//
کدخبر: ۷۰۷۰۴ //

۵ راه تشخیص نیاز به آنتی بیوتیک

آیا تصور می کنید آنتی بیوتیک راه حل سریعی برای گرفتگی بینی، سرفه و گلودرد است؟ خب، شما تنها نیستید. متخصصان معتقدند بیماران اغلب برای بهبود علائم مختلف سرماخوردگی درخواست آنتی بیوتیک می کنند.

5 راه تشخیص نیاز به آنتی بیوتیک
به گزارش فرتاک نیوز،

این بیماران با جملاتی چون" این دارو دفعه گذشته به صورت کامل باعث بهبودی من شد"، "من می بایست به عروسی دخترم بروم" و "مخاط سبز رنگ چندش آوری از بینی من خارج می شود" آنتی بیوتیک را از پزشک خود طلب می نمایند.

 

اما در نظر داشته باشید مشکلی در این میان وجود دارد. با اینکه آنتی بیوتیک بهترین روش برای از بین بردن باکتری است (در صورتی که نوع مناسب برای میکروب صحیح به کار رود)، اما این دارو بر روی ویروس ها بی تاثیر است. همچنین ویروس هایی چون آنفلوانزا در 90% اوقات عامل اصلی عفونت های دستگاه تنفسی هستند. لاوری هیکز، مدیر پزشکی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری می گوید: "بیشتر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی به واسطه ویروس ها به وجود می آیند و تنها بخش اندکی توسط باکتری ها پدید می آید، بنابراین بهتر است پیش از مصرف آنتی بیوتیک از اثربخشی آن اطمینان حاصل کنید." وی می افزاید به عنوان مثال تنها 2% از عفونت های سینوسی عامل باکتریایی داشته و برای درمان به آنتی بیوتیک نیاز دارند.

 5 ways to tell if you need an antibiotic.1

ممکن است با خود بگویید، خب چه ایرادی دارد؟  آنتی بیوتیک ممکن است موثر باشد و قطعا بی ضرر است. اما باید بدانید این تصور نادرست می باشد. شواهد نشان می دهد استفاده زیاد از آنتی بیوتیک بدون تردید برای سلامت عمومی خطرناک است زیرا ممکن است منجر به مقاومت دارویی شود. حتی این عمل به دلیل از بین بردن باکتری های مفید در بدن و امکان ورود میکروب های بیماری زا برای خود شخص نیز مضر است.

 

البته گاهی اوقات آنتی بیوتیک برای مواردی چون سرفه های تند و تیز و مایع مخاطی سبز رنگ موجود در بینی بسیار موثر است. حال با این اوصاف چگونه می توان نیاز به آنتی بیوتیک را تشخیص داد؟

پزشکان هنگام تشخیص این نیاز از دستورالعمل خاصی پیروی می کنند. فرانک اسپر، متخصص بیماری های عفونی می گوید: "در این مسئله قطعیتی وجود ندارد. تشخیص عفونت های ویروسی شدید از عفونت های باکتریایی ملایم تنها با تکیه بر علائم بسیار دشوار است."

 

 پزشکان هنگام تجویز آنتی بیوتیک، بر اساس ترکیبی از علم و تجربه عمل می کنند. در ادامه به ارائه 5 نکته ای که آنان هنگام تصمیم گیری در نظر می گیرند می پردازیم.

 

    تب. تب و لرز، ممکن است نشانه عفونت باکتریایی باشد هرچند این علامت در بیماری های ویروسی چون آنفلوانزا هم دیده می شود. پزشکان احتمال ابتلا به آنفوانزا را در لحظه بررسی می کنند. به نسبت تعداد بیمارانی که در روز دچار آنفلوانزا شده اند توجه کرده و امکان وجود عفونت باکتریایی را در نظر می گیرند. به عنوان مثال اگر شما تب داشته باشید و جامعه مملو از آنفلوانزا باشد به احتمال زیاد آنتی بیوتیک برای شما تجویز نخواهند شد.

    مدت بیماری. در عفونت سینوسها اگر علائم بیماری شما برای هفته ها باقی بماند احتمال تجویز آنتی بیوتیک برایتان افزایش می یابد. اگرچه، در بیشتر موارد علائم طولانی مدت ناشی از عفونت های ویروسی و نه باکتریایی است.

    رنگ مخاط. ترشحات بینی در عفونت های ویروسی می بایست رقیق و صاف باشد، بنابراین رنگ زرد با سبز مخاط می تواند نشانه ای از حضور باکتری محسوب شود. البته توجه داشته باشید این مورد فریبنده است زیرا شواهد نشان می دهد بیشتر مخاط سبز رنگ بینی در اثر ویروس به وجود می آید. در مجموع، رنگی بودن مخاط نشانه ای غیر قابل اتکا برای تشخیص نیاز به آنتی بیوتیک به شمار می رود.

 

    گلودرد. حتی اگر گلوی شما قرمز باشد و به نظرتان بسیار آزاردهنده آید اما پزشک شما پیش از تجویز آنتی بیوتیک برای تشخیص باکتریایی بودن به نقاط سفید موجود در گلوی شما توجه می کند. بیشتر سرماخوردگی ها با گلودرد آغاز می شود که یقینا برای درمان نیاز به آنتی بیوتیک ندارد. اما گلودرد بدون دیگر علائم سرماخوردگی چون آبریزش بینی ممکن است گلودرد استرپتوکی باشد که برای درمان آن می بایست از آنتی بیوتیک استفاده نمود. برای اطمینان از این مسئله آزمایش آنتی ژن بر روی شما انجام می شود که تنها 20 دقیقه زمان می برد.

 

    آزمایش. بررسی های آزمایشگاهی تنها راه قابل اطمینان برای تشخیص نیاز به آنتی بیوتیک است. پزشکان می توانند با برداشتن نمونه از مخاط بینی، یا بزاق دهان شما به نتیجه موردنظر دست پیدا کنند. در کل، کشت میکروبی که طی آن باکتری ها در آزمایشگاه رشد داده شده و آزمایش می شوند ممکن است یک الی دو روز به طول انجامد. در نظر داشته باشید پزشکان در صورتی که احساس کنند می توانند حدس درستی از نوع بیماری بزنند به دلیل هزینه و زمانبر بودن فرآیند، از این آزمایش چشم پوشی می نمایند.

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۰۷۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان