//
کدخبر: ۶۳۰۸۴ //

علل درد گردن

علل درد گردن متعدد است. زیرا گردن محل عبور عروق، اعصاب واعضای متعددی است. شبکه بازویی از گردن می‌گذرد. نای، تیروئید و مری در گردن قرار دارند. گردن وزن سر را تحمل می‌کند.

علل درد گردن
به گزارش فرتاک نیوز،

گردن دارای عضلات ظریفی است که هر کدام از اینها می‌توانند باعث درد گردن شوند.

 

آیا بستن گردنبند به علت دردهای گردنی باید طولانی باشد؟

خیر. چون عضلات این ناحیه ضعیف می‌شود. بستن گردن بند در فاز حاد، کوتاه آن هم یک هفته کافی است. در غیر این صورت عضلات فراموش می‌کنند چه کار می‌کنند و قدرت خود را از دست می‌دهند.

 

آیا درد مربوط به دست‌ها از گردن منشا می‌گیرد؟

بله، این نوع دردها مربوط به دیسک و فشار به ریشه‌های عصبی است. بیرون زدگی دیسک، وجود تومور در ریه می‌تواند باعث فشار و بی‌حسی در دست‌ها شود. کار و فعالیت فرد مبتلا نباید مثل گذشته باشد و باید اجازه بدهیم بدن خودش را ترمیم کند. آرتروز مهره گردنی، تیروئید بزرگ شده، دنده گردنی و ضربه‌ها ممکن است موجب درد ناحیه گردن شوند. البته ما سردرد با منشا گردنی داریم. گاهی فرد درمان میگرن می‌شود، اما خوب نمی‌شود چون منشا آن جای دیگری است. درد شانه، درد، آرنج تا نوک انگشتان پایین می‌آید. دردی که بین دو کتف باشد و لبه تحتانی کتف را درگیر کند، تصور بر این است از قلب نشات گرفته، در حالی که از گردن است. درد فک پایین هم ممکن است منشا گردن داشته باشد.

 

بروز گردن درد در فرد مبتلا به رماتیسم چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

می‌تواند از رماتیسم باشد یا نباشد. چون فرد مبتلا به رماتیسم می‌تواند دیسک هم داشته باشد. در کسی که روماتیسم دارد، در ناحیه گردن شلی لیگامان هم داریم که می‌تواند منشا درد باشد.

 

آیا کسی که ضربه می‌خورد نیاز به بررسی دارد؟

خیلی وقت‌ها ضربه باعث اسپاسم عضله گردن می‌شود و علائم گرفتگی درگردن ایجاد می‌کند. این افراد نیاز به بررسی دارند، این که آیا ضربه به گردن، مهره‌ها و دیسک‌ها آسیب رسانده یا خیر.

 

به افرادی که مجبورند سر را طولانی‌مدت پایین نگه دارند، چه توصیه‌ای دارید؟

این افراد عضلات پشت سرشان کشیده می‌شود. فرد باید عضلات دو سمت را تقویت و کشش در آن ایجاد کند. برای تقویت عضلات، امن‌ترین ورزش برای گردن و کمر، ورزش‌های ایزومتریک است. یعنی عضله ضمن این که منقبض می‌شود، ولی حرکت نمی‌کند. یعنی دست را پشت‌سر می‌گذاریم و فشار وارد می‌کنیم ولی سر حرکت نمی‌کند. بعد دست را جلوی سر می‌گیریم و با سر به آن فشار می‌آوریم بدون آن که آن را حرکت دهیم. همین حرکت را برای قسمت راست و چپ انجام می‌دهیم و دست را روی گیجگاه می‌گذاریم. سر را خم می‌کنیم به سمت راست یا چپ، اما حرکت نمی‌دهیم. در پایان دست را روی لپ قرار می‌دهیم و سمت راست و چپ حرکت چرخشی انجام می‌دهیم. هر کدام از این حرکات باید 15 ثانیه طول بکشد. همه این شش حرکت یک بار با هم انجام و بعد باید صبح، ظهر و شب تکرار شود.

 

ورزش‌های همگانی که گردن را به تمام جهات حرکت می‌دهد برای کسی که مشکل ندارد، بدون اشکال است، اما برای کسی که مشکل تشخیص داده نشده‌ای دارد، پیشنهاد نمی‌کنم. چون در حرکات گردشی اگر فرد آرتروز داشته باشد، درد تشدید می‌شود. حرکتی که توضیح دادم را می‌توانید صبح که از خواب بیدار شدید انجام دهید تا بدنتان آماده شود.

 

چرا حمل کوله‌های سنگین باعث درد گردن می‌شود؟

کوله سنگین شانه را به سمت پایین می‌کشد. عضله روی شانه وصل به گردن است و این عضله کشیده می‌شود. این طوری عضله، فعالیت طبیعی‌اش را از دست می‌دهد و نقاط دردناکی در آن ایجاد می‌شود. کسی که کوله سنگین دارد، برای حفظ تعادل، گردنش را به سمت جلو خم می‌کند. آرام آرام عضلات اطرف گردنش شروع به کوتاه شدن و سفت شدن می‌کند، در نتیجه اول، عضلات و بعد مفاصل آسیب می‌بیند و سپس آرتروز ایجاد می‌شود؛ بنابراین وزن کوله‌پشتی نباید بیشتراز 10 تا 13 درصد وزن بدن باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: جام جم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۳۰۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان