//
کدخبر: ۶۴۱۱۹ //

کلسترول بالا باعث چه بیماری هایی می شود؟

کلسترول، چربی شناخته شده بدن است که برای بسیاری از فعالیت‌های طبیعی بدن ضروری است. با وجود اینکه این ماده بیشتر توسط کبد در داخل بدن ساخته می‌شود، اما مقادیری از آن نیز در بعضی غذاها وجود دارد.

کلسترول بالا باعث چه بیماری هایی می شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 کلسترول، چربی شناخته شده بدن است که برای بسیاری از فعالیت‌های طبیعی بدن ضروری است. با وجود اینکه این ماده بیشتر توسط کبد در داخل بدن ساخته می‌شود، اما مقادیری از آن نیز در بعضی غذاها وجود دارد.

 

داشتن مقادیر بالای چربی در خون (هیپرلیپیدمی) می‌تواند بر سلامت افراد تاثیرگذار باشد. بالا بودن کلسترول خون معمولا به خودی خود علائمی ندارد اما وجود آن می‌تواند خطر جدی برای سلامتی محسوب گردد. جالب است بدانید یک سوم از بیماری ایسکمیک قلب در جهان، مربوط به کلسترول بالا است.

 

درباره کلسترول

کلسترول در خون افراد توسط پروتئین‌ها جابجا می‌شود که به ترکیب این دو مورد، لیپوپروتئین می‌گویند. دو لیپوپروتئین اصلی شامل HDLو LDL هستند.

 

    HDL: این لیپوپروتئین، کلسترول را از سلول‌ها به کبد باز می‌گرداند، در آنجا شکسته شده یا به صورت ماده زائد از بدن دفع می‌شود. به همین دلیل به HDL “کلسترول خوب” گفته می‌شود و سطح آن هرچه بالاتر باشد، بهتر است.

 

    LDL: این لیپوپروتئین، کلسترول را به سلول‌هایی که به آن نیاز دارند منتقل می‌کند. اگر میزان این کلسترول بیش از نیاز سلول باشد، در دیواره رگ رسوب کرده و سبب بیماری عروق می‌شود. به همین دلیل LDL را ” کلسترول بد” می‌نامند.

 

مقادیر کلسترول در خون (اعم از HDL و LDL) توسط تست‌های آزمایشگاهی خون قابل اندازه‌گیری است. میزان مناسب کلسترول در خون، بسته به بالا بودن یا پایین بودن ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در افراد مختلف، متفاوت است.

 

چرا لازم است کلسترول خون خود را کاهش دهید؟

شواهد و مطالعات نشان داده‌اند بالا بودن کلسترول، ریسک موارد زیر را افزایش می‌دهد:

    آترواسکلروزیس

    حمله قلبی

    سکته مغزی

    حمله گذرای ایسکمیک در مغز (سکته خفیف)

    بیماری عروق محیطی

 

چه عواملی باعث کلسترول بالا و افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند؟

اگر کلسترول شما بالا باشد، عوامل زیادی می‌توانند ریسک بیماری‌های قلبی یا سکته مغزی را در شما افزایش دهند. این عوامل شامل:

    رژیم غذایی نامناسب- به ویژه خوردن مقادیر زیادی چربی‌های اشباع شده

    سیگار کشیدن

    داشتن دیابت یا فشار خون بالا

    داشتن سابقه فامیلی سکته مغزی و بیماری‌های قلبی

همچنین بیماری‌های ارثی هم می‌توانند حتی با رژیم غذایی مناسب، سبب افزایش کلسترول شوند. به این شرایط هیپرکلسترولمی فامیلی گفته می‌شود.

 

پیشگیری و درمان

اگر شما کلسترول بالایی داشته باشید، توصیه می‌شود رژیم غذایی خود را تغییر داده و میزان فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. پس از مدت کوتاهی اگر کلسترول شما کاهش نیابد، به داروهای کاهنده چربی خون نیاز پیدا می‌کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۴۱۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان