//
کدخبر: ۶۵۰۴۶ //

تغذیه مناسب شب یلدا برای سلامت قلب

بسیاری از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها حدودا یک هفته زودتر از شب یلدا شروع به فروش محصولات خودشان می‌کنند، اما اگر شما مجبور هستید که خوراکی‌های مورد نیازتان را زودتر تهیه کنید، پس از رسیدن به خانه حتما این محصولات خریداری‌شده را دور از دسترس قرار بدهید.

تغذیه مناسب شب یلدا برای سلامت قلب
به گزارش فرتاک نیوز،

 یکی از شب‌هایی که بیشتر ما نمی‌توانیم در مقابل زیاده‌روی، پُرخوری و بدخوری مقاومت کنیم، شب یلدا است. درواقع، این رفتارهای غذایی نادرست در موقعیت‌هایی مانند شب یلدا تبدیل به هنجار شده‌اند و هر کسی نمی‌تواند عوارض ناشی از آن‌ها را مانند متخصصان با دقت زیاد ببیند. با این‌ حال، همین رفتارها می‌توانند پیامدهای ناگواری برای قلب داشته باشند و خصوصا افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی را در معرض خطر قرار بدهند. اگر می‌خواهید جلوی چنین اتفاقاتی را بگیرید، بهتر است راه‌ها و ترفندهای راهنمای زیر را با دقت بخوانید.

 

زیاده‌روی نکنید و از هیجان غیرعادی دور بمانید

آماده‌سازی مقدمات شب یلدا معمولا از یک یا دو روز پیش از آن شروع می‌شود و بیشتر ما هم سعی می‌کنیم که مقدار زیادی از مواد غذایی، خوراکی‌های مختلف، نوشیدنی‌ها و شیرینی‌ها را پیش از فرارسیدن شب یلدا تهیه کنیم. با این ‌حال، حفظ واقع‌بینی در این شرایط و خرید محصولات مختلف براساس نیاز باید به اولویت اصلی ما تبدیل شود. در غیر این صورت، مساله پُرخوری و زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی فقط به شب یلدا محدود نمی‌شود و استفاده از خوراکی‌های باقی‌مانده از شب یلدا حتی تا یک ماه پس از آن ادامه پیدا می‌کنند. بسیاری از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها حدودا یک هفته زودتر از شب یلدا شروع به فروش محصولات خودشان می‌کنند، اما اگر شما مجبور هستید که خوراکی‌های مورد نیازتان را زودتر تهیه کنید، پس از رسیدن به خانه حتما این محصولات خریداری‌شده را دور از دسترس قرار بدهید.

 

از مواد غذایی خانگی و طبیعی استفاده کنید

در شب یلدا نیز درست مانند دیگر اوقات سال، استفاده از انواع غذاها، خوراکی‌ها و شیرینی‌های خانگی و طبیعی در اولویت قرار دارد و بهترین راه برای ارتقای سلامت قلب محسوب می‌شود. بسیاری از غذاهای فرآوری‌شده عاری از مواد مغذی ضروری هستند و مقدار زیادی نمک، قند و چربی‌های ناسالم دارند. این در حالی است که غذاها و خوراکی‌های طبیعی و خانگی، سلامت قلب، بدن و ذهن را ارتقا می‌بخشند. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی باید در این شب از انواع سبزی‌های رنگارنگ و سرشار از آنتی‌اکسیدان، میوه‌ها و مغزهای خام استفاده کنند که حاوی ویتامین E، چربی‌های سالم و مفید، منیزیم، سلنیوم، ال-آرژنین و زینک هستند و همگی به محافظت از سلامت قلب کمک می‌رسانند. بعضی از مطالعات هم نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات تلخ می‌توانند از چسبیدن کلسترول‌های مضر به دیواره‌های عروقی جلوگیری کنند. البته توجه داشته باشید که فقط شکلات تلخ بالای ۸۰ درصد، بدون قند و باکیفیت می‌تواند چنین تاثیری داشته باشد، نه هر شکلاتی.

 

برنامه‌ریزی داشته باشید

برنامه‌ریزی برای شب یلدا می‌تواند ما را از انتخاب‌های ناگهانی و نامناسب دور نگه دارد و اجازه ندهد که هیجانی رفتار کنیم. بنابراین، پیش از شب یلدا برای قسمت‌های مختلف این جشن برنامه‌ریزی کنید و براساس همان برنامه پیش بروید. شما با برنامه‌ریزی می‌توانید میزان خوراکی و غذای مناسبی را برای هر فرد در نظر بگیرید و خودتان هم براساس همین روند به خوش‌گذرانی بپردازید، بدون این‌که به قلب‌تان آسیب برسانید یا رفتارهای غذایی نادرست انجام بدهید. اگر به بیماری قلبی و اضافه‌وزن مبتلا هستید و باید شب یلدا را در مهمانی بگذرانید، بهتر است که وعده غذایی اصلی خودتان را در خانه بخورید و بعد به مهمانی بروید. این کار به شما کمک می‌کند که کمتر از خوراکی‌ها و شیرینی‌ها استفاده کنید و به سلامتی خودتان آسیب نرسانید.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۵۰۴۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان