//
کدخبر: ۶۲۷۰۴ //

برای پیشگیری از فراموشی ازدواج کنید

شاید فکرش را هم نکنید که مجرد بودن می تواند با زوال عقل رابطه داشته باشد. درست است! این دو به هم ربط دارند. یعنی ازدواج کردن، احتمال ابتلا به دمانس یا زوال عقل و حافظه را پایین می آورد.

برای پیشگیری از فراموشی ازدواج کنید
به گزارش فرتاک نیوز،

میزان تعامل اجتماعی افراد، دلیل خوبی برای توضیح این موضوع است که چرا مجردها یا افراد بیوه بیشتر از دیگران دچار فراموشی و حواس پرتی می شوند.

دانشمندان با تحلیل 15 مطالعه ای که در گذشته انجام شده است و اطلاعات خوبی در مورد وضعیت مغز و ازدواج بیش از 800 هزار نفر از سراسر اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی و آسیا می دهد متوجه شدند کسانی که در سراسر زندگی خود مجرد بوده اند 42 درصد بیشتر از کسانی که ازدواج کرده اند دچار زوال عقل می شوند. این رقم برای کسانی که بیوه هستند به 20 درصد کاهش می یابد. البته شواهدی مبنی بر رابطه میان دمانس و تجربه طلاق به دست نیامده است.

این تحقیق که از سوی کارشناسان دانشگاه کالج لندن انجام شده است نشان می دهد بر اساس پژوهش های پیشین، افراد متأهل سبک زندگی سالم تری دارند. همچنین آنها بیشتر از کسانی که تنها زندگی می کنند از نظر اجتماعی مشارکت دارند. درحالی که نتایج مربوط به افراد بیوه را می توان به دلیل استرس های ناشی از سوگواری توجیه کرد. از سوی دیگر، دمانس با خصوصیات شخصیتی یا شناختی افراد نیز در ارتباط است.

به گفته محققان، این اولین بار نیست که در مطالعات به این نتیجه می رسیم که افراد متأهل بیشتر عمر می کنند و از سلامت بیشتری برخوردار هستند. آنها از نظر مالی نیز مدیریت بهتری دارند که این امر با سلامتی رابطه تنگاتنگی دارد. چرا که همسران به یکدیگر در تشویق عادات سالم کمک می کنند، مراقب سلامتی شریک زندگی خود هستند و حمایت اجتماعی را برای یکدیگر فراهم می کنند.

در یافته های این تحقیق آمده است «تعامل اجتماعی به ایجاد ذخیره گاه شناختی کمک می کند، نوعی انعطاف پذیری ذهنی که به افراد برای به تعویق انداختن نشانگان بیماری هایی مانند آلزایمر کمک می کند. البته باید بگوییم که با قطعیت نمی توان گفت افراد ازدواج نکرده یا بیوه با افزایش سن فرصت مشارکت اجتماعی خود را از دست می دهند، چه بسا این اتفاق نیفتد.

با این حال، توجه به سطح فعالیت جسمانی و میزان تحصیلات، بسیاری از تفاوت های موجود بر سر احتمال ابتلا به زوال عقل میان افراد مجرد، متأهل و بیوه را توضیح می دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۲۷۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان