//
کدخبر: ۶۳۸۵۷ //

کشف مهم‌ترین عامل ایمن ماندن از سرطان سینه

نتیجه یک تحقیق نشان می دهد که کاهش وزن به زنان کمک می کند تا خطر ابتلا به سرطان سینه را تا یک سوم کاهش دهند.

کشف مهم‌ترین عامل ایمن ماندن از سرطان سینه
به گزارش فرتاک نیوز،

کارشناسان بر اساس نتایج این مطالعه اعلام کردند که کاهش حتی اندک وزن، احتمال ابتلا به سرطان سینه را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهد.

 

وزن اضافی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد زیرا سلول های چربی هورمون هایی تولید می کنند که باعث تولید تومورها می شود.اما تا کنون مشخص نبود که آیا می توان این خطر را با یک رژیم غذایی لاغری کاهش داد یا خیر.محققان آمریکایی بیش از 61 هزار زن 50 تا 79 ساله را برای 11 سال مورد پیگیری قرار دادند.

 

این مطالعه نشان داد خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که پنج درصد وزن کم کردند تا 12 درصد افت کرد و این خطر برای زنان یائسه ای که تا 15 درصد لاغر کردند، به 37 درصد کاهش یافت.

 

دکتر رووان چلوبوسکی از مرکز آنکولوژی پزشکی و تحقیقات درمانی شهر امید در کالیفرنیا گفت: کاهش نسبتا اندک وزن با کاهش چشمگیر ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارد.

 

وی افزود: این مطالعه مدرکی به ما ارائه می دهد که راهکار کاهش وزن می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که در دوران پس از یائسگی به سر می برند، موثر باشد.یافته های این مطالعه در سمپوزیوم سرطان سینه در 'سن آنتونیو' ارائه شد.

 

چطور می توان از سرطان سینه پیشگیری کرد؟

برخی عوامل خطرساز سرطان سینه در زنان را می‌توان کنترل کرد اما بسیاری از آن ها را نه. مثلاً سیگار کشیدن و به ارث بردن برخی ژن ها هر دو از عوامل خطرساز بسیاری از سرطان ها به شمار می‌آیند اما انسان تنها قادر به کنترل مصرف سیگار است. ورزش و رژیم غذایی سالم از عوامل محافظتی بسیاری از انواع سرطان به شمار می‌روند. پرهیز از عوامل خطر ساز سرطان سینه و افزایش عوامل محافظتی می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنان را کاهش دهد اما به این معنا نیست که احتمال ابتلا به سرطان سینه را از بین ببرد.

 

به طور کلی راهکارهای زیر برای پیشگیری از سرطان سینه مورد مطالعه قرا می‌گیرند:

تغییر سبک زندگی یا رژیم غذایی

پرهیز از چیزهایی که علت سرطان سینه در زنان هستند.

مصرف دارو برای پیشگیری از سرطان سینه

 

 ورزش و تمرینات هوازی

ورزش و تمرینات هوازی منظم ممکن است در پیشگیری از سرطان سینه مؤثر باشد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که به طور منظم ورزش سنگین انجام می‌دهند نسبت به زنانی که ورزش نمی‌کنند، نصف است. این تحقیقات در جوانان و پیش از یائسگی انجام شده است. ورزش همچنین می‌تواند به زنان مبتلا به سرطان سینه کمک کند تا عوارض جانبی روش های درمان سرطان سینه را راحت تر تحمل کنند. و بعد از عمل جراحی سریع تر درمان شوند. همچنین می‌تواند تأثیر بسزایی در احتمال زنده ماندن آن ها داشته باشد.

 

رژیم غذایی و تغذیه

رژیم غذایی نقش کوچکی در پیشگیری از سرطان سینه دارد. چربی های موجود در رژیم غذایی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند و بر عکس خوردن میوه، سبزیجات و غلات این احتمال را کاهش می‌دهد.

 

مصرف الکل

مصرف الکل نیز با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه همراه است. پس توصیه می‌شود از مصرف الکل خودداری شود.

 

باید بدانید هنوز ثابت نشده است که رژیم غذایی بر دیگر عوامل خطر ساز سرطان سینه ارجحیت دارد. زنانی که رژیم غذایی سالمی دارند نیز باید دیگر اقدامات پیشگیرانه سرطان سینه مانند ماموگرافی را به طور منظم انجام دهند.

 

تشخیص و درمان سرطان سینه به موقع و زود، هنوز بهترین راهکار برای گرفتن نتیجه بهتر است. در ادامه با برخی راهکارهای رایج برای پیشگیری از سرطان سینه آشنا می‌شویم اما از دکتر خود نیز در مورد روشی که در مورد شما بهتر جواب می‌دهد نیز مشورت بگیرید.

 

روش های جلوگیری از بارداری

اگر از روش های جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنید از دکتر خود درباره ی جنبه های مثبت و منفی قرص های جلوگیری سؤال کنید.

 

یائسگی

اگر نزدیک سن یائسگی هستید با دکتر خود در مورد درمان های جایگزینی هورمون مشورت کنید. مطالعات نشان می‌دهند جایگزینی هورمون به ویژه درمان هایی که با ترکیب استروژن و پروژستین همراه است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند.

 

شیر دهی

مطالعات نشان می‌دهد احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که تجربه شیر دهی داشته اند نسبت به دیگر زنان کمتر است. علت این نتیجه هنوز مشخص نیست، اما ممکن است علت این باشد که تخمک گذاری در زنان در زمان شیر دهی به طور منظم انجام نمی‌شود و این امر منجر به ثابت ماندن سطح استروژن خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: برنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۳۸۵۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان