//
کدخبر: ۸۸۸۷ //
گیاه رشکک،

خواص مفید گیاه «رشکک»، از درمان زخم معده تا آبله مرغان

به گفته مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌ جنوبی، ریشه گیاهی به نام «رشکک» یا «رشگک» علاوه بر درمان اسهال خونی و قطع خونریزی می‌تواند در التیام زخم معده نیز کاربرد مفیدی داشته باشد.

خواص مفید گیاه «رشکک»، از درمان زخم معده تا آبله مرغان

 محسن پویان اضافه کرد: رشگک گیاهی از خانواده گل سرخ یا rosaceae است که در کتب گیاهان ایران به نام‌های مسیکه، توت روباهی، علف‌خونی و قیطره از آن یاد شده.

وی افزود: طول شاخه‌های این گیاه علفی در شرایط مناسب به حدود ۴۰ سانتی‌متر می‌رسد و برگ‌های مرکب آن شامل هفت تا ۱۵ برگچه است. حاشیه برگچه‌ها دندانه‌دار و گلهای آن سبزفام و فشرده‌اند و در انتهای ساقه ظاهر می‌شوند.

پویان با اشاره به اینکه قسمت‌های مورد استفاده این گیاه، ریشه، برگ و شاخه‌های گل‌دار آن است، تصریح کرد: این گیاه از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی بوده که در ایران، چین و هند از آن استفاده می‌شده است.

او یادآور شد: برگ‌های گیاه خاصیت تب‌بر دارد و برای کوفتگی و ضرب خوردگی اعضاء از آن استفاده می‌شود و پخته شده برگ آن نیز برای تقویت معده مفید است. ساقه زیرزمینی و ریشه گیاه ظاهری قهوه‌ای رنگ دارد که داخل آن زرد رنگ است، و ریشه گیاه را می‌توان از اواسط بهار تا اواخر تابستان برداشت و خشک کرد.

پویان اضافه‌ کرد: ریشه گیاه برای اسهال خونی، قطع خونریزی و التیام زخم معده مفید بوده و به صورت استعمال خارجی برای درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها مصرف می‌شود.

وی اظهار کرد: این گیاه ترشحات غیرمعمول عادت ماهیانه در زنان را برطرف کرده و برای عوارض بعد از زایمان نیز مصرف آن توصیه شده است. همچنین ریشه گیاه برای معالجه سل، آبله‌مرغان و دفع کرم‌های انگلی نافع است و دم‌کرده ریشه و برگ به صورت استعمال خارجی ناراحتی‌های پوستی را برطرف می‌کند.

به گفته وی، این گیاه در خراسان‌جنوبی در جنوب بیرجند، بنددره، بند عمرشاه، خراشاد، نوفرست و نیز درمیان، سربیشه و سرایان مشاهده می‌شود.

 

منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۸۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان