودجه بندی ما اشکال دارد. مثلا ما در حال حاضر هفت هزار متر زمین در پشت موزه هنرهای معاصر برای ساخت گالری ملی داریم اما برای ساخت آن مشکلات زیادی سد راهمان است و امروز جایی برای نمایش آثار جشنواره‌ای نداریم.

وی اظهار کرد: وقتی ما امکانات داشته باشیم هنرهای تجسمی رشد می کنند. در واقع موضوع اقتصاد هنر باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. ما از مجلس می خواهیم امکانی را فراهم کند که این موضوعات قانون مند شود و بتوانیم بخشی از این مطالبات را به نفع هنر کشور محقق کنیم تا ایران در عرصه هنرهای تجسمی بتواند جایگاه خود را پیدا کند.

مرادخانی سپس از حجت الاسلام احمد مازنی خواست در این باره برای حاضران سخن بگوید. هر چند بیشتر صحبت های حجت الاسلام احمد مازنی معطوف به سخنانی درباره درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی و حادثه پلاسکو شد اما در سخنانی درباره صحبت های علی مرادخانی گفت: در مجلس شورای اسلامی و به خصوص کمیسیون فرهنگی همه اولویت ها مبتنی بر تقویت زیرساخت های فرهنگ، هنر و رسانه تعریف شده است. اخیرا برخی از هنرمندان موسیقی می گفتند که بیاییم قانون کپی رایت را به رسمیت بشناسیم و ما اعلام کردیم که شما لایحه بیاورید و ما آمادگی این را داریم که مسائل را برطرف کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: ما وظیفه پشتیبانی از فعالیت های هنری را هر در برنامه خود داریم و امیدواریم بتوانیم امتیازهای خوبی را برای این حوزه در نظر بگیریم چرا که من از بودجه ای که برای این حوزه در نظر گرفته شده راضی نیستم و امیدوارم با توجه به درخواستی که مبنی بر اضافه شدن این بودجه هست بتوانیم با کمک به وزارت ارشاد به کمک سایر معاونت ها این وزارتخانه بیاییم. در حال حاضر عزیزان در کمیسیون تلفیق مشغول فعالیت هستند و ما امیدواریم متناسب با محدودیت های قانونی در سال آتی با تامین بودجه مناسب و در خور این حوزه خدمتگزار هنرمندان باشیم.

در پایان مراسم حاضران در بخش نمایشگاهی موزه هنرهای معاصر تهران حضور یافتند و کیک نهمین جشنواره تجسمی فجر توسط نصرالله افجه ای خوشنویس بریده شد تا نهمین جشنواره تجسمی فجر رسما افتتاح شد.

در طول برگزاری نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر تهران بازدید از این موزه برای علاقه مندان رایگان است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان