//
کدخبر: ۶۳۹۴۳ //

آیا مکررا دچار پیچ خوردگی مچ پا می شوید؟

هرساله شما حین دویدن یا راه رفتن ممکن است دچار پیچ خوردگی مچ پا شوید و این سناریو هر ساله، هرماهه و گاهی حتی هر هفته تکرار می شود.هیچ گاه به این فکر کرده اید که می شود کاری برای این وضعیت انجام داد؟ آیا می دانستید 85 الی 95 درصد از پیچ خوردگی های مچ پا دوباره اتفاق می افتند و اگر از همان ابتدا با اولین پیچ خوردگی به دنبال درمان بروید این آمار به 35 درصد کاهش میابد؟

 آیا مکررا دچار پیچ خوردگی مچ پا می شوید؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 پیچ خوردگی مچ پا معمولا با چرخش پا به سمت داخل اتفاق می افتد. سه لیگامان در سمت خارج مچ قرار دارد: لیگامان های تالوفیبولار قدامی و خلفی و لیگامان کالکانیوفیبولار که در واقع محدود کننده ی حرکت رو به داخل هستند. لیگامان قدامی تالوفیبولار بیشتر از بقیه مستعد آسیب است چراکه قسمت قدامی مچ حمایت کافی ندارد.

 

پیچ خوردگی سه سطح دارد.این سطوح بر اساس شدت آسیب تقسیم بندی می شوند. این درجه بندی برای تمامی آسیب های لیگامانی صادق است. کمترین آسیب درجه ی 1 محسوب می شود. پارگی کامل درجه ی 3 و آسیب بین این دوحالت درجه ی 2 محسوب می شود. عموما بهبودی بعد از آسیب درجه ی 1 و 2 به طور کامل می باید و بعد از درجه ی 3 ممکن است عوارضی مثل آرتروز یا بی ثباتی مفصل ایجاد شود.

 

درمان فوری:

با پیچ خوردگی که به تازگی ایجاد شده چه کنیم؟

اگر وزن بالایی دارید و شرایط تان تعریفی ندارد پیشنهاد می شود یک عکس ساده ی X-rayبیندازید تا خیالتان از شکستگی راحت شود.در این شرایط از وزن اندازی تا لحظه ای که پزشک به شما اطمینان نداده است خودداری کنید. در صورتی که شرایطتان نسبتا مساعد است و آسیب خیلی شدید نبوده است کمی وزن بیندازید اما لازم نیست وقت را هدر دهید و به بیمارستان بروید. در عوض این کارها را انجام دهید:استراحت، یخ، فشار. تا جایی که امکانش هست از ایستادن خودداری کنید چراکه مایعات در مچ پا بیشتر تجمع میابند و ورمتان تشدید می شود( نیوتون را به یاد آورید! ) حین خوابیدن چند بالشت زیر پایتان قرار دهید و پا را بالاتر از سطح قلبتان بگذارید. در این حالت حرکت پمپی یعنی همان خم و راست کردن مچ و انگشتان تا حد زیادی باعث کاهش ورم ودر نتیجه درد می شود. می توانید از بانداژ کشی استفاده کنید. باندپیچی را از انگشتان شروع کنید تا مایعات تجمع یافته را به سمت قلب ببرند و پمپاژ راحت تر شود. بانداژ را در شب باز کنید و صبح بلافاصله وقتی بیدار شدید آن را ببندید. در 24 ساعت بلافاصله بعد از آسیب اصلا بر روی آن پا وزن نیندازید و راه نروید. تا وقتی لنگ میزنید راه نروید. اگر راحت ترید عصا بگیرید در دست مخالف به سمت آسیب. شاید به نظرتان اشتباه بیاید اما اعتماد کنید که گرفتن عصا در دست مخالف وزن اندازی روی پای آسیب دیده را کاهش می دهد.

 

بعد از 24 ساعت:

آیا تورمتان هنوز کاهش نیافته است؟ به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید چراکه نیاز به کمک بیشتری دارید. کبودی نشان دهنده ی خونریزی داخلی است و نیاز به بررسی دقیق دارد. اگر کبودی ندارید که شانس آورده اید. برای کاهش تورم 2 الی 3 روز یخ، فشار و بالابردن پا را ادامه دهید تا 75 درصد تورم از بین برود. جنگ هنوز ادامه دارد! لیگامان شما به 3 الی 4 هفته برای ترمیم نیازمند است. طی این دوره باید کمی هم تمرینات زیر را انجام دهید:

 

قدرتی، افزایش دامنه ی حرکتی( نوشتن حروف الفبا با پا)، تقویت حس عمقی که مهمترین جز درمان است.

 

حس عمقی! اصل کاری برای بازگشت به تعطیلات و خوشگذرانی

ممکن است به گوشتان ناآشنا باشد. این درمان باعث می شود لیگانام های شما سریع تر پاسخ بدهند. لیگامان ها نه تنها استخوان ها را کنار هم نگه می دارند بلکه با ارسال پیام هایی به عضلات از طریق مغز به حفظ تعادل هم کمک می کند. یک راه تقویت حس عمقی ایستادن روی پای مبتلا و سعی بر حفظ تعادل است. اوایل ممکن است کمی تعادلتان بهم بخورد. هر روز 3 مرتبه به مدت 30 ثانیه تا 2 دقیقه اینکار را انجام دهید.برای پیشرفته کردن این تمرین می توانید اینکار را روی سطوح بی ثبا تر مثل بالشت و نرم تر انجام دهید و حتی چشمانتان را ببنید و تعادلتان را حفظ کنید. در آخر می توان برای چالش بیشتر روی سطوح بی ثبات بدوید یا پرش انجام دهید.

 

حواستان باشد اگر یک لیگامان دایما دچار کشش شود و مورد توجه قرار نگیرد هرگز به طول اولیه ی خود باز نمی گردد. پس اعمال بعد از پیچ خوردگی را جدی بگیرید به خصوص پس از اولین بار.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الو دکتر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۳۹۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان