//
کدخبر: ۳۱۳۴ //

اجرای مردانه و پرقدرت سامورایی ها در تالار وحدت

گروه کوبه ای سای از ژاپن در ششمین روز سی و دومین جشنواره موسیقی فجر با اجرای قدرتمند طبل، در حالی که لباس های سنتی ژاپنی به تن داشتند، فیلم های سامورایی و هنرهای رزمی کشور خودشان را برای تهرانی ها تداعی کردند.

اجرای مردانه و پرقدرت سامورایی ها در تالار وحدت

به گزارش فرتاک نیوز،گروه کوبه ای سای که برنده بزرگترین مسابقه طبل ژاپنی است،  با آلات موسیقی سنتی با نام 'واکایدو'؛ ژست شمشیر بازهای ژاپنی و فریادهای گاه و بیگاه به سبک سامورایی ها هنگام اجرا و طبل زنی؛ حس فستیوال های ژاپنی را برای شرکت کنندگان جشنواره فجر در تالار وحدت، زنده کرد.

این گروه را سه مرد ریز نقش ژاپنی تشکیل می داد که یکی از آنها پیش از اجرای مراسم به محض آمدن روی صحنه، با لهجه ژاپنی و با سختی گفت 'سلام علیکم و رحمه الله و برکاته' که حضار از اینچنین سلام‌ کردن کامل و دقیق وی به خنده افتادند و برایش کف زدند.

هنرمندان ژاپنی پس از اجرای اول چون می خواستند قطعه ای ملایم و شادتر اجرا کنند و از کوبندگی صدای طبل بکاهند، از حاضرین خواستند که هنگام ‌نواختن موسیقی با شادی و دست زدن، اجرا را همراهی کنند.

نوازندگان ژاپنی در بدو اجرا پاهای خود را با فاصله نگاه داشته و با حالتی آرام و طمانینه چوب های کوبیدن طبل را درست به سبک رفتار ژاپنی ها می چرخاندند و سپس شروع به اجرا می کردند.

این گروه با ابزارهای سنتی ژاپنی که مشابهت به طبل و سنج ایرانی داشت؛ قطعه های خود را به روی صحنه بردند.

پس از پایان یکی از قطعات یکی از سه هنرمند ژاپنی به زبان ژاپنی که بانویی آن را به فارسی ترجمه می کرد، گفت: زمان خیلی زود گذشت اما قبل از اجرای آخر، همکارانم را به شما معرفی می کنم.

وی سپس نام یکی از دوستان خود را گفت و افزود که طبل نواز بسیار قهاری است، طبل را در دست می گیرد و می نوازد.

وی همکار دیگر خود را که نوازنده فلوت است، فلوتی که از گذشته های دور در ژاپن نواخته می شد، معرفی و سپس نام‌ خود را اعلام کرد.

مردم بین اجرای قطعات این گروه مرتب آنها را تشویق می کردند، هنگامی که اجرای آخرین قطعه پایان یافت و پس از خداحافظی از صحنه خارج شدند؛ مردم همچنان برای دقایقی این گروه ژاپنی را تشویق می کردند که این موضوع باعث شد آنها دوباره به صحنه بازگردند و قطعه ای دیگر را برای مردم اجرا کنند.

گروه کوبه ای سای بعد از تشکیل در سال 2005 با استفاده سازهای سنتی ژاپن اقدام به برگزاری کنسرت در نقاط مختلف دنیا کرد.

این گروه با روی صحنه بردن شیوه جدیدی از اجرای طبل ژاپنی توانست نظر بسیاری از مردم را به خود جلب کند. گروه کوبه ای سای در کشورهای چین، ماکائو، امارات متحده عربی، جمهوری آذربایجان، اکوادور، پاناما، آمریکا و هاوایی اجرا داشته است.

 
همچنین قرار بود یکی از اتفاقات خوب جشنواره موسیقی فجر یعنی اجرای 'دولتمند‌ خالف' نوازنده سرشناس تاجیکی را در تالار وحدت شاهد باشیم؛ اما وی به دلیل عارضه قلبی نتوانست به ایران بیاید و هم اکنون در تاجیکستان بستری است.

سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از 24 دی ماه آغاز شد و یکم بهمن ماه به کار خود پایان می دهد.

 

 

 

منبع: مشرق
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان